روز قلم در ایران به چه دلیلی انتخاب شد؟ / جشن تیرگان
وجود روز قلم نشان توجه به قلم در سرزمین ما که پیشینهای دیرینه دارد است..
سدهها پیش در ایران باستان، تیرگان (سیزدهم تیرماه) یکی از مهمترین جشنهای ایران باستان بوده که آیینهای مخصوصی داشته و یکی از آنها پاسداشت قلم بوده است.
یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت.
مردم جشن گرفتند و آن جشن به یاد ارجمندی قلم بر جای ماند.
دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده، این است که به نوشتهی ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیرماه، روز ستارهی تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است، میتوان سیزدهم تیرماه را روز نویسنده نامید.
پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند.
تا اینکه چهاردهم تیرماه از جانب انجمن قلم به عنوان روز قلم نامگذاری شد.
با این حال این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناختهشده نیست.
تاریخچه جشن تیرگان
تیرگان یکی از جشنهای ایرانی در تیرروز از تیرماه برابر با ۱۳ تیر در گاهشماری ایرانی برگزار میشود.
این جشن در گرامی داشت تیشتر (ستارهٔ بارانآور در فرهنگ ایرانی) است و برپایه ایین و ترادا در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام میپذیرد.
در تواریخ ترادادی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز البرز است.
همچنین جشن تیرگان به گزارش ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، روز بزرگداشت جایگاه و جاور نویسندگان در ایران باستان بودهاست.
عطارد چرا کاتب ستارگان است؟
در اشعار فارسی با مثالهای فراوانی روبرو میشوید که عطارد را کاتب، انشاکننده یا نویسندۀ سیارات دانستهاند.
ازجمله بیت زیر از دیوان حافظ شیرازی:
ای که انشای عطارد صفت شوکت توست
عقل کل چاکر طغراکش دیوان تو باد
(دیوان حافظ، غزل شماره ۱۰۸)
یا این بیت از غزلیات شمس:
عطارد را همیگفتم به فضل و فن شدی غره
قلم بشکن بیا بشنو پیام نیشکر باری
(غزلیات شمس، غزل شماره ۲۵۲۶)
اینکه چرا عطارد را کاتب ستارگان میدانستهاند، در ظاهر به نام دیگر این سیاره برمیگردد.
عطارد را در گذشته به نام «تیر» نیز میشناختهاند.
به همین دلیل روز تیرگان ، یعنی همان شب سیزدهم تیرماه را روز مخصوص سیارۀ تیر همان عطارد مینامیدند.
احتمالاً این نامگذاری روز قلم با جشن تیرگان و به رسمیت شناختن کاتبان به وسیلۀ هوشنگ هم بیارتباط نبوده است.
درباره عطارد
ستاره ای است از کواکب سبعه ٔ سیاره ، معنای آن «نافذ در امور» می باشد، لذا دبیر و کاتب را بدان نامیده اند.
و آن در فلک دوم است پس از فلک قمر. و دور قرص آن 720 میل است .
عطارد یک بیست ودوم زمین است . (از صبح الاعشی ).
اولین سیاره ٔ شمسی است و بیست بار از زمین کوچکتر است و دوری آن از خورشید 85 میلیون کیلومتر و مدت مدار آن گرد خورشید 88 شبانه روز و مدت دوره ٔ محوری آن 24 ساعت و پنج دقیقه است.
آن را ذوجسدین نیز نامند و بلاد روم بدان منسوب است و در علم احکام نجوم ، رب روز چهارشنبه است .
(یادداشت به خط مرحوم دهخدا).
خدای موهومی بت پرستان قدیم و قاصد ملأ اعلی و خدائی که همواره معاون علم و تجارت بود و یونانیان وی را هرمیس ، یعنی مفسر اراده ٔ خدایان می نامیدند. (از قاموس کتاب مقدس ).
عطارد به موجب افسانه ٔیونانی پیامبر یا قاصد خدایان و حامی قاصدان و بازرگانان بوده است .
نام های دیگر: تیر. زادوس . زادوش . زاودش . (ناظم الاطباء).
علت نامگذاری هیچ کدام از موارد بالا نیست؟
محمدرضا سرشار از مسئولان انجمن قلم میگوید:
پیشنهاد ما (برای روز قلم ) روز نزول سوره قلم بود، اما ظاهرا روز ۱۴ تیر را که در یکی از کتابهای باستانی مربوط به جشن تیرگان است برای این روز انتخاب کردند.
درباره جشن تیرگان نوشته شده است ایرانیان باستان از ۱۳ تیرماه به مدت ۱۰ روز جشن تیرگان برگزار میکردهاند و روز ۱۴ تیر روز عطارد بوده که آن را کاتب دیگر سیارات مینامیدهاند.
مسئولان وقت نیز گشتند یک مناسبت ایران باستانی برای روز قلم پیدا کردند. (خبرگزاری ایسنا)
جایگاه قلم در اسلام
سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است:
«ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند.»
در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده ای از آفریده های خود قسم یاد می کند.
بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.
در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان می آید.
تا جایی که خداوند خود را این گونه معرفی می کند: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت.»