مناسبت هنری

موزه و سینما رابطه ای دو طرفه که ضرورت دارد

برای یادآوری هدف از تاسیس موزه و آگاهی رسانی به موزه ها، ۱۸ می مصادف با ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه انتخاب شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با موزه و سینما آشنا کنیم و پس از توضیح درمورد موزه به فیلم هایی که درمورد آن ساخته شده اشاره خواهیم کرد.

در بین روش های گوناگونی که برای ارتباط هنری، فرهنگی، آموزش، علمی، حفظ آثار و آثار قابل لمس یا غیر قابل لمس صورت می گیرد، نقش موزه ها برای کسی قابل انکار نخواهد بود.

میراث فرهنگی به اندازه ای دارای ارزش است که باید وقت و بودجه بسیاری برای حفظ آن ها در نظر گرفت و به مردم این اجازه را داد تا با بازدید از این آثار و موزه ها با تاریخ خود آشنا شوند و بهتر است برای حفظ این آثار آموزش های لازم را فرا بگیرند.

در سال های اخیر با توجه به آمار موجود موزه ها در ایران و جهان بازدیدکنندگان بیشتری داشته اند.

نوشته های مشابه

 

موزه و اهداف تاسیس آن

موزه و سینما

موزه چیست ؟

به محل خاصی که در آن از مجموعه ای از آثار صنعتی ، باستانی و اشیایی با ارزش بالا نگهداری می شوند و عموم مردم قادر به دیدن آن هستند، موزه گفته می شود. در تعریف جامع تر و تخصصی تری که شورای بین المللی موزه بیان کرده است، موزه را موسسه ای دائمی و بدون هدف مادی دانسته اند که درهای آن برای عموم مردم باز بوده و در جهت پیشرفت جامعه خدمت می کند.

اهداف تاسیس موزه

  1. تقویت و ایجاد تفاهم میان قوم ها و ملل
  2. بهبود و افزایش دانش دانشجویان، پژوهشگران،دانش آموزان و …
  3. نمایش و نگهداری آثار گذشتگان و انتقال دادن آن به نسل های آینده
  4. مقایسه و ارزیابی مقوله های علمی، فنی، تاریخی، هنری و صنعتی گذشته و زمان حال
  5. جلوگیری از نابود شدن فرهنگ بومی و ایجاد مانع در برابر فرهنگ های نامأنوس
  6. شناختن سهم ملل های گوناگون و اقوام مختلف در فرهنگ و تمدن جهان

تاریخچه ایجاد و تاسیس موزه در جهان

اولین موزه هایی که در جهان ایجاد شده اند، هیچ کدام هدف بسیار خاصی نداشتند و عبادتگاه هایی مانند کلیساها، معابد ژاپنی ها و یونانی ها به حساب می آمدند. در سال ۱۶۸۳ در آکسفورد انگلستان اولین مجموعه شخصی در دنیا که به نام “آشمولین” بود ، برای عموم مردم به نمایش گذاشته شد.

و بعد از آن در زمان رنسانس که فرهنگ هنری اروپا تغییر بزرگی کرد، باعث شد توجه به موزه ها بیشتر شود و ارزش آن ها برای مردم رفته رفته اشکار شود. در آخر اوج هنر موزه داری در جهان را موزه لوور به نمایش گذاشت که اکنون به عنوان یکی از پر بازدیدترین موزه های جهان محسوب می شود.در سراسر جهان موزه های بزرگی ایجاد شده اند که هرکدام در نوع خود عالی می باشند، مانند موزه ملی ۱۱/۹ نیویورک،موزه هنر متروپلیتن،موزه مردم شناسی مکزیک،موزه آکروپلیس، موزه هرمیتاژ و ارتش سفالین چین.

موزه و سینما

 

چند فیلم درباره موزه ها

از سری فیلم های سینما یی که در سطح جهان راجع به موزه ساخته شده می توان به موزه وحشت ، شب در موزه ، موزه تاریخ طبیعی از دیوید اتنبرو و… اشاره کرد که پیشنهاد می شود حتما آن هارا مشاهده کنید.

به عنوان مثال فیلم جذاب شب در موزه یک فیلم سینمایی محصول سال ۲۰۰۶ است که مضمونی کمدی دارد و بن استیلر بازیگر اصلی این فیلم است.

این فیلم بیانگر یک موزه با اشیا گوناگونی است که نگهداری آن ها سخت و پر اهمیت است.

یا موزه وحشت که همانطور که از اسم آن پیداست درمورد موزه ای ساخته شده که بسیار ترسناک می باشد البته موزه های واقعی وحشت در سراسر جهان وجود واقعی دارند.

 

 

لیست فیلم هایی که در موزه فیلمبرداری شده اند:

  • از پرونده‌های درهم خانم باسیل ئی. فرانکویلر (فیلم ۱۹۷۳)
  • اسکوبی-دو ۲
  • بین (فیلم)
  • توپ‌قاپی (فیلم)
  • جاعل (فیلم ۲۰۱۴)
  • جسد (فیلم)
  • چگونه یک‌میلیون بدزدیم
  • حادثه توماس کراون (فیلم ۱۹۹۹)
  • خانه مومی (فیلم ۱۹۵۳)
  • خانه مومی (فیلم ۲۰۰۵)
  • رمز داوینچی (فیلم)
  • شب در موزه
  • شب در موزه: راز مقبره
  • شب در موزه: نبرد اسمیتسونین
  • ماپت‌ها: تحت تعقیب
  • معمای موزه موم
  • هشت یار اوشن

 

موزه سینمای ایران

باغ موزه سینما یکی از موزه های تهران است که بنای آن با نام «عمارت باغ فردوس» شناخته می شود.

ساختمان فعلی این موزه در سال 1381 به عنوان موزه سینما انتخاب شد و اولین مدیر آن عزت الله انتظامی بود.

در گنجینه این موزه عکس ها و تجهیزات قدیمی مربوط به سینما، یادگارهایی از هنرمندان داخلی و خارجی از گذشته تا به امروز، اسناد مربوط به سینما و فیلم سازی و همچنین جوایز و تندیس هایی که هنرمندان به این موزه اهدا کرده اند، به نمایش درآمده است.

تالار موزه سینما

تالارهای موزه سینمای ایران نمایانگر تاریخ سینمای این کشور و میراث فرهنگی و سینمایی به جا مانده از آغاز این هنر صنعت تا به امروز می باشد.

بازدیدکنندگان این موزه با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی، افتخارات بین المللی آشنا شده و از مجموعه یادگارها و دست آوردهای هنرمندان بازدید خواهد کرد.

موزه سینما در خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس قرار دارد. اگر قصد استفاده از بی آرتی را دارید می توانید از اتوبوس های مسیر تجریش – راه آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به موزه سینما بروید.

 

اگر قصد دارید مقالات بیشتری درباره مناسبت های فرهنگی و هنری  مطالعه کنید بخش مناسبت های هنری را در سایت را به شما پیشنهاد می کنیم .

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×