آکادمی هنرگزارش

پخش به موقع یک اثر موجب نزدیک تر شدن به مخاطب می شود

در مصاحبه با روزنامه همشهری:
مستند ساز بین المللی در گفتگو با همشهری

الهام باقری – خبرنگار همشهری:
همواره هر هنرمندی برای بهتر دیده شدن آثار خود تلاش می کند. این تلاش می تواند در سطح ملی و یا حتی بین المللی باشد. امروزه عرصه پخش فیلم به گونه ای دگرگون شده که نهادهای زیادی برای یاری رساندن به فیلمساز فعال هستند و مراحل کار وی را از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار میدهند؛ این کار به روند فیلمسازی و در نهایت پخش فیلم وی کمک بسیاری میکند. در همین رابطه با بلال طاهری، مستندساز بین المللی و مشاور پخش بین المللی فیلم به گفتگو نشستیم. وی پیش از این با دو فیلم کوتاه خود، «آخرین گامها» و «پیرمرد و درد کهنه»، در جشنواره های بین المللی جوایزی را کسب نموده است.

*اهمیت پخش بین المللی فیلمها در چیست؟
همانطور که میدانید هنرمندان برای بیان افکار و ایده های خود به خلق اثر هنری میپردازند. مراحل تولید یک اثر شامل پیش تولید، تولید و پس تولید است که بی توجهی به هر کدام از این بخشها باعث ایجاد اشکال در ایجاد رابطه بین هنرمند و مخاطب میشود. پخش بین المللی آثار و خصوصا فیلم، به معنای ارتباط بیشتر، عمیق تر و گسترده تر ما بین خالقان و مخاطبان است و این درست همان کاری است که مجموعه مشاورین ما که با عنوان دریچه سینما فعال است، انجام میدهد.

*چه چیزی باعث شد که پخش بین المللی فیلم باب شود؟
پخش درست و به هنگام یک اثر به معنای نزدیک تر شدن به مخاطب است. امروزه یکی از معظلات هنرمندان عدم آشنایی با چگونگی پخش آثارشان است. سه بخش عمده در پخش آثار هنری وجود دارد: مخاطب عام، جشنواره ها و بازارها. مسلما اگر سازنده اثر، آشنایی کافی و وافی با این جوامع نداشته باشد موفق نخواهد بود.
*در این حالت وظیفه پخش کننده چیست؟
وظیفه پخش کننده همراهی با سازندگان اثر از ابتدا و ارایه راهنمایی های لازم به آنهاست تا حضوری موفق تر داشته باشند. با داشتن یک پخش و به زبان دیگر ارایه بهتر، می توان یک اثر را جاودانه کرد و بر خلاف آن در صورت عدم وجود چنین امکانی آثار در گوشه انبارها مدفون و نا موفق خواهند بود.در ایران متاسفانه این حوزه به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است و به همین دلیل نیز آثار به دور از استانداردهای جهانی ساخته می شوند و در مرزهای بیرونی با اقبال مواجه نمیشوند.

*برای پخش بین المللی فیلم چه مراحلی باید طی شود؟
برای اینکه اثری مورد مشورت برای پخش قرار بگیرد دو گزینه وجود دارد. اولین گزینه شروع مشورت پیش از شروع ساخت فیلم و دومپس از پایان فیلم است. مسلما اگر از ابتدا این مشورت وجود داشته باشد موفقیت بیشتری محتمل خواهند بود. در مورد دوم فیلم ها در کارگروهی متشکل از کارگردانان و نویسندگان بین المللی فیلم ها را مورد ارزیابی قرار می دهند و بازارها و جشنواره های مرتبط با آنها مشخص میشوند. سپس با اخذ مجوزهای لازم آثار از طریق مجراهای قانونی به جشنواره ها و بازارهای مورد تایید فرستاده میشوند. 

*چندسال است که این کار انجام میشود؟
حدود چهار سال است که برای تمام فیلمسازای ایران این کار را انجام میدهیم و تاکنون آثار بسیاری از فیلمسازان را مورد پوشش قرار داده ایم. البته به جز فیلم، آثار هنری دیگری مثل نمایش، هنرهای تجسمی، فیلمنامه و نمایشنامه نویسی را نیز پوشش می دهیم.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×