نما در سینما چیست؟ / انواع نما و کارکرد نمای سینمایی بخش دوم
در نوشته قبلی درباره انواع نماهای سینمایی و کارکرد هر کدام از نما ها صحبت کردیم. در ادامه بخش دوم را می توانید مطالعه کنید.
نمای معرف :
Establishing shot
نما سینمایی که شاید جا و محلی را مشخص کند. مثلا یک اتاق با همه مختصات و اسبابش- که در این صورت نمای معرف نام دارد.
نمای معرف نوعی نمای دور است که بعدا به اجزای ریزتری تجزیه میشود.
نمای معرف را میتوان نمایی تعریف کرد که جغرافیای محل (مثلا پل سانفرانسیسکو یا برج ایفل) را مشخص میکند، و به این ترتیب تماشاگر متوجه محل رویداد میشود.
نمای سربالا و نمای سرپایین
نما را براساس موضِعِ دوربین نسبت به موضوع نیز دسته بندی میکنند.
در نمای سر پایین که به آن High Angel نیز میگویند، دوربین بالاتر و گاه بسیار بالاتر از موضوع قرار دارد.
اینگونه نماها که گاه به آنها نمای از بالا یا نمای دید آسمانی یا نمای دید پرنده نیز میگویند، نماهای مطلوب آلفرد هیچکاک است برای صحنه هایی که میخواهد حضور موجودی نادیدنی را به تماشاگر القا کند کارکرد دارد. شخصی یا موجودی که از بالا موضوع را تماشا میکند.
نما سینمایی از فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک، تلاشی برای القای حس خطری که قهرمان اصلی داستان با آن را نشان می دهد.
از کارکرد های القای معنا در استفاده از نما سر پایین
- ترس، بحران، خطر: در نمایی از فیلم سرگیجه آلفرد هیچکاک، میبینیم که دستی به سوی قهرمان فیلم دراز شدهاست تا او را نجات بدهد و زاویه دید دوربین نیز دقیقا هماهنگ با همان دست است، تا بیشترین القای احساسی را به کمک زبان بدن به تماشاگر برساند که چقدر وضعیتی که قهرمان داستان در آن قرار گرفته است خطرناک است.
- حقارت سوژه ای که نگاهِ دوربین روی او افتاده است
نگاهی که تایرین به جافری در سریال بازی تاج و تخت دارد تا به بفهماند تنها نشستن روی تخت پادشاهی به او اقتدار نمیدهد و این پدر بزرگ و مشاورِ اوست که بر او اقتدار و تسلط دارد. و او در برابر پدربزرگش بسیار حقیر و ضعیف است.
نما به عنوان بخشی از کل
فیلم میتواند نماهای خاصی داشته باشد که با هنر زیبایی شناسی و ظرافت هنرمندانه کارگردانی در کلوز آپ یا تصویری چیدمان شده در یک قاب، توحه مخاطب را جلب کند.
اما این مهم است که بدانیم آن تصویر تنها در آن متنِ کلی فیلم است که معنای مورد نظر کارگردان و فیلمنامه نویس را پیدا کرده است وگرنه به تنهایی نمیتوانست معنایی را که هدف کارگردانش بود به تماشاگر القا کند.
جهت درک بهتر کارکرد نما برای شما در ادمه سه مثال از فیلم گذشته اثر اصغر فرهادی می آوریم.
در این تصویر، هر دو شخصیت اصلی داستان با حسی از نگرانی، تعجب و جستجوگرانه در حالیکه در ماشین نشستهاند به عقب نگاه میکنند.
برای کسی که از داستان خبر نداشته باشد، این تصویر چنین معنایی را میرساند که حتما عقب ماشین حادثهای رخ دادهاست و آنها نظارهگرش هستند.
اما برای کسانیکه داستان فیلم گذشته را بدانند، با قرار دادنِ این نمای جزئی از فیلم در بستر اصلی فیلنامه به این نتیجه میرسند که این زن و شوهرِ مطلقه، بعد از سالها که فرزندانشان بزرگ شدهاند، با هم ملاقاتی دارند و قرار است ناخواسته واردِ حوادثی از گذشتهشان بشوند.
چیزهاییکه آنها را در گذشته به هم پیوند دادهاست. و با آن ضربهای که در آغاز از عقب به ماشین وارد میشود(در اثرِ دنده عقب رفتنِ زن) هم میفهمیم که احتمال زیاد داستان ناراحت کنندهای است که همچون این ضربه، سرتا پای وجود آنها را تکان خواهد داد.
تصویر دوم به عنوان بخشی از کل
نمایی که به آن اکستریم لانگ شات نیز میتوان گفت، تصویری از موقعیت مکانیِ محل زندگی همسرِ احمد(علی مصفا)، که بازهم با دانستنِ قصه اصلی، میفهمیم اشارهای ضمنی دارد به زندگی این زن که به بنبست رسیدهاست و شاید به همین خاطر است که از همسرِ سابقش درخواست کمک کردهاست تا به خانه او بیاید.
تصویر سوم نما به عنوان بخشی از کل:
نمای بالا از سکانسِ پایانیِ فیلم انتخاب شدهاست، جاییکه سمیر بالای سرِ زنِ سابقش در بیمارستان رفتهاست و عطری به پیراهن خودش زدهاست که احتمال میدهد اگر همسرش آن بو را استشمام کند.
ممکن است نشانههایی از حیات در این زن که به کما رفتهاست نمایان شود، و در همین لحظه میبینیم که قطره اشکی از کنارِ چشمِ او به پایین سرازیر میشود.
و این لحظه گرهگشایی اصلی در داستانِ فیلم است که کارگردان هوشمندانه آن را در قابِ تصویر خود و به عنوان نمای جزء از کل به تماشاگر نمایش میدهد.
ادامه این آموزش را از اینجا مطالعه کنید.
این مطالب از سری مقالات مجموعه آموزش درک و تحلیل فیلم توسط خانم مرضیه زمانی فروشانی تهیه شده.
برای ورود به کانال تلگرام درک و تحلیل فیلم میتوانید روی همین متن کلیک کنید
برای مشاهده ادامه مباحث از فصول آموزش فیلمسازی و فیلمنامه نویسی اینجا کلیک کنید.
هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون ذکر منبع و درج لینک عیرمجاز است.