فراخوان جشنواره خارجیفراخوان جشنواره فیلمفراخوان جشنواره ها

جشنواره فیلم برلین 2022

فراخوان ثبت نام هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین (برلیناله) منتشر شد. جشنواره فیلم برلیناله یا برلین یکی از بزرگترین و معتبرترین جشنواره های فیلم جهان در کنار جشنواره هایی همچون کن، ونیز و لوکارنو است. برلیناله هر ساله به مدت دو هفته در ماه فوریه در شهر برلین برگزار می گردد.

هر ساله بیش از 20،000 نفر از سراسر دنیا در این بزرگترین رویداد فرهنگی شرکت میکنند. حدوداً 400 فیلم در انواع و ژانرهای مختلف از کشورهای سراسر جهان حضور دارند و فیلمسازان مختلف می توانند در بخش های متفاوت این رویداد شرکت نمایند.

برای اولین بار مجموعه قوانین این جشنواره مهم توسط گروه دریچه سینما به صورت اختصاصی ترجمه شده است.

شرایط کلی ثبت نام در  جشنواره فیلم برلین به صورت زیر است:

  • تاریخ اتمام تولید تمامی فیلم های ثبت نامی باید پس از فوریه 2021 باشد.
  • محدودیت نمایش جهانی برای این رویداد در اولویت است، با این وجود محدودیت نمایش بین المللی نیز قابل قبول است. به این معنی که فیلم هایی که در کشور سازنده نمایش تئاتریکال یا جشنواره ای داشته باشند نیز میتوانند در این رویداد ثبت نام کنند.
  • آثاری که در بخش فیلم بلند ثبت نام می شوند باید در مدت زمان حداقل 60 دقیقه و آثار شرکت کننده در بخش فیلم کوتاه باید حداکثر 30 دقیقه باشند.
  • انواع فیلم های مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی می توانند در این رویداد شرکت داده شوند.
  • زیرنویس انگلیسی یا آلمانی برای فیلم های غیر انگلیسی زبان، ضروری است.
  • فرمت های مورد تایید جشنواره DCP or QuickTime ProRes. 35mm است. خروجی نهایی فیلم برای انتخاب که در وبسایت جشنواره آپلود می شود باید دارای مشخصات زیر باشد:
  • Resolution / aspect ratio: 1920 x 1080 px / 16: 9 HD
  • Codec video / bit rate: H.264 high profile / 10,000 Kbit / s
  • Codec audio / bit rate: AAC / 320 Kbit / s, sampling rate 48 kHz

گروه پخش دریچه سینما برای اطلاع بخشی به فیلمسازان گرامی در خصوص این جشنواره، در متن زیر خلاصه ای از مهمترین نکات بخش های رقابتی را آورده است؛

• بخش اصلی جشنواره فیلم برلیناله (Competition):

بخش اصلی، قلب برلیناله و کارت دعوت جشنواره است که با حدود 20 عنوان در سال، بینش مفصلی از حال و آینده سینما ارائه می دهد. این بخش رقابتی بهترین فیلم هایی را انتخاب می کند که توسط یک گروه سینمایی انتخاب شده اند، صرف نظر از این که از کارگردانان شناخته شده یا استعدادهای آینده باشند.

این رقابت به عنوان مرکز ثقل جشنواره، انرژی برلیناله را به هم پیوند می دهد و به سراسر جهان پخش می شود. در این بخش فیلم ها بینندگان را قادر می سازند تا جایگاه خود را در جهان بهتر درک کرده و به دیدگاه دیگران احترام بگذارند و کارگردانان جدیدی را به بالاترین رتبه های فیلمسازی بین المللی می رساند.

  • فیلم های مستند و داستانی بلند با حداقل مدت زمان 60 دقیقه میتوانند در این بخش  جشنواره برلین شرکت کنند.
  • تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.
  • جوایز خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره ای در بخش های بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگری و نگاه نو و سایر بخش ها اهدا می شوند.
  • یک جایزه 50،000 یورویی نیز برای بهترین فیلم اول کارگردان و جایزه 40،000 یورویی برای بهترین فیلم مستند در نظر گرفته شده است.

• بخش ENCOUNTERS:

بخش Encounters بستری را برای آثار جسورانه فیلمسازان مستقل و مبتکر را از لحاظ زیبایی شناسی و ساختار، ارائه می دهد. این بخش مختص فیلمسازان مستقل و چشم اندازهای سینمایی نوین است. هدف این است که دیدگاه های جدیدی در سینما ترویج داده شود و به انواع فرم های روایی و مستند فضای بیشتری در انتخاب رسمی داده شود. Encounters یک بخش رقابتی است که به چشم اندازهای جدید سینمایی به عنوان نقطه مقابل و مکمل رقابت اختصاص داده شده است. آثار منتخب اشکال سنتی سینما را زیر سوال می برد و در عین حال مخاطب را به تأمل در دیدگاه های خود دعوت می کند. Encounters به عنوان آینه ای از انرژی زنده شیوه های مختلف تولید که در قرن 21 توسعه یافته اند ، نقطه ملاقات فیلمسازان و تهیه کنندگان ، برنامه نویسان و منتقدان فیلم و همچنین دوستداران سینما و جشنواره است.

صرف نظر از قراردادهای ژانری ، انتخاب برنامه Encounters به طور کلی شامل 15 نمایش جهانی و بین المللی حداقل 60 دقیقه فیلم بلند یا مستند است.

  • فیلم های مستند و داستانی بلند با حداقل مدت زمان 60 دقیقه میتوانند در این بخش شرکت کنند.
  • تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.
  • فیلم ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.

• بخش فیلم کوتاه برلین (Berlinale Shorts):

فیلم های کوتاه برلیناله درخواست های ناخواسته ای برای صحبت از سینما هستند. آنها در همه رنگ ها می درخشند ، مرزها را کاوش می کنند و نشانگرهای مسیر جدیدی را در زمینه وسیع امکانات سینمایی برش می دهند. شما لرزه نگار زمان حال هستید. بخش کوتاه برلیناله برای همه ژانرها، سبک ها و محتواها باز است.

حداکثر 30 نمایش جهانی و بین المللی به عنوان بخشی از برلیناله به مخاطبان گسترده ارائه می شود. انواع فیلم ها در ژانرها و استایل ها و نیز موضوعات متفاوت در این رویداد شرکت می کنند؛ فیلم هایی که در پی آنند دیالوگی بین سینما و جامعه و همچنین هنر و واقعیت برقرار کنند.

  • فیلم های کوتاه با حداکثر مدت زمان 30 دقیقه میتوانند در این بخش شرکت کنند.
  • تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.
  • فیلم ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.

فیلم های برگزیده این بخش به آکادمی اسکار معرفی می شوند. در این بخش علاوه بر جوایز خرس طلایی و خرس نقره ای، جوایز دیگری از جمله جایزه TEDDY( برای فیلم های LGBT) و معرفی برای جایزه EFA(بهترین فیلم کوتاه اروپایی) نیز برای این بخش در نظر گرفته شده است.

• پانوراما(Panorama):

چه چیز جدید، متفاوت، وحشی، نامتعارف و شجاعانه در سینمای امروز وجود دارد؟ در پانوراما می توانید با استعدادهای جوان و هیجان انگیز از سراسر جهان آشنا شوید و جدیدترین فیلم های فیلمسازان شناخته شده را کشف کنید.

پاناروما، سینمای خارق العاده را به نمایش میگذارد و به صورت سنتی، بخش مورد علاقه ی تماشاگران است و با جایزه تماشاگران خود، بزرگترین هیئت داوران جشنواره را دارد. این بخش فیلم هایی را نشان می دهد که قصد دارند عادات مشاهده و تفکر تماشاچیان را برانگیخته و متزلزل کرده و آنها را به چالش بکشند. این بخش مختص فیلم هایی است که نگاهی صریح و جدید را به مسائل مختلف سیاسی، تنوع و گوناگونی های جنسی و فمینیسم داشته باشند. و همزمان به دنبال آن است که فراتر به این مسائل بیاندیشد. پانوراما حالات و تحولات سینمای بین المللی معاصر را ردیابی می کند و انگشت خود را بر نبض زمانه – از لحاظ زیبایی شناسی ، رسمی و سیاسی – اشاره می رود.

  • فیلم های بلند با حداقل مدت زمان 60 دقیقه میتوانند در این بخش شرکت کنند.
  • در این بخش محدودیت نمایش اروپا آورده شده است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می شود.
  • فیلم ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.
  • جوایز نقدی به مجموع 110،000 یورو و همچنین جوایز مختلف دیگر برای این بخش تعریف شده است.

• انجمن (FORUM):

این بخش با هدف گسترش درک چیستی فیلم، آزمایش مرزها و گشودن چشم اندازهای تازه برای کمک به درک سینما و نحوه ارتباط آن با جهان به روش های جدید است. Forum و Forum Expanded موضع گسترده ای برای تأمل در رسانه فیلم، گفتمان هنری اجتماعی و سرسختی زیبایی شناختی است.

هدف این بخش این است که درک سینما را گسترش داده ، به حاشیه های آشنا بروند و چشم اندازهایی را باز کنند که با آن می توان سینما را به شیوه ای جدید و مرتبط با جهان درک کرد. هر چیزی که به این امر کمک می کند شامل موارد زیر است: فیلم معاصر و تاریخی ، فیلم آنالوگ و دیجیتال، اینستالیشن ، پرفورمنس و موسیقی. Forum و Forum Expanded برنامه های مستقلی هستند که به عنوان بخشی از برلیناله تنظیم و سازماندهی می شوند.

این برنامه ها می توانند شامل هر آنچه در خدمت این اهداف است، باشد. از جمله معاصر و تاریخی ، فیلم آنالوگ و دیجیتال، اینستالیشن، پرفورمنس و موسیقی.

  • فیلم های داستانی و مستند با حداقل مدت زمان 60 دقیقه می توانند در این بخش شرکت کنند.
  • در این بخش نیز همانند بخش پانوراما محدودیت نمایش اروپا آورده شده است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می شود.
  • فیلم ها نباید نمایش تلویزیونی یا اینترنتی (VOD) داشته باشند.
  • جوایز نقدی و غیرنقدی متفاوتی برای این بخش تعریف شده است از جمله جایزه TEDDY( برای فیلم های LGBT)، جایزه صلح، جایزه حقوق بشر، جایزه بهترین فیلم مستند و جایزه بهترین فیلم اول کارگردان

• بخش نسل (GENERATION):

Generation Kplus و Generation 14plus دو بخش رقابتی برلیناله هستند که سینمای بین الملل را در سطح پیشرفته قرار میدهند. مخاطبین این بخش نوجوانان هستند.

نسل برلیناله با برنامه جامع فیلم های معاصر که به دنیای کودکان و جوانان می پردازد، از موقعیت منحصر به فردی به عنوان منبع الهام برای سینمایی برای جوانان برخوردار است که فراتر از قراردادها است. این بخش از سال 2008 توسط ماریان ردپات اداره می شود و خانه ای را برای مخاطبان جوان متعهد و بزرگسالان با ذهن باز ارائه می دهد. نسل همیشه در فضای بین چالش و خواسته های بیش از حد حرکت می کند و با مخاطبان، هنرمندان، بازدیدکنندگان تجاری و منتقدان فیلم گفت وگویی باز و بحث برانگیز ایجاد می کند.

تمرکز انتخاب بر روی فیلم هایی است که کودکان و جوانان را در روایت و زبان فیلم خود جدی می گیرند. داستان هایی که از دید قهرمانان جوان آنها روایت می شود و دنیای آنها را ملموس می کند. فیلمهای مهمی که دری را به جهانهای ناشناخته باز می کنند. فیلم هایی که شجاعت می خواهند، دیدگاه های متقاطع را نشان می دهند و راه حل های مشترک را ترویج می کنند. فیلم هایی که آیینه ای برای جهان بزرگسالان نگه می دارند. در این بخش فیلم های داستانی، آثار مستند، انیمیشن ها، فیلم های ژانری و فیلم هایی که زبان رسمی سینما را گسترش می دهند در دو مسابقه این بخش به طور مساوی با یکدیگر رقابت می کنند.

  • فیلم های کوتاه با مدت زمان کمتر از 20 دقیقه و فیلم های بلند بالای 60 دقیقه می توانند در این بخش ثبت نام شوند.
  • در این بخش نیز همانند بخش پانوراما محدودیت نمایش اروپا آورده شده است که البته محدودیت نمایش جهانی ترجیح داده می شود.
  • در کنار جوایز نقدی 50،000 یورویی برای فیلم داستانی و 40،000 یورویی فیلم مستند، جوایز متفاوت دیگری نیز برای این بخش تعریف شده است.

• چشم انداز سینمای آلمان (Perspektive Deutsches Kino): مختص فیلم های آلمانی

بخش سریال برلیناله (Berlinale Series):

سری برلیناله اولین نگاه انحصاری به تولیدات سریالی جدید برجسته از سراسر جهان را ارائه می دهد. این برنامه آثاری را ارائه می دهد که سازندگان آنها به طور مداوم از آزادی های داستان سرایی استفاده می کنند و انواع فرم ها را با روایت های مرتبط و معاصر گسترش می دهند.

با معرفی سری برلیناله 2015 ، برلیناله اولین جشنواره معتبر در سراسر جهان بود که نسبت به تغییر عادات بینایی و اهمیت روزافزون روایت سریال، عدالت را رعایت کرد – پیشرفتهای مهم زیبایی شناختی ، خلاقانه ، نمایشی و رسمی در روایت سمعی و بصری در اینجا اتفاق می افتد. خانه مجموعه Berlinale باغ وحش Palast در قلب شهر است. در آنجا فرش قرمز برای اکران جهانی و بین المللی به افتخار بازیگران و خدمه پهن می شود. ستارگان بزرگ و استعدادهای کشف نشده به مدت سه روز در اینجا ملاقات می کنند و مجموعه های پیچیده و ابتکاری از ژانرهای مختلف را برای تماشاگران جشنواره برلین روی صفحه نمایش بزرگ ارائه می دهند.

  • اولین فصل سریال با مدت زمان 75 دقیقه باید تولید شده باشد.
  • این سریال باید شامل 4 قسمت یا بیشتر باشد.
  • تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی یا بین المللی دارند.

بخش برلیناله کلاسیک (Berlinale Classics):

برلیناله کلاسیک برنامه تاریخ فیلم برلیناله است. فیلم های کلاسیک بازسازی شده و کشف مجدد اولین نمایش خود را در آثار کلاسیک برلیناله جشن خواهند گرفت. با ادای احترام و خرس طلایی افتخاری، از شخصیت بزرگی در فیلم نیز برای کارهای زندگی او تقدیر خواهد شد.

برلیناله کلاسیک آثاری از تاریخ بین المللی فیلم را به اکران بزرگ باز می گرداند. برنامه فیلم که بر اساس تحقیقات گسترده انتخاب شده است ، با کشف مجدد فیلم و همچنین کپی فیلم های با کیفیت بالا و فرمت های نمایش دیجیتال جذاب است. موضوعات گذشته نگر به دوره های اصلی تاریخ فیلم و همچنین جنبه های زیباشناختی فیلم یا تکنیک فیلم و ژانرهای فردی اختصاص داده شده است.

  • فیلم های داستانی و مستند با حداقل مدت زمان 60 دقیقه می توانند در این بخش شرکت کنند.
  • نسخه اصلی فیلم باید پیش از سال 2003 تولید شده و در سینماها نمایش داشته باشند.
  • نسخه بازسازی شده تمامی فیلم ها محدودیت نمایش جهانی و یا بین المللی دارند.

نکات مورد توجه در زمان ثبت نام:

  1. توضیحات ارائه شده بصورت اختصاصی و توسط گروه دریچه سینما از وبسایت اصلی جشنواره برلیناله ( برلین ) برداشت شده است.
  2. فیلم هایی که واجد شرایط اعلام شده هستند می توانند ثبت نام شوند.
  3. ثبت نام شما زمانی نهایی می شود که DVD فیلم خود را به ما تحویل دهید.
  4. چنانچه فیلمساز از انجام این مورد خودداری کند، گروه دریچه سینما هیچگونه مسئولیتی در قبال ثبت نام نخواهد داشت.
  5. مهلت ثبت نام فیلم بلند: 03 نوامبر (12 آبان)
  6. مهلت ثبت نام فیلم کوتاه: 17 نوامبر (26 آبان)
  7. مهلت ثبت نام آثار سریالی: 24 نوامبر (3 آذر)
  8. هزینه ثبت نام فیلم های بلند 175 یورو و هزینه ثبت نام فیلم های کوتاه 75 یورو است.

ثبت نام از طریق گروه دریچه سینما فقط تا تاریخ 8 آبان برای فیلم های بلند و 22 آبان برای فیلم های کوتاه قابل انجام است.

لازم به ذکر است تمامی ثبت نام ها از طریق سایت خود جشنواره انجام می شوند و دریچه سینما وبسایت رسمی ثبت نام این جشنواره فیلم نیست. لذا ثبت نام ها از طریق مجموعه دریچه سینما به عنوان پخش کننده در سایت اصلی جشنواره فیلم برلین انجام خواهد شد.

برای ثبت نام در جشنواره فیلم برلین با ما تماس بگیرید: ۰۹۳۰۳۴۲۰۶۱۶

برای مشاهده سایر فراخوان های فیلم اینجا کلیک کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    مستند من 28 دقیقه است
    تو کدوم کتگوری جا می گیره؟
    من نتونستم پیدا کنم

  2. با سلام و احترام
    میخواستم بدونم، جشنواره برلین بغیر از هزینه ثبت نام فیلم، هزینه دیگری هم داره؟ با فرض اینکه یک فیلم به جشنواره راه پیدا کنه، آیا باید مخارج دیگری رو متحمل بشه؟ چون میدونم جشنواره کن هزینه های سرسام آوری برای شرکت کننده ها داره. از هزینه اقامت و امنیت گرفته تا تبلیغات و ضیافت!
    با تشکر

  3. سلام
    مرسی از سایت خوبتون
    جواب انتخاب سلکشن جشنواره چه تاریخی اعلام میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×