آکادمی هنرفراخوان جشنواره تئاتر و نمایش

کارگردانی : چگونه یک کارگردان تئاتر شوم؟ (راهنمای کامل 2020)

کارگردانی تئاتر در واقع کنترل دیگران برای رسیدن به اهداف است.

جمله‌ای در تئاتر وجود دارد که می‌گوید:

«همه می‌خواهند یک کارگردان شوند».

اگر چه دقیقا مشخص نیست که این عبارت از کجا آمده است اما ممکن است ارتباطی با این مساله داشته باشد که کارگردانان تئاتر تمام روز را در مقابل صحنه یا اتاق تمرین می‌گذرانند.

نوشته های مشابه

اگر شما هم قرار است به این دلیل کارگردان تئاتر شوید بهتر است همین حالا قید این یادداشت را بزنید چون شما برای کارگردانی ساخته نشده‌اید.

مطمئن باشید بیشتر کارگردانان اعتراف خواهند کرد که صدای خود را برای مدت کوتاهی در حد چند دقیقه بالا برده‌اند اما کارگاردانی بیشتر به این معنی است که بازیگران را ساده کنترل کنید.

در ادامه توضیحاتی را در مورد آنچه که واقعا کارگردان در طول روز انجام می‌دهد بیان شده است.

با بررسی این یادداشت متوجه خواهید شد که از کجا شروع کنید و بعد از آن باید منتظر چه چیزی باشید.

 

یک کارگردان تئاتر چه می‌کند؟

یک کارگردان تئاتر چه می‌کند؟به طور خلاصه همه کاری! کارگردان تئاتر چشم‌انداز تولید است.

به همین دلیل نمایش به اسم آن‌ها تمام می‌شود زیرا ممکن است همین نمایش با همین امکانات در اختیار کسی دیگر قرار بگیرد و نتیجه کاملا متفاوت شود.

ما در ادامه به بررسی دقیق‌تر وظایف روزانه کارگردان تئاتر خواهیم پرداخت اما به طور کلی کاگردان تولید را از ابتدا شروع می‌کند و از طریق تمرین در نهایت به تولید محصول نهایی می‌رسد.

آن‌ها مستقیما با یک تیم خلاق کار می‌کنند.

تیم‌های فنی، طراحی و همچنین بازیگران را در اختیار دارند تا ایده‌های ذهن خود را به واقعیت تبدیل کنند.

یکی از کارگردان باتجربه تئاتر برادوی معتقد است می‌تواند مواردی را که قبلا در یک بعد قرار داشتند را بگیرد و آن‌ها را با استفاده از تخیل و عقل خود و همچنین مهارت مردم در سه بعد قرار دهد.

 

آیا برای یادگیری چگونگی کارگردان شدن نیاز است که به مدرسه بروم؟

تصمیم‌گیری برای ادامه تحصیل در این زمینه یا هر رشته دیگری کاملا شخصی است.

مانند سایر زمینه‌ها هیچ مدرکی وجود شغل یا موفقیت را تضمین نمی‌کند.

بنابراین از کجا می‌دانید که باید به مدرسه بروید تا یک کارگردان تئاتر شوید؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. نیازی به رفتن به مدرست نیست.

با این حال مطمئنا می‌تواند به شما کمک کند.

 

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که به مدرسه بروید مناسب‌ترین مسیر برای کارگردان تئاتر به طور کلی یک سالن تئاتر واقعی خواهد بود.

بیشتر مقاطع لیسانس امکان تحصیل متمرکز را در اختیار شما قرار می‌دهند.

پس بهتر است هنگام جستجو به این نکته توجه کنید که تمرکز رشته انتخابی شما بر روی کارگردانی باشد.

از دیگر مزایای اصلی رفتن به دانشگاه این مساله است که فرصت‌های بسیار زیادی مستقیما برای کارگردانی وجود خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم که قبل از هر کاری در مورد این مساله تحقیق کنید.

به سراغ جایی بروید که به صورت عملی نه تنها تئوری شما را آموزش می‌دهند.

 

بورس کارشناسی ارشد تحصیلی در دانشگاه ویکتوریا ولینگتون نیوزیلند

 

از کجا شروع کنم؟

از کجا شروع کنم؟احتمالا همانطور که هر شخص خلاقی در هر زمینه‌ای به شما خواهد گفت ما هم تکرار می‌کنیم که شما با شروع کردن کار را شروع می‌کنید.

اگر شما فرصتی برای ادامه تحصیل دارید تمام تلاش خود را برای کارگردان تئاتر شدن در آنجا بکنید.

اگر قرار نیست ادامه تحصیل بدهید گزینه‌ها و فرصت‌های محل زندگی خود یا حتی هر موسسه یا شرکت حرفه‌ای تئاتر را بررسی کنید.

همچنین می‌توانید از طریق کارگردانانی که تحسینشان می‌کنید اقدام کنید.

احتمالا به شما جوابی ندهند اما کار خود را آنقدر تکرار کنید که شاید بالاخره بتوانید جوابی از آن‌ها بگیرید. و اگر توانستید با یک کارگردان مشغول به کار توافق کنید ممکن است شما را به عنوان دستیار خود استخدام کند.

این یکی از موثرترین روش‌ها و مسیرها برای کارگردانی در مقاطع بالاتر به شمار می‌آید.

توصیه می‌کنیم که شریک با استعدادترین آدم‌هایی که می‌شناسید شوید و راهی برای نزدیک شدن به آن‌ها پیدا کنید.

با آن‌ها کار کنید، کارشان را مشاهده کنید و اطرافشان حضور داشته باشید.

در واقع این یک مدرسه تمام عیار کارگردانی تئاتر به حساب می‌آید که کنار افرادی باشید که تحسینشان می‌کنید.

این کاملا با سلیقه و نگاه شما مطابقت دارد.

مهم‌ترین چیزی که در مورد شروع باید به خاطر داشته باشید این مساله است که کارگردانی، کارگردانی است نه چیزی بیشتر!

اگر کسی شما را استخدام نکرده است گروهی از دوستان خلاق خود را جمع کنید و خواندن یک نمایشنامه را شروع کنید حتی اگر در اتاق خواب شما باشد.

به یاد داشته باشید که شما باید به نقطه‌ای برسید که کار کردن در زیرزمین خانه همان هیجان را داشته باشد که کار کردن در برادوی دارد.

 

چه کسانی در تیم کارگردان حضور خواهند داشت؟

بدیهی است که کارگردان مستقیما با بازیگران همکاری می‌کند.

اما آن‌ها همچنین یک تیم خلاق را اداره می‌کنند که هر کدام از اعضای آن در خدمت اجرای چشم‌انداز کارگردان برای تولید هستند.

اعضای اصلی به شرح زیر هستند:

نمایش‌نامه‌نویس

فکر نکنم نیاز باشد که به نقش بسیار مهم نمایش‌نامه‌نویس با توجه به اینکه آن‌ها کسانی هستند که نمایش را نوشته‌اند اشاره کرد.

اغلب کارگردان و نمایشنامه‌نویس در بیش از یک نمایش با هم همکاری می‌کنند.

در مواقع دیگر یک کارگردان به طور خاص برای یک نمایش خاص بر اساس معیارهای زیبایی‌شناسی انتخاب می‌شود.

در هر صورت نمایشنامه‌نویس با توجه به کار کارگردان به او اعتماد می‌کند.

 

بوک رایتر و آهنساز

بوک رایتر همانطور که نمایشنامه‌نویس متن نمایش را آماده می‌کند بوک رایتر به بخش موزیکال تعلق دارد.

آن‌ها داستان را ترسیم می‌کنند، دیالوگ‌های گفتاری را می‌نویسند و اساسا تهیه‌کننده‌ی آن چیزی هستند که در واقع برای بیان و اجرا است.

بر خلاف نمایشنامه اجزایی اضافه خواهند شد که یک آهنگساز جداگانه در نظر گرفته است که ما را می‌رساند به…

بدون شک می‌توان خطوط نمایشنامه را در موسیقی محو کرد.

برای مثال گاهی اوقات آهنگساز تنها موسیقی را حاضر می‌کند و متن آن را بوک رایتر اداره می‌کند.

در دیگر مواقع یک نفر تمام کارها را انجام می‌دهد. این به ندرت پیش خواهد آمد که یک نفر هر دو کار را همزمان انجام دهد.

مهم نیست که چه پیش می‌آید اما یک رابطه بسیار عمیق مشترکی بین سازندگان محتوا و کارگردانان وجود دارد.

 

طراح رقص و مدیر صحنه

رقص‌آرایی به طور کلی بیشتر در نمایش موزیکال وجود دارد.

اگر چه در بعضی از نمایش‌ها هم ممکن است وجود داشته باشد.

فارغ از این مساله طرح رقص و کارگردان باید در یک نمایش در یک سمت دیده شوند.

زیرا یک خط بسیار خوب در جایی وجود دارد که کارگردانی خاتمه می‌یابد و رقص‌آرایی آغاز می‌شود.

به همین دلیل جای تعجب ندارد که بسیاری از کارگردانان خود همچنین طراح رقص باشند.

بسیاری از کارگردانان تئاتر و طراحان رقص با یکدیگر شریک می‌شوند زیرا زبان مشترک در تئاتر بسیار ارزشمند به شمار می‌آید.

یکی از کارگردان معروف تئاتر کلی دیوان در مورد کار خود می‌گوید که ما چنان اعتمادی را ایجاد کردیم که مشتاقانه در مورد لحظات داستان قبل از شروع کار صحبت کردیم

اما من واقعا معتقدم وقتی که او با بازیگر به اتاق دیگر می‌رود آنچه که از آن اتاق بیرون می‌آید بسیار بسیار بهتر از آن چیزی است که من تصور می‌کردم.

مدیر صحنه شخصی است که در صحنه حضور خواهد داشت که کارگردان و تولید را ملزم به واقعیت کند.

در واقع مدیر صحنه چشم دوم شما خواهد بود که تمام موارد ریزی که از چشم شما دور خواهد ماند را شکار می‌کند.

 

بازیگر

بازیگران آخرین موردی است که به آن اشاره می‌کنیم اما قطعا آن‌ها کم‌ اهمیت‌ترین عضو این تیم نیستند.

ارتباطات بین بازیگر و کارگردان گاهی اوقات ممکن است که بسیار آشفته باشد.

در واقع زمانی که هر دو تیم چیزی کاملا شخصی را ارائه می‌دهند.

به یاد داشته باشید که یک بازیگر یک ورزشکار نیست و همیشه نمی‌تواند بدون تطبیق دادن خود دستعورالعمل‌ها را اجرا کند.

ارتباطی بین خود و بازیگر برقرار کنید اما این کار را مستقیم و بدون سخت‌گیری‌های غیر ضرروری انجام دهید.

گرگ براون معتقد است که یک کارگردان خوب متوجه است که بازیگر برای انجام نقش خود و تحلیل آن نیاز به زمان دارد، مدام امتحان می‌کند حتی اگر به نتیجه نرسد و در صورت لزوم با شوق و اشتیاق در مورد معنای واقعی صحنه بحث می‌کند.

 

روز به روز با کارگردانی تئاتر

روز به روز با کارگردان تئاتراینکه یک کارگردان روز خود را چگونه می‌گذارد کاملا به این بستگی دارد که در کدام نقطه از فرآیند تولید نمایش قرار دارد.

همچنین آیا کارگردان تئاتر در این زمان معین مشغول ساخت نمایش هست یا خیر؟

همانطور که می‌دانید کار ثابت در صنعت نمایش با استانداردهای جامعه فاصله زیادی دارد.

حجم کار روزانه به نقطه‌ای از فرآیند تولید بستگی دارد که کارگردان به آن اضافه می‌شود.

برای مثال اگر نویسنده یک کارگردان را در همان مراحل اولیه ساخت اضافه کند بعید نیست که آن‌ها حداقل در مورد محتوا نمایشنامه با هم مشورت کنند.

شاید آن‌ها در طول روز با نمایشنامه‌نویس یا آهنگ‌ساز در یک جا نباشند اما انتظار می‌رود که مدام مسائل را با هم چک کنند.

 

استخدام عوامل یکی از اصلی‌ترین وظایف کارگردان است!

مسئولیت کارگردان در فرآیند استخدام و آشنایی با تیم جدید بیش از هر کس دیگری است.

این بدان معناست که تمام طراحان و نقش‌های فنی (نور، صدا، مجموعه و غیره) اگر مستقیما هم توسط کارگردان استخدام نشوند حتما زیر نظر او این کار صورت می‌گیرد.

همچنین در بخش استخدام، کارگردان نقش بسیار مهمی در فرآیند انتخاب بازیگر ایفا می‌کند.

این در دنیا پذیرفته شده است که کارگردان داستان را دیکته می‌کند و بازیگران آن را بیان می‌کنند.

با این حال انتخاب بازیگر همیشه فرآیندی دموکراتیک‌تر نسبت به دیگر عوامل دارد.

برای مثال نویسنده‌ها هم از فرصت اظهار نظر برابر برخوردار هستند.

به محض استخدام تمام عوامل و شروع تمرین یک نمایش افراد با تمام توان در خدمت کارگردان هستند تا این کار به پایان برسد و اجرا شود و حتی در بعضی از موارد پس از اجرا!

کارگردان برای هر تمرین و هر اجرای پیش نمایش حضور خواهد داشت.

آن‌ها همچنین مسئول «یادداشت‌ها» هم هستند که به آنچه که در شب قبل هنگام اجرا پیش نمایش رخ داده است اشاره می‌کنند.

برای نمایش‌های حرفه‌ای تغییراتی رخ می‌دهد تا زمانی که نمایش فریز شود.

در واقع پس از فریز شدن نمایش به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.

این مساله معمولا چند روز قبل از افتتاح رسمی اتفاق می‌افتد که به این معنی است که ممکن است کارگردان لحظات اصلی نمایش را دوباره صحنه‌سازی کند.

سرانجام زمانی که نمایش اجرا می‌شود کارگردان مقداری استراحت می‌کند.

مگر اینکه بخواهد که در تمرین اعضای جایگزین یا اعضای جدید که قرار است برای طولانی مدت حضور داشته باشند شرکت کند.

همانطور که امیدوارم تا این لحظه متوجه شده باشید کارگردانی برای کسانی است که عاشقانه آن را دوست دارند نه کس دیگری!

 

آیا من باید در مورد دیگر نقش‌های تئاتر بدانم؟

در مورد کارگردانی تاتر باید موارد زیر را نیز اضافه کرد.

یک کارگردان بیش از هر کس دیگری در هر سطح از تولید از درک و آگاهی در مورد نقش‌ها سود می‌برد.

اگر صحنه را یک بوم نقاشی در نظر بگیریم هر بند از تولید را می‌توان رنگ‌ها، روغن‌ها، مدادها، ذغال‌ها و دیگر موادی که برای پر کردن آن نیاز داریم بدانیم.

نه تنها میزان اطلاعات شما در مورد دیگر نقش‌ها باعث آسان شدن و راحتی شغل شما می‌شود بلکه به ناچار درک شما در مورد آنچه که می‌توانید با یک نمایش انجام دهید را گسترش می‌دهد.

اگر شما در مورد نحوه کار نورپرداز بدانید ممکن است برای مثال فرصتی را در یک صحنه خاص برای نورپردازی ببینید که شاید قبل از آن به ذهنتان هم خطور نمی‌کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که قرار نیست مسیر کارگردان شدن را یک شبه طی کنید.

در واقع شما ممکن است که حتی موفق نشوید این مسیر را طی یک سال به پایان برسانید.

اگر در مورد انجام آن مصمم هستید باید بدانید که شما برای مدت زیادی در این مسیر قرار دارید.

در واقع یک سفر طولانی با سرعت کم در انتظار شما است.

از این زمان برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر تا حدی که می‌توانید استفاده کنید.

 

منابع:

How to Become a Theater Director

 

این مطلب به صورت اختصاصی برای گروه دریچه سینما تهیه شده و هر گونه کپی برداری از آن غیرقانونی است.

لطفا نظرات خود را درباره کارگردانی تاتر زیر این پست بنویسید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×