آکادمی هنر

گونه صدا : چگونه می‌توانیم نوع صدای خود را پیدا کنیم (یک تمرین ساده اما کاربردی)

گونه صدا یک نوع تقسیم‌بندی به شمار می‌آید. من مطمئنم که شما با تنور، سوپرانو و آلتو غریبه نیستید. اما وقتی ما می‌خواهیم که خوانندگی را آغاز کنیم چگونه می‌توانیم نوع صدای خود را مشخص کنیم؟

کشف گونه صدا یک تمرین بسیار ساده است. مطمئنا این تمرین بسیار ارزش دارد که مقداری از زمان خود را به عنوان مبتدی به آن اختصاص دهید.

دانستن و درک دامنه صدا یک راهنما بسیار ارزشمند در مورد نت‌ها و آهنگ‌هایی که قادر به خواندن راحت و کارآمد آن‌ها هستید را در اختیار شما می‌گذارد. این بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که دامنه صدا هیچ ارتباطی به توانایی آواز خواندن ندارد. بسیاری از خوانندگان مشهور و با تجربه یک دامنه صدا بسیار محدود دارند. با این حال قادر به تولید صدای زیبا و غنی هستند.

از آنجا که دامنه صدا عمدتا با شکل و ساختار چین‌های صوتی هر فرد مشخص می‌شود این بسیار سخت است که بتوان در خارج از این دامنه تمرین کرد. اگر چه ما می‌توانیم نت‌هایی که در حاشیه دامنه ما قرار دارند را تقویت کنیم. و بخش عمده‌ای از آموزش و تمرین خود را متمرکز کنیم بر روی تقویت و کیفیت نت‌هایی که در بالا و پایین دامنه صدا ما قرار دارند. این تمرین باعث می‌شود که شرایطی برای ما فراهم شود تا با صدایی واضح و طبیعی آواز بخوانیم.

در ادامه چند مرحله ساده برای کشف گونه صدا بیان شده است که با هم به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

گرم کردن!

قبل از انجام هر نوع آوازی به خصوص زمان آواز خواندن در نزدیکی لبه‌های دامنه صدا بسیار ضروری است که گرم کنید. این امر برای دوری از صدمه زدن و فشار بیش از حد به صدا است. تکنیک‌های ساده برای گرم کردن عبارتند از:

زمزمه کردن و آواز خواندن با صداهای مختلف است.

 

برای پیدا کردن گونه صدا خود اول نت پایین خود را پیدا کنید

با استفاده از پیانو C میانی که C4 شناخته می‌شود را پیدا کنید. هنگام پخش این نت با آواز همراه آن باشید. اگر در خانه پیانو ندارید می‌توانید از پیانوهای آنلاین استفاده کنید. کلیدهای سفید را پایین و پایین‌تر بروید و همزمان بخوانید تا بالاخره به نت پایین خود دست پیدا کنید.

هر نت میانی C با عدد چهار تعیین می‌شود. اکتاو پایین‌تر آن با عدد 3 و به همین ترتیب تا انتها تعیین می‌شود. پایین‌ترین نت شما آخرین نتی خواهد بود که می‌توانید بدون خراش و یا نفس کشیدن به راحتی و پایدار بخوانید. آن را در گوشه‌ای یادداشت کنید. به محض اینکه شما مطمئن شدید که نت پایین خود را کشف کرده‌اید دیگر نیازی به خواندن در نت پایین نیست. این امر ممکن است باعث خرابی و لرزش صدای شما شود.

اصول دوبله و استاندارد های بین المللی آن

 

نت بالای خود را پیدا کنید.

تقریبا مانند یافتن نت پایین، پیانو را بر روی نت میانی C قرار دهید. و تا زمانی که بالاترین نت خود را پیدا و یادداشت کردید ادامه دهید. شما این کار را می‌توانید تا زیرترین صدای خود و پیدا کردن آخرین نتی که می‌توانید راحت و پایدار بخوانید ادامه دهید. این نت بالای دامنه صدای شما است. این خیلی مهم است که به صدای خود فشار نیاورید.

 

برای پیدا کردن گونه صدا نت بالا و پایین را با هم مقایسه کنید.

به محض یافتن بالا و پایین دامنه صدای خود از راهنمای زیر برای مشخص کردن گونه صدایتان استفاده کنید:

  • سوپرانو: C4-C6
  • متزوسوپرانو: A3-A5
  • آلتو: F3-F5
  • تنور: C3-C5
  • باریتون: G2-G4
  • بیس: E2-E5

شما حالا هم گونه صدا و هم دامنه صدای خود را پیدا کرده‌اید. با این وجود بسیار مهم است که به این نکته توجه کنید که بسیاری از خوانندگان با تجربه اغلب قادر هستند بالاتر یا پایین‌تر از دامنه صدا خود آواز بخوانند. بنابراین اگر دامنه شما دقیقا با شما مطابقت ندارد نگران نباشید. نت بالا و پایین تنها مواردی نیستند که گونه صدا را مشخص می‌کنند. عواملی مانند تسی‌تورا (بیشترین بخش از دامنه‌ای که قادر به راحت آواز خواندن هستید) و طنین صدا (بافت و کیفیت صدا شما) همچنین می‌توانند گونه صدا را مشخص کنند. به محض به دست آوردن تجربه، شما نسبت به بیشترین بخشی که قادر به آواز خواندن راحت و طبیعی هستید آگاه می‌شوید.

 

منابع:

HOW TO FIND YOUR VOICE TYPE

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت سلام ثبت نام تهیه و ترجمه شده است.

هرگونه کپی برداری از آن غیرقانونی است.

 

نظرات و سوالات خود را برای ما بنویسید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×