فراخوان جشنواره خارجی

پخش و ارسال فیلم به جشنواره های خارجی: کلاهبرداری ها و روش ها

در این مقاله راجع به پخش و ارسال فیلم به جشنواره های خارجی صحبت خواهیم کرد. در خلال مطالب به بعضی از کلاهبرداری هایی که متاسفانه اتفاق افتاده و روش های ارسال مطمئن اشاره خواهد شد.

در سراسر جشنواره ها و سایر حوزه های مربوط به صنعت سینمای دنیا همانگونه که نقش کارگردان، تهیه کننده، نویسنده، مدیر فیلمبرداری و سایر عوامل پیش تولید، تولید و پس تولید تعریف و به رسمیت شناخته شده است، نقش پخش کننده فیلم را نیز تعریف کرده اند.

این به این معنی است که برای انجام این کار نیز همانند سایر کارها، علم و تخصص و تجربه نیاز است. بنابراین اینگونه نیست که هر فرد غیر متخصصی که صرفاً مهارتهای زبانی قابل قبولی دارد بتواند به صورت پخش کننده فعالیت کند و نام پخش کننده بین المللی را بر خود بگذارد.

هر فیلمی که تولید می شود، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و باید استراتژی منحصر بفرد خود را برای رسیدن به موفقیت طی کند. این استراتژی و برنامه با توجه به خصوصیات بخش های مختلف اعم از موضوع، فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و … و مختصات کلی اثر، تدوین می شود.

نوشته های مشابه

اینگونه نیست که با تبدیل فیلم خود به یک لینک، بتوانید سرنوشت اثر خود را به بهترین نحو رقم بزنید.

مقدمه:

آنچه مشخص است این است که هیاهوی پیرامون جشنواره‎های تازه تاسیس، چه به صورت موقت و چه به صورت متوالی، با تاسیس و گسترش پلتفرم‌های ثبت‌نام فیلم ارتباط نزدیکی دارد.

در سال ۲۰۰۶ ــ هنگامی که ارسال فیلم هنوز انحصاری بود ــ پلتفرم Withoutabox که از شرکت های زیرمجموعه آمازون بود، تنها ۵۰۰ جشنواره فعال تحت قرارداد داشت. این پلتفرم در سال 2019 فعالیت خود را به صورت کامل متوقف کرد. در زمان تعطیلی این سامانه حدود ۱۲۰۰ جشنواره با آن قرارداد داشتند.

هم اکنون پلتفرم Filmfreeway ادعا می‌کند که بیش از 8000 جشنواره در وب‌سایتش ثبت شده است. تقریباً سه چهارم از این جشنواره ها برای ثبت‌نام فیلم‌ها هزینه دریافت می‌کنند.

همینطور در سایتی که فقط مهلت ثبت نام های جشنواره ها را لیست می کند و متعلق به کمپانی اسپانیایی مالک clickforfestivals است حدود ۱۲ هزار جشنواره لیست شده است.

 

تفاوت جشنواره و مراسم جوایز (Festival vs Awards)

جشنواره‌ها با هدف جذب مخاطب، رسانه‌ها و دست اندرکاران صنعت فیلمسازی برگزار می‌شوند. از این رو، فیلم های بخش‌های مختلف در زمان برگزاری جشنواره اکران می‌شوند.

این فیلم ها پس از انتخاب توسط هیئت انتخاب اولیه در برنامه زمانی جشنواره اکران می شوند و در مراسم اختتامیه هر جشنواره فیلم های برگزیده اعلام میشوند. جوایز جشنوراه ها با هم متفاوت است و قاعده کلی برای اهدای جوایز وجود ندارد.

این جوایز میتوانند نقدی یا غیر نقدی باشند؛ اعم از پول نقد، تندیس (با ارزش مادی یا غیرمادی)، لوح و گواهی یا امتیازهای مختلف مانند فاند و …

در مورد مراسم جوایز، هرکس به سینما علاقمند باشد، مهمترین فیلم‌های مراسم جوایز را می‌شناسد.

مراسم های جوایز محل اکران آثار نیست زیرا این فیلم‌ها قبلا، در سینماها اکران شده اند و فیلم های برگزیده ی اکران شده به هرکدام از این مراسم معرفی شده اند.

همچنین در جشنواره ها، همه ی فیلم های شرکت کننده در بخش رقابت، نامزد دریافت جایزه اصلی هستند و معمولا در آخرین روز با رای هیات داوران یا انتخاب مردم، از برگزیدگان همه‌ی فیلم‌های بخش رقابت، تجلیل می کنند.

اما در مراسم جوایز، تعدادی فیلم به عنوان نامزد در بخش‌های مختلف اعلام می شوند و در نهایت با رای هیات داوران به برگزیدگان نامزدها، جایزه اهدا می‌شود.
مراسمی مثل: اسکار، گلدن گلوب و بفتا معتبرترین مراسم جوایز دنیای سینما هستند.

 

خصوصیات جشنواره های غیر معتبر چیست؟

جشنواره‌هایی که در این نوشته به عنوان جشنواره‎‌های نامعتبر یا شبه جشنواره معرفی می‌شوند، چند ویژگی مشترک دارند.

ویژگی‎‌هایی مانند دریافت هزینه ثبت نام، ناشناس بودن برگزارکننده، نداشتن دبیرخانه و یا کاخ جشنواره، نداشتن هیات انتخاب و داوری، داشتن قابلیت تمدید چندباره‌ی فراخوان و از همه مهم‌تر بین‎المللی بودن جشنواره.

یک ویژگی مشترک این است که فیلمسازان با شرکت در این جشنواره ها پول خرج می‌کنند و هیچ چیزی دریافت نمی‌کنند!

گروه اول جشنواره‎‌هایی هستند که هیچ‌وقت برگزار نمی‌شوند. آن‎‌ها با دریافت هزینه‌ی ثبت نام، فیلم شما را وارد فهرست خود کرده و سپس یک گواهی حضور در جشنواره، از طریق ایمیل برایتان ارسال می‎‌کنند.

گروه دومِ جشنواره‎‌های جعلی، در سال ۲۰۱۷ شروع به کار کردند. جشنواره‎‌های این گروه، فقط شامل یک مراسم اختتامیه هستند که با یک مهمانی شام و اهدای جوایز همراه است. محل برگزاری اختتامیه در هتل و یا بار و رستوران است.

سومین گروه از این نوع جشنواره‌‎های نوظهور، تمام ویژگی‎‌های گفته شده دو گروه قبل را دارا هستند، با این تفاوت که برخلاف گروه‎‌های قبلی دارای مراسم اکران فیلم در سالن سینما به صورت فشرده‌‌اند. این جشنواره‌‌ها به جای اجاره‎‌ی رستوران یک سالن سینما را برای یک یا دو روز اجاره می‌‌کنند.

گروه چهارم، گروه جشنواره‌‌های مخاطب‌‌محور تک دوره‌ای است. که به صورت بین‎‌المللی و توسط نهادهای دولتی با هدف جذب گردشگر داخلی و خارجی برگزار می‌‌شوند.

در حقیقت فقط یک مراسم فرهنگی مانند هفته نمایش فیلم هستند که برای ترغیب فیلم‌‌سازان برای ارسال فیلم، نام جشنواره بر خود گذاشته‌اند.

برخلاف جشنواره‌های معتبر که توسط مراکز فرهنگی برگزار می‌شوند، این «جشنواره‌ها» توسط شرکت‌های تجاری برگزار می‌شوند. شرکت‌هایی که در کشوری غیر از محل برگزاری جشنواره ثبت شده‌اند و از خدمات ناشناس‎سازی برای پنهان کردن شماره‌ی IP خود استفاده می‌کنند، تا کشف هویت آن‌ها مشکل باشد.

این جشنواره‎‌ها که تعداد آن‎ها حدود 6000 برآورد می‎‌شود، به صورت زنجیره‎ای و هم‌زمان در سراسر اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا برگزار می‌شوند.

 

 

اهمیت شرکت در جشنواره‌های معتبر

اگرچه فیلم‌سازان در جشنواره‌های بزرگ و جدی نیز هیچ پولی کسب نمی‎کنند. اما این جشنواره‎ها حداقل شانس کسب جایزه نقدی را به فیلم‌ساز می‌دهند.

همچنین ممکن است پروژه‌های بعدی فیلم‌ساز را مورد حمایت‌های غیرمالی قرار دهند.

در کنار جشنواره های بزرگ فرصت های خوبی نیز برای فیلمساز ایجاد می‌شود.

چندین جشنواره بزرگ وجود دارند که در قالب پرداخت هزینه سفر از فیلم‌سازان حمایت می‎کنند و حداقل طبق قانون اروپا، ثبت‌نام فیلم‌ها در این نوع جشنواره‎ها رایگان است.

اما جشنواره‌های کوچک‌تر منطقه‎ای که اغلب توسط سازمان‎های غیرانتفاعی برگزار می‎شوند، حتی در مرحله اکران نیز هزینه مجدد دریافت می‎کنند.

 

چگونه فیلم را می فروشیم؟

یک پخش کننده بین المللی حرفه‌ای برای هر فیلم خود و برای نمایش آن در هر منطقه از جهان راهبردی طراحی می کند.

در این راهبرد، هدف برندسازی فیلم از طریق جشنواره‌هاست و تلاش هر پخش کننده، نمایش فیلم خود در رویدادهای معتبر مانند کن، ونیز، برلین، لوکارنو و تورنتو است.

در قدم بعدی نمایش های قاره ای و سپس منطقه‌ای و در نهایت نمایش اول در هر کشور، در برنامه طراحی پخش کننده ها وجود دارد و لازم به ذکر است این استراتژی‌ها همواره به دلایل مختلف، قرین موفقیت نیست اما در عین حال این شیوه، شیوه دست اندرکاران حرفه ای حوزه عرضه و پخش بین المللی است.

 

 

در تدوین این نوشته از این مقالات نوشته خانم زهرا توللی – ترجمه خانم فرزانه قایمی زاده و چندین منبع دیگر استفاده شده.

 

 

برای پخش و ارسال دقیق تر فیلم خود ما لیست هایی از جشنواره های معتبر فیلم کوتاه تهیه کرده ایم که می توانید در دسته لیست ها مشاهده کنید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

سامیه طاهری

از سال 95 با گروه دریچه سینما به عنوان مدیر بخش بین الملل و ارسال اثر به جشنواره ها همراه شدم. در این بخش که از تعدادی مشاورین بین الملل تشکیل شده، پس از ارزیابی آثار و تعیین استراتژی پخش، برای ارایه بین المللی آن ها اقدام می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×