آکادمی هنر

معانی اصطلاحات انگلیسی تدوین و مونتاژ

در این نوشته تعدادی از اصطلاحات رایج انگلیسی در تدوین فیلم را برایتان جمع آوری کرده ایم.

 

شناخت و اطلاع از این اصطلاحات تخصصی سینما در تدوین می تواند به شما کمک کند.

پیشنهاد می دهیم مطالب آموزشی دیگر درباره تدوین را از این لینک مطالعه کنید.

سکانس Sequence

سکانس در فارسی با واژه فصل معرفی می گردد.

نوشته های مشابه

هر سکانس موضوع به خصوصی را بازگو می کند و سکانس های مختلف با در کنار هم قرار گرفتن میتوانند موضوع اصلی فیلم را به مخاطب و بیننده انتقال دهند.

پلان Plan

در ادبیات سینمای فارسی پلان با واژه نما معرفی می گردد.
پلان و یا نما اجزاء کوچک هر سکانس است. همانطور که هر فیلم از مجموعه ای از سکانس تشکیل شده است
هر سکانس نیز از مجموعه ای از پلان ها یا نماهای مختلف تشکیل شده است.
شات Shot
شات کوچک ترین جزء هر فیلم است.
همانطور که فیلم از مجموعه ای از سکانس های مختلف نشکیل شده است و سکانس از مجموعه ای از پلان های مختلف تشکیل شده است. تمامی این پلان ها نیز از مجموعه ای زا شات های مختلف تشکیل شده است.

شات لیست Shot List

شات لیست مجموعه ای از شات ها می باشد که به صورت لیست وار در اختیار تدوینگر قرار می گیرد.
درواقع شات لیست به گزارش کار فیلم برداری نیز شهرت دارد.

کلاکد Clacked

هرگونه متنی که به فیلم افزوده می شود تا بازگو کننده مجموعه تصاویر آن فیلم است کلاکد گفته می شود.

کالر بار Color Bar و Bar & Tone

در مورد تست رنگ استفاده می شود و از لحاظ ظاهری صفحه ای است شامل ستون های رنگی مختلف می باشد.

اسکوپ Scope

وقتی برای اولین بار تدوینگران قصد داشتند یک فیلم را از پرده سینما در تلوزیون به نمایش در آورند سیاهی در قسمت بالا و پایین تصویر نمایان می شد که ناشی از نمایش تصویر عریض در صفحه نمایش کوچک بود.

راش Rash

راش به معنای مجموعه تصاویری است که فیلم برداری شده است و هنوز دستخوش هیچ تغییراتی قرار نگرفته است.

شاید در یک عبارت کوتاه بتوان راش را تصاویر خام نامید.

برش
یک انتقال تصویری که در تدوین ایجاد می شود که در آن یک صحنه فورا جایگرین صحنه ی دیگری می شود.

تدوین پیوسته
تدوینی که عملی ایجاد می کند که بدون تناقض بصری فاحش به صورت یکدست در سراسر ضبطو صحنه جریان دارد.
و سبب ایجاد یک داستان برای بیننده می شود.

کراس کات
برش عقب و جلوی سریع بین دو یا چند خط حرکت که نشان از همزمانی آنها با یکدیگر دارد.

دیزالو Dissolve


در اصطلاحات انگلیسی تدوین به معنای یک انتقال صحنه ی تدریجی است.
تدوینگر پایان یک صحنه را با آغاز صحنه ی بعدی روی هم قرار می دهد.

خطاهای پیوستگی
شکست جریان در صحنه مانند هماهنگ نبودن حرکت یا جاگذاری لوازم در دو صحنه می باشد.

تدوینگری
عمل انتخاب و اتصال صحنه ها برای ایجاد یک فیلم نهایی است.

هماهنگی خط چشم ها

هماهنگی خط چشم ها در میان دو یا چند شخصیت است.
مثلا اگر سام در نمای الف به سمت راست نگاه کند، جین در نمای ب به سمت چپ نگاه می کند.
این مورد نشان دهنده ی ارتباط نزدیکی و پیوستگی است

نمای معرف
نمایی که معمولا از یک فاصله ی دور یا از «زاویه ی دید پرنده» گرفته می شود که نشان دهنده ی مکان وقوع حادثه می باشد.

محو کردن Fade in/out
یک انتقال بصری مان نماها یا صحنه ها به عنوان یک مقدمه ی کوتاه بدون تصویر  بر روی صفحه اتفاق می افتد.
تدوینگر یک نما را به سیاه محو کرده و نمای بعدی را وارد می کند.
این مورد اغلب برای نمایش تغییر زمان و مکان به کار می رود.

فاینال کات
تدوین پایانی یک فیلم است که مورد تایید کارگردان و تهیه کننده قرار می گیرد.
این همان فیلمی است که مخاطب خواهد دید.

جامپ کات Jump Cut

برشی که با رها کردن بخش هایی از حرکت عدم پیوستگی به وجود می آورد.

Iris
بر روی صفحه به عنوان یک دایره ی در حال بسته شدن و یا باز شدن مشاهده می شود.
در فیلم های معاصر به ندرت از آن استفاده می شود اما در دوران بی صدای فیلم های هالیوودی کاربرد فراوانی داشته است.

مونتاژ
صحنه هایی که آثار احساسی و طراحی بصری دارند در طول تدویننماهای بسیار به دست می آیند.
صحنه ی حمام فیلم Psycho یکی از مثال های بارز تدوین مونتاژ است.

برش هماهنگ

برشی که دو نما با عناصر ترکیبی هماهنگ را به یکدیگر متصل کرده و سبب ایجاد پیوستگی قوی حرکتی می شود.

نما سکانس
یک ضبط طولانی که به اندازه ی تمام یک سکانس یا صحنه به طول می انجامد.
نمای سکانس تنها از یک نما تشکیل شده و تدوینی بر روی آن اعمال نشده است.

راف کات Raff cut

در اصطلاحات انگلیسی تدوین حرکت اول تدوینگر برای جمع آوری نماها در فیلم پیش از اعمال تنظیمات و افکت گذاری است.

راف کات به معنای حذف راش های ناسالم است.

همواره تکه ای از راش قابل استفاده نیستند به همین جهت پیش از آن که یک فیلم وارد مرحله مونتاژ و تدوین شود مرحله راف کات را طی می کند.

 

برش نما و واژگون کردن نما
معمولا در صحنه های مکالمه ای به کار می رود این تکنیک میان نماهای بالای شانه
تغییر کرده و شخصیت در حال صحبت را نشان می دهد.

Wipe
در صفحه مانند یک نوار در حال حرکت در طول فریم مشاهده می شود که یک نما را بیرون برده و نمای دیگر را به جای آن وارد می کند.
در فیلم های امروزی به ندرت از آن استفاده می شود اما در فیلم های دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بسیار رایج بوده است.

پلاتو

به مجموعه ای از صحبت های مجری یا مجریان هر برنامه ای پلاتو گفته می شود.

اینسرت Insert

تصویری است که رابط دو تصویر دیگر می باشد.

ترانزیشن Transition

گاهی اوقات تدوینگر مجبور به استفاده از افکتی مناسب برای ارتباط دو تصویر و یا گروهی از تصاویر می شود در اصطلاحات تدوین از ترانزیشن به عنوان افکت رابط یاد می شود.

کراپ Crop

به معنای برش می باشد. تدوینگر با استفاده از تکنیک کراپ می تواند طول و عرض تصاویر را برش داده و به ابعاد دلخواه تبدیل سازد.

رول Roll و کراول Crawl

رول بیانگر حرکت افقی و کراول به معنای حرکت عمودی می باشد.

موسسه فرد

گروهی از متخصصین و مترجمین با تجربه در زمینه های مختلف دورهم جمع شده اند تا بتوانند به دور از هیاهوهای موسسات متعدد و بزرگ با تبلیغات بسیار، از دانش و تجربه چندساله خود برای شروع تجربه ای جدید در این بازار شلوغ استفاده کنند. از مهمترین خصوصیات گروه فرد، انواع سفارش ترجمه بدون مراجعه حضوری مشتری (سفارش آنلاین) و پشتیبانی قوی و سریع کارها می باشد. ترجمه فیلم ها و فیلمنامه های فارسی و فرمت بندی ویژه برای ارسال به جشنواره های خارجی، ترجمه فیلمها و فایلهای انگلیسی به فارسی، به همراه زیرنویس و خروجی srt، با بهترین کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا