انواع عکاسی فشن
در این نوشته در نظر داریم که تفاوت بین انواع عکاسی در فشن رو توضیح بدیم.
تا حالا شده جایی بخونید یک بازیگر در عکسی که گرفته، کیفی که در دست داشته بیشتر مشخص Bold بوده؟
یا ببینید یک برند و شرکت مجموعه ای از عکس هایی رو منتشر کنه که ربطی به محصولاتش یا کالکشن اون نداشته باشه؟ یا تجربه های مشابه دیگه که برای شما سوال ایجاد کنه که هدف این عکس ها چی هست و تفاوت بین گونه های عکاسی در مد و فشن چه هستند؟
به طور کلی عکاسی فشن را میتوان به 4 بخش تقسیم کرد:
- Editorial fashion photography عکاسی ادیتوریال
- High Fashion Photography عکاسی فشن سطح بالا
- Catalog Photography کاتالوگ
- Street Fashion Photography عکاسی مد خیابانی
انواع عکاسی مد و فشن چه هستند؟
Editorial fashion photography عکاسی ادیتوریال
High Fashion Photography عکاسی فشن سطح بالا
Catalog Photography کاتالوگ
Street Fashion Photography عکاسی مد خیابانی
بیایید یکبار برای همیشه تفاوت بین انواع عکاسی در مد و فشن رو با هم مرور کنیم:
- عکاسی ادیتوریال
- عکاسی فشن
- عکاسی تجاری commercial photography
- Photo Shoot
Editorial fashion photography عکاسی ادیتوریال
در این سبک عکاسی، فروش محصول اهمیتی نداره. بلکه تیم تولید محتوا هدفشون بیان یک داستان، القای یک حس و یا حتا پرداختن به یک سری مفهومه.
در اون لباس، در کنار صحنه، نور، رنگ، جلوه های ویژه و .. یک اثر هنری خلق می کنن.
در فشن ادیتوریال معمولا چندین عکس داستانی و دنباله دار گرفته میشه که همه در کنار هم یک کل رو تشکیل میدن و با هم از هر لحاظ انسجام دارن.
لباس و اکسسوری بر تن مدل در حالت و ژست خاصی بیان کنندهی داستان نانوشته ای هست.
ضمن اینکه مالکیت این مجموعه عکس ها کاملا انحصاری هست.
معمولا در نشریات چاپی منتشر میشن و در کنارشون ستونی از نوشته هاست تا داستان پشت عکس ها رو روایت کنه و در آخر تیم تولید محتوا یک به یک معرفی میشن.
در تصویرهای زیر مجموعه عکس های دو اسلاید اول، از برند دویچه اند گابانا هستن که یک روایت هنری – تاریخی دارند. همونطور که می بینید در اون ها تمرکز بر روی فروش نیست.
یکی دیگه از تفاوت های این سبک با سبک های دیگه، در بودجه تولید اون هاست. که به داستان و موضوع (تم Theme) و هدف بستگی داره.
عکس های تحریریه معمولا در مجلات، روزنامه ها، سایت ها و .. به همراه متن منتشر میشن.
نکته مهم اینه که این سبک لزوما درباره تاریخ یا داستان های درام نیست و طیف گستردهای از موضوعات رو پوشش میده.
این موضوعات می تونه در ژانر عکاسی خبری (Photojournalism)، مد، پرتره، ورزش، منظره طبیعت و… باشه.
Fashion Photography عکاسی فشن
Fashion Photography عکاسی فشن نسبت به عکاسی سبک ادیتوریال داستان سرایی کمتری داره و تا حدودی به فروش محصول اشاره می کنه.
به جای تمرکز روی بیان یک داستان یا هدف، تمرکز روی انتقال حس خوب، سبک زندگی، احساسات، شخصیت ها و .. داره.
در پشت صحنه ی عکاسی مد، وجود تیم استایلیست در کنار گروه عکاسی کافیه و طراح استایل به راحتی می تونه اهدافش رو پیاده سازی کنه.
فشن فوتوگرافی هم معمولا به صورت مجموعه عکس ها تولید میشه و در مجلات، روزنامه ها و سایت ها منتشر میشن.
بدون نیاز به توضیح درباره اهداف عکاسی و فقط با ذکر عوامل و گروه تولید کننده.
عکاسی تبلیغاتی یا تجاری
در عکاسی تبلیغاتی به صورت واضح تمرکز بر روی محصول مورد نظر برای فروش هست.
بر خلاف عکاسی مد که تمرکز بر روی فضا و حس بود، در عکاسی تجاری تمرکز محدود هست و تاکید بر لباس یا اکسسوری است.
عکاسی تبلیغاتی می تونه به صورت تک عکس در استودیو گرفته بشه و یا بسته به نظر تیم طراح و استایلیست در محیط باز و طبیعیت انجام بشه.
پس فشن ادیتوریال داستان می فروشه، فشن فوتوگرافی سبک زندگی و کامرشیال فوتوگرافی محصول.
انواعِ عکاسی در فشن ، فقط محدود به همین سه مدل نیست! برای ذکرِ نمونه ، میتونم براتون به :
- High Fashion Photography
- Street Fashion Photography
- Catalog Fashion Photography
- Runway Fashion Photography
و…. اشاره کنم.
ار صفحه مزه ی فشن
رفت