آکادمی هنر

کارگردان اول : نکاتی برای کارگردان‌هایی که قرار است اولین اثر هنری خود را خلق کنند.

کارگردان اول به هنرمندی گفته می‌شود که برای اولین بار قرار است اثر هنری خود را خلق کند.

آیا شما هم قرار است که نمایشنامه خود را کارگردانی کنید؟ تبریک می‌گویم.

چون شما قرار است در معرض چند هفته رشد و کشف قرار بگیرید.

کارگردانی یک نمایش برای اولین بار را هرگز نمی‌توانید فراموش کنید و شما بدون شک مقدار زیادی از حس زندگی را در این فرآیند لمس خواهید کرد.

در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که توسط کوین استون تهیه شده است. کوین استون بیش از بیست سال است که مشغول نویسندگی و کارگردانی تئاتر است. او تجربه بازیگری و کارگردانی را در نمایش‌های مختلف در مکان‌های مختلف مانند دبیرستان و حتی کلیسا را هم در کارنامه خود دارد. او توانست در مسابقات یادبود فندریش برای نمایشنامه «پس از ساعت‌ها» جایزه بهترین نویسندگی را کسب کند.

سازمان‌یافته باشید!

یک کارگردان از بسیاری جهات یک هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده به شمار می‌آید.

گردهم آمدن رشته‌های مختلف تولید یک نمایشنامه بدون شک مستلزم یک برنامه‌ریزی و سازماندهی مناسب است.

برنامه تمرین بسیار کمک‌کننده و مفید است.

یک تاریخ معین برای آخرین مهلت نمایش‌نامه، جمع‌آوری موارد مورد نیاز و پرداخت صورت‌حساب‌ها تعیین کنید.

در مورد بازیگردانی، تمرین‌های کافی داشته باشید و مطمئن شوید که یک یا دو تکنیک برای این کار در نظر گرفتید.

 

یک کارگردان اول باید نمایش را تصور کند!

همانطور که کارل سندبرگ گفت که «هیچ چیز اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه شما یک رویا داشته باشید»

شما هم بهتر است که قبل از هر چیزی اجرا نمایش را تصور کنید.

تصور کنید که چگونه هر صحنه باید به نظر برسد و شنیده شود.

چه خطوطی پتانسیل یک خنده یا نفس نفس زدن را دارند؟

چه خطوطی باید کوتاه شوند؟

در کدام بخش باید بیش از دیگر بخش‌ها سرعت داشت؟

همانطور که شما مشغول رویاپردازی در ذهن هستید به یاد داشته باشید که کارگردانی چیزی نیست به غیر یک مساله که چگونه بین تصورهای خود و بازیگرانتان ارتباط برقرار کنید.

 

کارگردان اول و اصول اولیه

کارگردان اول ممکن است یک صحنه فوق‌العاده به روز، یک مجموعه بی‌نظیر، جلوه‌های ویژه و لباس‌های برند داشته باشد اما تا زمانی‌که  بازیگری ضعیف باشد تولید او زیان‌ده خواهد بود.

از طرف دیگر ایفای نقش قوی باعث می‌شود که کارگردان اول بتواند یک صحنه لخت و عاری از هر زرق و برقی و تنها با لباس‌هایی ساده داشته باشد اما با این تفاوت که مخاطب را سر جای خود میخکوب می‌کند.

بهترین تولیدها با اصول اولیه بازیگری شکل می‌گیرند.

رسایی و شمرده شمرده حرف زدن کلید اصلی برقراری ارتباط است.

اگر مخاطب نتواند گفت و گو را بشنود قطعا ناامید می‌شود

و مطمئن باشید که کسی نمی‌خواهد مخاطب از اجرا ناامید شود به علاوه تمام کارهایی که برای حفظ کردن صورت گرفته است برای هیچی از بین رفته است.

رسایی و شمرده شمرده حرف زدن شامل نفس کشیدن مناسب، بیان منطقی و شفاف عبارات می‌شود.

یک بازیگر ناوارد ممکن است با باز کردن بیش از حد دهن خود باعث بالا رفتن صدا شود.

قرار گرفتن در صحنه هم بسیار مهم است.

بیشتر هنرجوها تمایل دارند که صورت خود را هنگام صحبت کردن پنهان کنند یا از مخاطب رو برگردانند.

با کمی تمرین و آموزش تمام بازیگران این موضوع را یاد می‌گیرند که برای مخاطب ایفای نقش می‌کنند و اجازه دهند که صورت متعجب و همچنین عکس‌العمل‌های خارق‌العاده را ببینند.

 

اصول دوازده گانه انیمیشن سازی / تاریخچه و کاربرد آنها

 

به جزئیات توجه کنید.

فراموش نکنید که صحنه نمایش همه چیز را بزرگ نشان می‌دهد. کوچکترین موارد می‌توانند روی آن به بزرگترین چیزها تبدیل شوند و کوچیکترین حواس‌پرتی می‌تواند در یک صحنه بزرگ ویرانی به بار آورد.

بهتر است که کار خود را از نقطه‌ی کانونی مخاطبان شروع کنید.

به راحتی با نشستن بر روی صندلی‌ها می‌توانید این نقطه را پیدا کنید.

به دور صحنه نمایش حرکت کنید و زوایای مختلف را امتحان کنید.

در واقع کارگردان اول عزیز بهتر است که با دقت تماشا کنید، از نزدیک گوش بدهید و سپس آنچه را که دیدید و شنیدید را با عوامل و بازیگران خود در میان بگذارید.

 

برای بازیگران خود ارزش قائل شوید.

کارگردان اول باید به یاد داشته باشد که بازیگران مهره‌های شطرنجی نیستند که آن‌ها را بر روی صفحه شطرنج جابجا کند.

آن‌ها فکر می‌کنند، احساس می‌کنند و درگیر یک زندگی خارج از تمرین هستند. خلاقیت آن‌‌ها را تشویق کنید.

به آن‌ها کمک کنید که استراحت کنند و تفریح داشته باشند.

این بدان معنی است که خود کارگردان اول هم به استراحت و تفریح نیاز دارد.

مثبت باشید و به بازیگرانتان القا کنید که قدر آن‌ها را می‌دانید.

 

کارگردان اول و شبکه‌سازی

نمایش، یک هنر مشترک است بنابراین سعی نکنید که به تنهایی آن‌ را انجام دهید.

احتمالا کارگردان اول بیش از حد معمول با افرادی ارتباط برقرار خواهد کرد که تا امروز شاید حتی آن‌ها را از نزدیک ندیده باشد.

افرادی مانند نجار، برق‌کار، خیاط و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذار نقش مهمی در خلق نمایش شما خواهند داشت.

با آن افراد رابطه خوبی برقرار کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.

 

فراموش نکنید که از نقش‌های مختلف حمایت کنید.

یک نمایش به موارد فراتر از بازیگران نیاز دارد.

در واقع کارگردان اول به یک مدیر صحنه، مسئول تالار، تکنسین‌ها، متصدی اثاثیه، کارگران، نقاش، گروه تبلیغاتی و… نیاز دارد.

و اما در نهایت خوش بگذرانید.

روایتی که بر آن نظارت دارید پر از خلاقیت، الهام‌بخشی و لذت خواهد بود.

هنگامی‌که پرده بعد از اتمام اجرا بسته شود خودتان را دیگر به عنوان یک کارگردان خواهید دید و با خود می‌گویید:

من دیگر نمی‌توانم تا سال آینده صبر کنم!

منابع:

Newsletter:  Tips for Directors

این مطلب به صورت اختصاصی برای دریچه سینما تهیه شده است.

هر گونه کپی برداری از آن غیرمجاز است.

لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات بنویسید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×