آموزش حقوقی هنرآکادمی هنر

شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی از فیلمنامه و فیلم سینمایی

شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی از فیلمنامه و فیلم سینمایی از سایت رسمی این بنیاد برداشته شده است.

بخش های شیوه نامه

این شیوه‌نامه به منظور اطلاع‌رسانی به دست‌اندرکاران سینمای ایران و تشریح رویکردها، روندها و جزییات نحوه‌ی بهره‌مندی از حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی از فیلمنامه و فیلم‌های سینمایی، در سه بخش تنظیم شده است.

توصیه می شود به دقت این شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی را مطالعه کنید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با ما تماس بگیرید.

الف . کلیات

  1. بنیاد سینمایی فارابی با توجه به نیازهای جدید صنعت سینمای ایران، بر آن است تا در مسیر تلاش برای ارتقای صنعت سینما، به مثابه یک نهاد خلّاق ایفای نقش کند. از این رو، بنیاد در پیِ رویکردهای جدید، برای تولید محتوای ارزشمند و جذاب و سرمایه‌گذاری در فرآیندهای تولید متن و اثر و نهایتاً تقویت زنجیره‌ی خلق ارزش در سینماست. این رویکرد، بنیاد فارابی را متعهد می‌سازد تا در تعاملی دو سویه با پدیدآوران بخش خصوصی، از همه ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری و به حمایت از آثار خلّاق و جذاب اهتمام ورزد.
  2. راهبرد بنیاد سینمایی فارابی، تمرکز هم‌زمان بر ارتقای محتوای فرهنگی و کمک به تکمیل زنجیره‏ی خلق ارزش و ترویج «مفاهیم کسب و کاری» در سینماست. بنابراین برنامه‏ی اصلی بنیاد، حمایت از فیلم‌ها و محصولاتی است که ضمن تمرکز بر اولویتهای فرهنگی اعلام شده، واجد جذابیت‌های داستانی و ظرفیت‏های جذب تماشاگر و خلق زنجیره‏ی کامل ارزش باشند.
  3. براساس سیاست‌های سازمان سینمایی و نیازهای فرهنگی و اجتماعی، حمایت‌های بنیاد به طور کلی، معطوف به آثاری با فضا و رویکردهای امیدآفرین و اخلاق‌گرا خواهد بود. از این رو، آثاری که فضا و مضمون آنها معطوف به یأس و نومیدی باشد، مورد توجه بنیاد نخواهند بود. اولویت‌های فرهنگی بنیاد در کلیه‌ی حمایت‌ها عبارتند از:
  1. افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه با هدف تقویت سرمایه اجتماعی
  2. تقویت عزت مندی و قدرت ملی با تاکید بر پیشرفت های کشور در حوزه‌های مختلف
  3. توجه به نهاد خانواده با تاکید بر ارزش های اسلامی-ایرانی
  4. مبارزه با فساد و بی‌عدالتی با هدف افزایش اعتماد عمومی

توضیح این که اولویت‌های مضمونی برای فیلم‌های «تولید مشترک»، شامل مواردی است که در خارج از مرزهای کشور نیز بتواند علایق فرهنگی مشترک را در بر گیرد و همکاری و تولید مشترک را برانگیزاند.

ب . حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی

  1. بنیاد سینمایی فارابی، تا پایان مرداد ماه هر سال، طرح‌ها و فیلمنامه‌های سینمایی متقاضی حمایت را با تقاضای تهیه‌کننده، پذیرش و پس از بررسی در شوراهای تخصصی، اعلام نتیجه خواهد کرد. طرح‌ها و فیلمنامه‌های وارده پس از این تاریخ، در چارچوب حمایت‌های سال بعد بررسی خواهند شد.
  2. فیلمنامه‌های وارده براساس تناسب موضوع، در یکی از شوراهای تخصصی بررسی فیلمنامه، که اعضای آن‌ها متشکل از فیلمسازان حرفه‌ای، فیلمنامه‌نویسان، نویسندگان سینمایی و صاحب‌نظران حوزه‌ی فرهنگ و هنر و علوم انسانی هستند ، بررسی خواهند شد.

تبصره 1:

حمایت از فیلمنامه‌ها و فیلم‌های تجربی و دارای مخاطب خاص و نیز آثار پویانمایی، در حوزه‌ی مأموریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار دارد.

تبصره 2: 

 فیلمنامه‌های پیشنهادی برای تولید مشترک، پس از بررسی در شوراهای تخصصی، در کارگروه ویژه تولید مشترک نیز بررسی خواهند شد.

  1. به منظور تسهیل و تنظیم روند ارائه و بررسی طرح و فیلمنامه و صیانت از حقوق پدیدآورندگان، بنیاد «سامانه‌ی فیلمنامه فارابی» را طراحی و آماده بهره‌برداری نموده و از این پس فقط از طریق این سامانه (به نشانی www.fcf.ir)، طرح و فیلمنامه دریافت خواهد کرد. این سامانه  امکان ارسال طرح‌ و فیلمنامه به صورت استاندارد و بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری به فارابی را فراهم می‌نماید. برای ثبت یک متن در سامانه پذیرش فیلمنامه، تهیه و ارسال خط داستانی، خلاصه‌ی فشرده فیلمنامه یا سیناپس (در 1 صفحه)، طرح فیلمنامه (در 4 صفحه)، و سایر اطلاعات مربوطه، ضروری است و کیفیت تهیه‌ی این اقلام، روند بررسی و پاسخگویی را سریع‌تر و برداشت‌ها را به منظور ارائه دهنده نزدیک‌تر می‌نماید.

تبصره 1:

فیلمنامه‌های تهیه‌کنندگان متقاضی حمایت و دارای پروانه ساخت سینمایی، در اولویت بررسی خواهند بود. نتیجه‌ بررسی فیلمنامه‌های دارای پروانه ساخت، حداکثر ظرف مدت یک ماه اعلام خواهد شد.

تبصره 2:

چنانچه تهیه‌کننده‌ای متقاضی بررسی حمایت از فیلمنامه‌ای باشد که هنوز پروانه ساخت دریافت نکرده است؛ بنیاد، خلاصه فشرده‌ی فیلمنامه یا سیناپس (در 1 صفحه) و طرح فیلمنامه (در 4 صفحه) را بررسی و نظر مشورتی خود را اعلام خواهد کرد. بررسی فیلمنامه‌ی کامل، مخصوص فیلمنامه‌هایی است که دارای پروانه ساخت سینمایی باشند.

تبصره 3:

افرادی غیر از تهیه‌کنند‌گان حرفه‌ای سینما که مایل باشند طرح یا فیلمنامه‌ای ذیل اولویت‌های اعلام شده در این شیوه‌نامه، به بنیاد فارابی پیشنهاد کنند، می‌توانند خلاصه فشرده و طرح فیلمنامه‌ی خود را از طریق سامانه‌ی پذیرش فیلمنامه (به نشانی مذکور در بند 3) برای بنیاد ارسال نمایند.

  1. تهیه‌کننده‌ی پروژه متقاضی حمایت یا ارائه دهنده‌ی متن لازم است، اقلام و اطلاعات مورد نیاز را از طریق سامانه‌ی پذیرش فیلمنامه، بارگذاری نماید. تقاضاهای رسیده به ترتیب وصول در نوبت بررسی قرار خواهند گرفت و چنانچه اطلاعات لازم ارائه نشده باشند، تقاضای ارائه دهنده تا زمان تکمیل مستندات رسیدگی نخواهد شد.
  2. در صورت موافقت اولیه با فیلمنامه متقاضی حمایت ، دبیر یا نمایندگان شوراهای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی، به منظور ارتقا و تقویت متن، جلسات کارشناسی با فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده برگزار خواهند کرد و حسب ضرورت، نویسنده و تهیه‌کننده می‌توانند از خدمات گروه‌های خلاق برای پرورش و ارتقای فیلمنامه استفاده نمایند. بدیهی است اختصاص حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی، منوط به تأیید کیفی فیلمنامه‌ی نهایی است.
  3. مرجع تصمیم‌ و تشخیصِ حمایت یا عدم حمایت و میزان و نحوه‌ی حمایت از تولید فیلمنامه‌هایی که دارای موافقت شوراهای تخصصی باشند، کمیسیونِ فرهنگی هنری بنیاد سینمایی فارابی است. کمیسیونِ فرهنگی هنری، بر اساس اولویت‌های اعلامی و اعتبارات سالیانه‌ی بنیاد، تقاضاهای حمایت را بررسی خواهد کرد. اعضای کمیسیون فرهنگی هنری، مدیرعامل، قائم مقام، خزانه‌دار، معاون فرهنگی (دبیر شورا)، معاون بین‌الملل، کارشناس تولید و مدیر امور حقوقی بنیاد فارابی (بدون حق رأی) هستند.
  4. کمیسیون فرهنگی هنری بنیاد، مدارک متقاضیان حمایت را حداکثر تا پایان شهریور ماه هر سال دریافت و بررسی و نتیجه را حداکثر ظرف یک ماه اعلام خواهد کرد. تقاضاهای وارده پس از این تاریخ، در فهرست بررسی سال بعد قرار خواهند گرفت.

تبصره :

 به متقاضیان حمایت که دارای بدهی قبلی به بنیاد سینمایی فارابی باشند، حمایت جدیدی تعلق نخواهد گرفت. بدیهی است در صورتی که بدهی قبلی متقاضی، تسویه و یا پرداخت آن تعیین تکلیف گردد، درخواست حمایت متقاضی بر اساس مفاد این شیوه‌نامه بررسی خواهد شد.

بر اساس شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی این موارد نیز را باید مدنظر قرار داد:

  1. در صورتِ نظر موافق شوراهای تخصصی در باره‌ی یک فیلمنامه، لازم است متقاضیِ حمایت، «طرح پیشنهادی تولید پروژه» (Project Proposal) را برای بررسی در کمیسیون فرهنگی هنری، ارائه نماید. «طرح پیشنهادی تولید پروژه» بایستی شامل اطلاعات زیر باشد:

1-8 شناسنامه و اطلاعات کلی پروژه

2-8 خط داستانی و خلاصه فشرده فیلمنامه

3-8 تصویر پروانه ساخت سینمایی

4-8 معرفی عوامل و بازیگران اصلی پروژه

5-8  برنامه کلان (Master Plan) پروژه؛ شامل برنامه‌ی زمانی مراحل مختلف تولید، عرضه و نمایش؛ و پیش‌بینی محصولات جانبی و استراتژی محتوا)

6-8 خلاصه بودجه تولید، برآورد بودجه تولید

7-8 برنامه‌ی تأمین سرمایه    (Financing Plan)

8-8  برنامه‌ی بازاریابی و عرضه        (Marketing Plan)

9-8 طرح اقتصادی پروژه                     (Business Plan)

تبصره 1:

منظور از «طرح پیشنهادی تولید پروژه» یا پروپوزال، سندی است شامل اطلاعات پایه‌ی فیلمنامه، برنامه‌ی جذب سرمایه مدل کسب و کار، مدل کسب درآمد و برنامه‌ی بازاریابی و عرضه فیلم. در صورت فقدان طرح مزبور و در صورت تمایل ارائه‏دهنده، پروژه برای تکمیل و شتابدهی به «مرکز نوآوری و شتابدهی بنیاد فارابی»، معرفی خواهد شد. خدمات شتابدهی شامل مشاوره‏ی تهیه طرح اقتصادی پروژه، بهینه‏سازی متن با رویکردهای اقتصادی، نمونه‏سازی اثر (در صورت نیاز)، نمونه‏سازی محصولات جانبی (در صورت نیاز)، اختصاص فضای کار اشتراکی و کمک به معرفی پروژه و تجمیع سرمایه خواهد بود.

تبصره 2:

 در صورت درخواست حمایت از فیلمی در پایان فرآیند تولید، به جای انجام مراحل بررسی فیلمنامه، نسخه‌ای از فیلم نهایی توسط کمیسون فرهنگی هنری مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. اما برای بررسی درخواست حمایت از تولید فیلمی در میانه‌ی فرآیند تولید، علاوه بر بررسی فیلمنامه، ارائه‌ی نسخه‌ای از فیلم که حاوی بخش‌های فیلمبرداری و مونتاژ شده باشد، نیز مفید خواهد بود.

تبصره 3:

 برای پیشنهادات تولید مشترک با دیگر کشورها، علاوه بر تقاضای تهیه‌کننده‌ی ایرانی و موارد فوق-الذکر، ارائه‌ی نامه‌ی تهیه‌کننده‌/سرمایه‌گذار خارجی که در آن تمامی منابع و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، اعلام شده باشد نیز لازم است. توضیح آن که ملاک بررسی و انتخاب نهایی پروژ‌ه‌، آیین‌نامه‌ی اجرایی سازمان سینمایی در حوزه‌ی تولیدات مشترک خواهد بود.

  1. نحوه حمایت‌ها:

کمیسیون فرهنگی هنری، پس از بررسی «طرح پیشنهادی تولید پروژه» (Project Proposal)، درصورت موافقت با حمایت از پروژه، میزان و نحوه‌ی حمایت را در قالب «ارائه‌ی تسهیلات کم بهره» یا «سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید» و در یکی از سه گروه زیر اعلام خواهد کرد:

9-1 ارائه‌ی تسهیلات کم بهره

فیلم‌هایی که پس از بررسی و پذیرش فیلمنامه در شوراهای تخصصی و موافقت کمیسیون فرهنگی هنریِ بنیاد، می‌توانند با معرفی بنیاد سینمایی فارابی از تسهیلات کم بهره‌ی صندوق اعتباری هنر استفاده نمایند. (موضوع بند 2 اعتبارات بنیاد)

تبصره 1: برای متقاضیان تسهیلات (کم‌ بهره)، ارائه‌ی موارد 6-8 تا 9-8 «طرح پیشنهادی تولید پروژه» (مذکور در بند 8) اختیاری است.

9-2 سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید تا سقف 30% بودجه‌ی تولید

فیلم‌هایی که پس از بررسی و پذیرش فیلمنامه در شوراهای تخصصی و کمیسیون فرهنگی هنریِ (شورای تولید) بنیاد، در چارچوب اولویت‌های اعلامی، قابل توجه تشخیص داده شوند، می‌توانند به میزان حداکثر 30 درصد بودجه‌ی تولید (که توسط کمیته برآوردِ کمیسیون فرهنگی هنری و بر اساس فیلمنامه ارزیابی خواهد شد)، از حمایت‌های بنیاد در قالب سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید بهره‌مند شوند. (موضوع بند 3 اعتبارات)

9-3 سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید از 50% تا 100% بودجه‌ی تولید

معدود فیلم‌هایی که پس از بررسی و پذیرش فیلمنامه در شوراهای تخصصی و کمیسیون فرهنگی هنریِ بنیاد، به خاطر موضوع راهبردی فیلم و توانایی سازندگان و قدرت جذب پروژه، می‌توانند به میزان 50 تا 100 درصد بودجه‌ی تولید(که توسط کمیته برآوردِ کمیسیون فرهنگی هنری و بر اساس فیلمنامه ارزیابی خواهد شد)، از حمایت‌های بنیاد در قالب سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید بهره‌مند شوند. (موضوع بند 4 اعتبارات بنیاد) حمایت از این آثار، منوط به تأیید در شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی نیز هست.

ادامه شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی را بخوانید.

ج. حمایت از نگارش و ارتقای فیلمنامه

  1. به منظور استمرار و تقویت جریان خلاق فیلمنامه‌نویسی، بنیاد از طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های سینمایی که ذیل اولویت-های این شیوه‌نامه و واجد جذابیت‌های داستانی و ارزش‌های فرهنگی باشند، استقبال و حمایت خواهد کرد. در صورتی که طرح فیلمنامه‌ای (در 4 صفحه) مورد پذیرش شوراهای تخصصی بنیاد قرار گیرد، بنیاد بر اساس طرح پذیرفته شده، اقدام به عقد قرارداد تحقیق و نگارش و یا خرید حقوق فیلم‌نامه می‌نماید. (موضوع بند 1 اعتبارات بنیاد)
  2. از آنجا که فیلمنامه سنگ بنای کیفیت، موفقیت و جذابیت هر فیلم سینمایی است؛ بنیاد سینمایی فارابی به منظور ارتقای فیلمنامه‌ در سینمای ایران، علاوه بر فیلمنامه‌هایی که در تولید مورد حمایت قرار می‌گیرند؛ به کلیه‌ی فیلمنامه‌های دارای پروانه ساخت که حمایت‌های بنیاد در تولید به آنها اختصاص نمی‌یابد نیز، در تمام طول سال خدمات مشاوره‌ی تخصصی رایگان برای بازپروری و تقویت فیلمنامه، ارائه خواهد داد. (موضوع بند 1 اعتبارات)
  3. حمایت از نگارش و ارتقای فیلمنامه سریال و وب سری بر بستر فناوری‌های نوپدید (موضوع بند 7 اعتبارات بنیاد)

3-1 بنیاد سینمایی فارابی به منظور حمایت از صاحبان صنعت تصویر، در حوزه‏های غیر سینمایی، طرح‏ها یا فیلمنامه‏های مربوط به وب‏سری‏ها، اعم از سریالهای بلند مناسب برای سامانه‏های نمایش ویدیوهای دلخواه (VOD)، یا سایر اشکال سریالهای مناسب برای سامانه‏های نمایش محتوا را مورد حمایت قرار خواهد داد.

3-2 تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی و وب سری، می‌توانند برای نگارش طرح‌ها یا فیلمنامه-هایی که ذیل اولویت‌های اعلام شده باشند، از حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی بهره‌مند شوند. ارائه طرح کلی داستان سریال برای بررسی در شوراهای تخصصی بنیاد ضروری است. بنیاد سینمایی فارابی در صورت موافقت با طرح کلی سریال پیشنهادی، قرارداد تحقیق و نگارش منعقد خواهد کرد.

شیوه‌نامه‌ حمایت‌ بنیاد سینمایی فارابی

در مقالات دیگر می توانید روش های دیگر حمایت از ساخت اثر را در سایت ما مطالعه کنید.

همچنین می توانید از خدمات منخصصین ما برای جذب سرمایه استفاده کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×