آکادمی هنرویژه سینه پورت

یک مفهوم ویدیویی را چگونه ارائه دهیم که مشتریان متقاعد شوند؟

در این نوشته درباره بهترین نحوه ارایه مفهوم ویدیویی توضیح خواهیم داد.

مفاهیم ویدیویی به همان اندازه‌ای خوب هستند که شما آن‌ها را ارائه می‌دهید. شاید آژانس ویدیویی موردنظر شما کمپین بعدی تبلیغی خود را به شما سپرده باشد اما اگر آمادگی ارائه نداشته باشید، کار را از دست می‌دهید.

در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یک مفهوم ویدیویی را ارائه دهید و همچنین، ملزومات ارائه را نیز آموزش می‌دهیم.

یک: خلاصه‌ی خلاقانه‌ی خود را دو بار بخوانید.

قبل از خوردن ردبول و تردیلا و برون‌ریزی هیجان‌های خلاق خود، خلاصه‌ی خلاقانه‌ی خود را دوباره بخوانید.

از زمان‌بندی تا پیش‌نمایش هدفمند، خلاصه‌ی خلاق باید در طول جلسات تبادل اندیشه و طوفان فکری راهنمای شما باشد. باید همیشه نیازهای مشتری را به ایده‌های سبکی خود ارجح بدانید و خلاصه‌ی خلاق باید راهنمای اقدامات شما باشد.

از این گذشته، خلاصه‌ی خلاق همان چیزی است که جلسه‌ی ارائه را برایتان جور می‌کند. درحالی‌که مفهوم ویدیویی شما به‌جزئیات تکمیلی بیشتری خواهد پرداخت و به چیزهای بامزه هم خواهد رسید،  باید حواستان باشد که مطابق آنچه در خلاصه‌ی خلاق وعده داده‌اید عمل کنید.

خلاصه‌ی خلاق همان چیزی است که برایتان مشتری می‌آورد. اگر حاوی کلیه‌ی اطلاعات ضروری از رویکرد آژانس ویدیویی موردنظر باشد، بسیار ارزشمندتر خواهد بود.

دو: استراتژی و خلاقیت را همراه کنید.

گاهی ممکن است در یک مفهوم ویدیویی جذاب به‌راحتی گم ‌شوید. وقتی در مورد زوایای دوربین، شات‌های آغازین و موسیقی متن تصمیم‌گیری می‌کنید، ممکن است فراموش کنید که در وهله‌ی اول چرا شروع به ساختن این کار کرده‌اید.

اینکه بدانیم چگونه باید یک مفهوم را عرضه کنیم به معنای توانایی جفت کردن مزایایی واقعی با هر تصمیم سبک شناسانه‌ای است که می‌گیرید.

وقتی دارید مفهوم ویدیویی خود را ارائه می‌دهید، از استراتژی شروع کنید. از هر تصمیم خلاقانه‌ی خود درباره‌ی ظاهر یک کاراکتر، دیالوگ‌ها، تگ‌لاین پایانی و … با یک استراتژی مارکتینگ پشتیبانی کنید. اما نه به این معنا که باید حتماً و تنها داده‌ها الهام خلاقانه بگیرید. همان‌طور که ایده‌های بامزه و سرگرم‌کننده به ذهنتان خطور می‌کند، باید راه‌هایی پیدا کنید تا این ایده‌ها در نگاه مشتری بسته‌ی ارائه‌ی شما دارایی‌هایی ارزشمند باشند… بسته‌ی ارائه چیست؟

بسته‌ی ارائه چیست؟

بسته‌ی ارائه، چیزی است که به مشتری بالقوه‌ی خود ارائه می‌دهید تا مفهوم ویدیویی خود را بفروشید. تصاویری است که با نظرات خوش‌ساخت خود جفت خواهید کرد.

درحالی‌که شاید وسوسه شوید تا خلاصه‌ی خلاق خود را به‌صورت اسلایدشو نمایش دهید، ارائه به یک آژانس موفق باید روش خاص خودش را داشته باشد. هنگام طوفان فکری برای تصمیم‌گیری در نحوه‌ی ارائه‌ی یک ایده، ابتدا یک متن بنویسید و سپس برای پشتیبانی از متن خود از تصاویر بهره بگیرید.

سه: بسته‌ی ارائه‌ی خود را در دو جمله خلاصه کنید.

درحالی‌که مفهوم ویدیویی شما باید اغلب طولی برابر با سی ثانیه داشته باشد (احتمالاً)، همیشه باید بتوانید آن را در دو جمله روایت کنید.

برای هر مفهوم ویدیویی باید بتوانید این موارد را فهرست کنید:

  • قهرمان/قهرمان‌ها: مرکزیت مفهوم شما که باید با دموگرافیک مشتری شما مطابق باشد.
  • شرور/شرورها: موانع قهرمانان شما که در واقع، درصورتی‌که دارید تبلیغات یک کالای تجاری را می‌سازید، مسئله‌ای است که مشتری شما حل می‌کند.
  • چگونگی: اینکه ویدیوی شما چگونه تعارض را به تصویر می‌کشد. آیا قهرمان شما برنده می‌شود؟ آیا شرورها برنده می‌شوند؟ چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

خلاصه‌ی دوجمله‌ای شما باید این مسائل را نشان دهد. اگر ویدیوی شما دارای تگ‌لاین است، باید بتواند برای این آیتم‌ها یک تیتر ارائه دهد.

نمونه‌ی مفهوم ویدیویی

فرض کنید که می‌خواهم برای یک شرکت تولید تختخواب‌های برنزه کننده، یک مفهوم ویدیویی آماده کنم. فرض کنید قرار است نماهایی از افراد رنگ‌پریده‌ی افسرده بگیرم و یک کال تو اکشن نهایی با عنوان “همین امروز برنزه شوید” بسازم. می‌توانم این ایده را به این شکل خلاصه کنم: رنگ‌پریدگی مزخرف است و آدم را افسرده می‌کند. تنها راه‌حل برنزه شدن است.

در این دو جمله، به قهرمان‌ها (افراد رنگ‌پریده)، شرور (افسردگی) اشاره کرده‌ام و عنوان کرده‌ام که این دو چگونه با هم در ارتباط هستند: با برنزه کردن خوشحال می‌شوید.

درحالی‌که می‌توانید برای بیان ایده‌های خود از قالب مفهوم ویدیویی استفاده کنید، تسلط بر ارائه یعنی بدانید که چگونه یک لاگ‌لاین مفهوم ویدیویی بنویسید.

چهار: یک مودبرد بسازید.

یک عکس می‌تواند به‌اندازه‌ی صدها کلمه ارزشمند باشد، اما وقتی در حال ارائه‌ی یک ایده هستیم، هرچقدر کم‌تر از کلمات استفاده کنیم بهتر است.

وقتی در حال آماده‌سازی مفهوم ویدیویی خود هستید، هرچه تصاویر بیشتری داشته باشید بهتر است. وقتی با مشتری‌ها قرار ملاقات دارید، یک مودبرد آماده کنید.

مودبرد چیزی نیست به‌جز کلکسیونی از تصاویر الهام‌بخش. مشتری‌ها می‌توانند از طریق مودبرد با پالت رنگی، حس پروژه یا ظاهر کاراکتر ارتباط برقرار کنند.

با استفاده از یک اپلیکیشن مودبرد، می‌توانید به‌راحتی یک مودبرد الهام‌بخش بسازید و مشتری خود را شگفت‌زده کنید.

پنج: مفهوم ویدیویی خود را به چند مرجع تجزیه کنید.

دانستن نحوه‌ی ارائه‌ی یک مفهوم باعث می‌شود مشتریان پروژه‌ی شما را به همان صورتی ببینند که شما می‌بینید.

اما ازآنجایی‌که مفهوم شما بسیار تازگی خواهد داشت، برای توصیف لحن، ظاهر و حس کار خود به مرجع‌های ویدیویی نیاز خواهید داشت.

اگر بگویم که می‌خواهم یک علمی-تخیلی بامزه بسازم، منظور من را دقیقاً متوجه نمی‌شوید اما اگر بگویم می‌خواهم یک علمی-تخیلی بین Star Trek و The Office بسازم، تصویر واضح‌تری خواهید داشت.

هنگام ارائه‌ی یک مفهوم ویدیویی، برای هر جنبه از کار خود مرجع داشته باشید. اگر کسی از شما پرسید: “پروژه‌تان چگونه خواهد بود؟” دو کلیپ که می‌تواند منظور شما را برساند، ارائه دهید.

شش: یک استوری‌برد نشان دهید.

گاهی در یک جلسه‌ی ارائه، افراد صفحات اول فیلم‌نامه‌ی اولیه‌ی شما را می‌خوانند. با اینکه کلمات شما دارای وزن هستند اما اگر با چند استوری‌برد همراه باشند، سطح کار را بالا می‌برند.

استوری‌بردی که با خوانشی از فیلم‌نامه‌ی شما همراه باشد، تصویر واضح‌تری از پروژه به مشتری ارائه می‌دهد. وقتی نرم‌افزارهای مختلفی برای ارائه‌ی استوری‌برد وجود دارد، بهانه‌ای برای انجام ندادنش ندارید.

هفت: درباره‌ی نحوه‌ی ارائه‌ی خود تجدیدنظر کنید.

وقتی دارید الهاماتی را که برای جلب نظر مشتری لازم است جمع‌آوری می‌کنید، ارائه‌ی مفهوم ویدیویی خود را با تیم یا هر شنونده‌ی دیگری تمرین کنید. هیچ‌چیز بدتر از این نیست که کسی خارج از اسلایدهای نمایش طرح، طرحی را ارائه دهد. ارائه ازاین‌جهت اهمیت دارد که شما می‌خواهید افراد مفهوم شما را به همان نحوی ببینند که شما می‌بینید؛ بنابراین، هرچقدر که لازم است ارائه‌ی خود را تمرین کنید و در آن تجدید‌نظر کنید.

هشت: نگه‌داشتن زمین خود را تمرین کنید.

بعدازاینکه مفهوم ویدیویی خود را آماده کردید، شاید فکر کنید آماده‌اید که اتاق کنفرانس را بترکانید و به تصمیم‌گیرنده‌ها نشان دهید که چه کسی هستید.

اما ممکن است مشتری‌ها کار شما را دوست نداشته باشند. اتفاق می‌افتد.

اینجا باید آماده باشید تا از هر جنبه‌ی کار خود دفاع کنید. وقتی تمام انتخاب‌های هنرمندانه‌ی خود را درک کرده باشید، در دفاع از آن‌ها قدرتمندتر به نظر می‌رسید.

البته که باید اجازه بدهید مشتری تغییرات دلخواه خود را اعمال کند اما اگر در ارائه و دفاع از جنبه‌های مختلف کار خود قدرتمند عمل کنید، تغییرات جزئی خواهند بود.

نه: اعداد را بشناسید.

مفهوم ویدیویی شما به چند کاراکتر نیاز دارد؟ تصویربرداری چند روز زمان می‌برد؟

این اعداد باید در خلاصه‌ی خلاق شما مشخص باشد و به‌جز این، در نشست‌ها، باید این ارقام و بودجه‌ای که برای ساخت لازم است را بدانید.

ایجاد گزارش تفکیکی متن بسیار سودمند است و باعث می‌شود جزئیات را به‌دقت بدانید.

 

ترجمه اختصاصی از سارا قايدی

 

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×