نحوه استفاده موسیقی در فیلم و کپی رایت
برای یک تازه وارد در این حرفه ، کار در مورد چگونگی گنجاندن قانونی موسیقی در یک فیلم و رعایت کپی رایت آن می تواند کمی گیج کننده باشد.
این مقاله سعی می کند کمی این مورد را روشن کند.
اگر بخواهم از یک قطعه موسیقی در فیلم خود استفاده کنم باید با چه کسی تماس بگیرم؟
پاسخ ساده این است که صاحبان حقوق آن باید صحبت کنید.
این لزوماً هنرمند یا آهنگساز نیست ، گرچه در جایی از مسیر مجبور به اعلام تأیید خود هستند.
“ساده ترین نوع موسیقی برای استفاده” موسیقی کتابخانه ای”است.
این موسیقی معمولاً بر اساس ژانرها طبقه بندی می شود و از لحاظ تئوریک می تواند موسیقی پس زمینه مناسبی را برای همه چیز فراهم کند.
شما می توانید در کتابخانه های آنلاین به دنبال موسیقی مورد نظر خود بگردید.
کتابخانه موسیقی به شما اعتبار صاحبان حقوق را می دهد.
این اعتبار به صورت رایگان یا با هزینه کمی در دسترس قرار می گیرد.
در واقع تولیدکنندگان موسیقی کتابخانه ای هنگام پخش موسیقی خود درآمد کسب می کنند.
پخش کنندگان ، (نه فیلمسازان) ، هر بار که یک قطعه موسیقی در رادیو ، تلویزیون و غیره پخش می شود ، به کتابخانه مبلغی را پرداخت می کنند.
به عنوان یک سازنده فیلم احتمالاً تا این مقدار، همان اندازه است که باید بدانید.
با این وجود موافقت نامه مجوز برای امضا در هنگام استفاده از موسیقی کتابخانه ای وجود دارد ،
بنابراین مطمئن شوید که آن را به درستی خوانده اید تا مطمئن شوید محدودیتی وجود ندارد که بعداً مشکلی ایجاد کند.
با این حال اگر فکر می کنید به انجمن های جمع آوری یا حق امتیاز پخش علاقه مند هستید ، مطلب بعدی را بخوانید.
موسیقی فیلم کپی رایت
انجمن های جمع آوری و شعب منطقه ای
هر کشور حداقل یک جامعه جمع آوری دارد.
وظیفه آنها این است که هزینه ها و حق امتیازات را از کاربران موسیقی بگیرند و آنها را به صاحبان حقوق پرداخت کنند.
به عنوان مثال اگر “Ghostbusters” در تلویزیون انگلیس نمایش داده شود ، انجمن Performing Rights Society فاکتور استفاده از مضمون تم را به ایستگاه تلویزیونی ارسال می کند.
در این صورت آنها آن را به ASCAP پرداخت می كنند كه نماینده ری پاركر جونیور در ایالات متحده است و سرانجام حدود یك سال بعد با به همین سادگی چند دلار برای وی درآمد کسب شده.
نمونه های دیگر انجمن های جمع آوری JASRAC در ژاپن ، SABAM در بلژیک و Gema در آلمان است.
هر کشوری یکی دارد به همان روشی که همه دارای سیستم هضم هستند ، آنچه وارد می شود باید از بین برود.
شباهت ها به همین جا ختم نمی شود.
اگر من به یک قطعه موسیقی خاص توسط یک هنرمند خاص علاقه مند باشم ، چه می شود؟
در این حالت در واقع دو مجموعه حق وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید.
اولین مورد کپی رایت در ضبط است (که بعضی اوقات آن را Master Master می نامند) ، که معمولاً توسط هنرمند مجری یا شرکت ضبط آنها کنترل می شود.
مورد دوم کپی رایت در ترکیب اوریجینال است ، (این حق همگام سازی نامیده می شود) ، که توسط نویسنده یا ناشر آنها کنترل می شود.
فرقی نمی کند افرادی که آهنگ را ضبط کرده اند نیز آن را نوشته باشند.
شما هنوز باید دو مجموعه حقوق را جداگانه پرداخت کنید.
چگونه می توان فهمید که حق کپی رایت در ضبط متعلق به چه کسانی است؟
روشی که می توانید بگویید این است که به برچسب یا بسته بندی نگاه کنید.
باید دو اعتبار وجود داشته باشد. c در یک دایره صاحب حق چاپ ضبط صدا و p در یک دایره ناشر ضبط صدا است.
در اینجا دو نوع انتشار وجود دارد.
در این بخش ما در مورد کپی رایت در ضبط صدا صحبت می کنیم.
به نحوه کار ناشر کتاب فکر کنید.
آنها کتابها را به مانند یک شرکت ضبط موسیقی، منتشر می کنند.
بنابراین برای استفاده درست در ضبط باید به چه کسی مراجعه کنم؟
پاسخ معقول ، شرکت ضبط اصلی است.
این معقول است زیرا بیشتر اوقات حق اعطا شده به دارنده پروانه، فقط حق انتشار موسیقی است.
بنابراین صاحب حقوق اصلی حق اعطای استفاده در یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را برای خود حفظ خواهد کرد.
اما پاسخ معقول همیشه جواب درست نیست.
چرا که ممکن است با حفظ حقوق جهانی ، برخی از حقوق محلی را نیز به آنها اعطا کنند.
بنابراین پاسخ واقعی این است که هم با شرکت اصلی ضبط و هم با دارنده پروانه بررسی کنید.
اگر مالک اصلی در ده منطقه مختلف حقوق محلی را اعطا کرده باشد چه؟ آیا باید جداگانه با هرکدام تماس بگیرم؟
جواب شما بله است!
در نوشته های دیگر نیز درباره مسایل دیگر موسیقی فیلم و کپی رایت آن صحبت کرده ایم.
پیشنهاد می دهیم از اینجا آن ها را مطالعه کنید.
این مطلب برای راهنمایی شما تهیه شده است.
برای اطلاع و مشاوره از موسیقی فیلم و کپی رایت آن باید با یک وکیل هنری مشورت کنید.