فراخوان جشنواره فیلم

فراخوان جشنواره فیلم مستند ایدفا آمستردام IDFA

فراخوان ثبت نام سی و سومین جشنواره فیلم مستند ایدفا آمستردام هلند International Documentary Filmfestival Amsterdam منتشر شد. جشنواره ایدفا بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم مستند در سراسر دنیاست و از سال ۱۹۸۸ به صورت سالانه در شهر آمستردام هلند برگزار می شود..

در کنار بخش رقابتی اصلی که به ۱۴ زیر مجموعه تقسیم می شود، این رویداد شامل بخش های مختلف دیگری نیز می باشد. بخش های جنبی شامل بازار فیلم، کارگاه ها و آزمایشگاه ها، تامین بودجه (Fund) و …

الی درکس (Ally Derks) بنیانگذار جشنواره درباره ایده شکل گیری جشنواره چنین گفته است: «مدت ها پیش از شکل گیری جشنواره، برای خودم یک ایده داشتم و آن این بود که چرا یک جشنواره کن برای فیلم های مستند نداشته باشیم! چرا جشنواره کن فقط برای فیلم های داستانی است؟

همواره به این فکر می کردم که باید مکانی در دنیا وجود داشته باشد که مستندسازان گرد هم بیایند و داستان هایشان را با هم و با مخاطبان به اشتراک بگذارند و به نظرم آمستردام مکانی فوق العاده برای این ایده بود.»

نوشته های مشابه

IDFA در سال 2021 اکنون دو مسابقه اصلی برای فیلم دارد:

یک مسابقه بین المللی و یک مسابقه بینایی Envision .

در کنار اینها مسابقات IDFA مستند کوتاه و IDFA مسابقه مستند جوانان وجود دارد.

هر مسابقه جایزه (های) خاص خود را دارد.

همچنین سه جایزه مقطعی برای بهترین فیلم بلند اول ، بهترین مستند هلندی و بهترین استفاده خلاقانه از فیلم های آرشیوی در نظر گرفته شده است.

فیلم های موجود در مسابقات اصلی ، Luminous و Frontlight می توانند برای جایزه اول معرفی شوند.

فیلم ها در تمام بخشهای برنامه می توانند برای جایزه دوم و سوم نامزد شوند. به جای مسابقات سابق فیلم های بلند ، هلندی ، میانی ، دانشجویی و اولین ، IDFA اکنون این فیلم ها را در مسابقات و بخش های مربوطه در طول برنامه انتخاب می کند.

معرفی جشنواره ایدفا

جوایز و برنامه های ایدفا

جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام دارای چندین بخش رقابتی و غیررقابتی است.

مهم ترین قسمت جشنواره، بخش مسابقه فیلم های مستند بلند است که در آن آثار مستند با زمانی بیش از ۷۰ دقیقه برای جایزه ۱۵ هزار یورویی به رقابت می پردازند. این جایزه که با عنوان جایزه یوریس ایونس شناخته می شود به افتخار یوریس ایونز مستندساز بزرگ هلندی نامگذاری شده است.

این جایزه را تاکنون فیلمسازانی از کشورهایی مانند آمریکا، بلژیک، آلمان، هلند، روسیه و اسپانیا بدست آورده اند.

 بخش دیگر شامل فیلم های مستند نیمه بلند بین ۴۰ تا ۷۰ دقیقه است. شرکت کنندگان در این بخش در پی جایزه ۱۰ هزار یورویی جشنواره هستند.

در بخش فیلم های مستند کوتاه نیز آثار مستند کوتاه کم تر از ۴۰ دقیقه با هم به رقابت می پردازند، جایزه این بخش برابر با ۵ هزار یورو است.

از دیگر قسمت های رقابتی جشنواره و جوایز مربوط به آن می توان به این موارد اشاره کرد:

بخش مستند اولی ها که برگزیده آن جایزه ۱۰ هزار یورویی را با خود به خانه می برد.

یکی دیگر از قسمت های مورد توجه جشنواره بخش بهترین فیلم مستند دانشجویی است که شامل آثار مستند دانشجویان از آکادمی های سراسر جهان است. برگزیده این بخش جایزه ای به ارزش ۵ هزار یورو دریافت می کند.

بخش فیلم های مستند محصول هلند نیز یکی دیگر از بخش های جشنواره است که عمر بسیار کوتاهی دارد و از سال ۲۰۰۹ به جشنواره اضافه شده است، در این بخش به بهترین مستند هلندی جایزه ای به ارزش ۷ هزار یورو تعلق می گیرد.

جایزه مخاطبان ایدفا برای بهترین فیلم مستند به انتخاب مردم نیز از دیگر جوایز بخش رقابتی جشنواره است که ارزشی برابر ۵ هزار یورو دارد.

در انتها باید به جایزه حقوق بشر آمستردام نیز اشاره کرد این جایزه به فیلمی تعلق می گیرد که به بهترین نحو موضوع حقوق بشر را به تصویر بکشد. ارزش این جایزه معادل ۲۵ هزار یورو است.

بخش های دیگر

جشنواره فیلم آمستردام همچنین هرساله بخش های غیررقابتی متنوع و یک سری برنامه های معمول که به صورت منظم برگزار می شود، دارد. از مهم ترین آنها می توان به این برنامه ها اشاره کرد:

برنامه استادان: در این برنامه جشنواره به ارائه آخرین فیلم های مستند ساخته شده توسط مستندسازان مولف می پردازد.

برنامه بهترین های جشنواره: در این بخش فیلم های تاثیرگذار از دیگر جشنواره های مهم دنیا به نمایش گذاشته می شود. 

پانوراما: ویژه آثار مستند از سراسر جهان که از لحاظ فرم و انتخاب موضوع تفکر برانگیز باشند.

پاراداکس: آثار انتخاب شده در این بخش چیزی فراتر از مستندسازی رایج است. آثار این بخش در مرز میان فیلم و هنر، واقعیت و خیال و روایت و طراحی جای دارند.

موسیقی مستند: در این جا تماشاگران شاهد پخش فیلم با همراهی اجرای موسیقی زنده هستند که لذتی وصف ناشدنی برای مخاطبان است.

در کنار این برنامه ها جشنواره ویژه برنامه هایی نیز هرساله تدارک می بیند؛ برنامه هایی که بیشتر با تمرکز بر جنبه هایی مانند طراحی صدا، تدوین و فیلمبرداری یا یک تم مورد بحث و یا بازبینی آثار یک مستندساز است.

جشنواره‏ مستند آمستردام همچنین صندوق حمایت و پشتیبانی مالی برای کمک به مستندسازان دنیا تشکیل داده است. از میان کشورهایی که تاکنون از این صندوق استفاده کرده اند می توان به روسیه، چین، هند، ایران، آرژانتین، آفریقا، برزیل، پاکستان و ونزوئلا اشاره کرد. این صندوق به یاد یان فرایمن مستندساز منتقد هلندی «یان فرایمن فوند» نامیده می شود.

این صندوق بخش ‏های مختلفی دارد که از میان آنها می توان به کمک برای مرحله‏ تحقیق و نوشتن فیلمنامه، حمایت برای مرحله‏ تولید و پس از تولید، پشتیبانی از کارگاه ‏های آموزشی و جشنواره‏ های نو بنیاد در کشورهای گوناگون اشاره کرد.

در این بنیاد به مستندسازان برای بخش تحقیق و نوشتن فیلمنامه حداکثر ۴ هزار یورو، برای مرحله تولید و پس از تولید حداکثر ۱۵ هزار یورو و برای پشتیبانی از کارگاه ‏های آموزشی و جشنواره‏ های نو بنیاد نیز حداکثر ۱۵ هزار یورو داده می شود.

به نقل از سلام سینما

شرایط ثبت نام:

به طور کلی فیلم های با مدت زمان کمتر از ۴۰ دقیقه در بخش فیلم کوتاه، فیلم های با مدت زمان بین ۴۰ تا ۷۰ دقیقه به عنوان فیلم نیمه بلند و فیلمهای با مدت زمان بالاتر از ۷۰ دقیقه به عنوان فیلم بلند شناخته می شوند.
فیلم های تولید شده پس از آگوست ۲۰۱۹ می توانند در این رویداد ثبت نام کنند.
فیلم های با محدودیت نمایش بین المللی، اروپایی و جهانی میتوانند در این جشنواره ثبت نام کنند. اکثر فیلم های پذیرش شده در دوره های پیشین جشنواره، محدودیت نمایش هلند را داشته اند.


بخش فیلمسازان کودک و بخش فیلمسازان دانشجو، دو بخش از ۱۴ بخش اصلی این جشنواره اند.
جوایز نقدی و غیر نقدی متفاوت برای یخش های مختلف این جشنواره در نظر گرفته شده است.
هزینه ثبت نام این جشنوراه برای هر فیلم، ۵۰ یورو است که در زمان ثبت نام پرداخت می شود.
برای مشاهده توضیحات کامل، می توانید به سایت جشنواره مراجعه کنید:

https://www.idfa.nl

برای ثبت نام در این جشنواره فیلم و پخش آثار خود در سایر جشنواره های بین المللی، با ما تماس بگیرید.

مهلت های ارسال عبارتند از:

1 مه 2021 – مهلت اولیه برای فیلم ها
1 ژوئیه 2021 – برای همه عملکردها و پروژه های رسانه ای جدید تعاملی / همه جانبه
15 ژوئیه 2021 – آخرین مهلت برای فیلم ها

جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مستند آمستردام یا ایدفا یک جشنواره فیلم مستند است که به صورت سالانه در آمستردام پایتخت هلند برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم مستند در جهان است.

جشنواره فیلم مستند ایدفا آمستردام دارای هزینه ورودی است.

برای ثبت نام و پرداخت هزینه اینجا کلیک کنید

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×