گزارش

مستندهای ساخته محمود رحمانی بر پرده سینما

همزمان با هفته دفاع مقدس، فیلم‌های «مدار صفر درجه» و «ملف گند» هردو از ساخته‌های محمود رحمانی از روز پنج شنبه ۲۶ شهریور در گروه هنر و تجربه نمایش خود را آغاز می‎کنند

به گزارش روابط عمومی گروه هنر و تجربه، اولین نمایش این دو فیلم روز پنج شنبه ۲۶ شهریور و از ساعت ۲۱ در موزه سینما است. نمایشی که به مراسم آیین دیدار با عوامل این دو مستند اختصاص دارد.

«ملف گند» بزرگ‌ترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران است. محمد که چهل و اندی سن دارد به شکل خیره کننده‌ای در مقابل دوربین مبدل به کودکی هفت ساله می‌شود که جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق را به گونه‌ای عجیب روایت می‌کند. نام «ملف گند» به معنی نفوس بد و نحس است.

این فیلم برگزیده جشنواره‌هایی چون جشنواره حقوق بشر نورنبرگ، جایزه بهترین فیلم اورژینال از جشنواره بلژیک، جایزه ویژه هیات داوران کاسل، جایزه منتقدین جشنواره میلینیوم بروکسل، برگزیده دانشگاه کالیفرنیا UCLA و برگزیده جشنواره فیلم‌های بوستون بوده است. «ملف گند» به مدت یک ماه در سینماهای شهرهای مختلف سن فرانسیکو، لس آنجلس، ونکوور، تورنتو ، نیویورک، واشنگتن و سن دیه‌گو به نمایش در آمده است. 

نوشته های مشابه

ادامه در:
http://www.aecinema.ir/ملف-گند-و-مدار-صفر-درجه-از-26-شهریور-د/

نظرات برخی از سینماگران مطرح جهان درباره فیلم های محمود رحمانی:

پیتر لوم(مستندسازآمریکایی چک تبار)

آرزو می کنم جهان فیلم "ملف گند " رو ببینه،اگر چه مونتاژ نداره و حتی اگر زیرنویس نداشت.من به محمود و فیلمها ش حسادت می کنم

دانیل اشپانزل (مستند ساز آلمانی و ریس جشنواره مونیخ)

فیلم های محمود رحمانی فیلم های نیستند برای جایزه گرفتن، فیلم هایی هستند که به جشنواره ها اعتبار می دهند.

 

ماریا برگرت (منتقدد فرانسوی کایه دو سینما)

يادآوري گذشته، در"ملف گند" در حد و اندازه هاي" روبرتو بنيني" آنقدر تئاتري است كه آدم را مي خنداند. و حوادثي كه برايش اتفاق افتاده است را تفسير، بزرگنمايي مي كند و تغيير شكل مي دهد.

رحماني از همه چيز، هر ژست، هر حرف بدون قطع فيلم مي گيرد. بنابراين مفهوم لحظه ی حقيقت ، تمام معناي خودش را مي یابد مصاحبه شونده مرد هميشگي مي شود، ٰٔ(و جمله اعتراض آمیزش را به فیلمساز بیان می کند) "چگونه مي توان زنان و مرداني كه در ترس از مرگ زير گلوله زندگي مي كنند را زيبا توصيف كرد؟!"

به اين ترتيب يك زخم غير قابل علاج را مخفي مي كنند و به ما يادآوري مي كند كه حقيقت فراتر از خيال مي رود. و اينجا، جايي كه ما فكر مي كنيم كه با يك شهادت روايتگرايانه روبرو هستيم، يك برملا كردن مستندي ظاهر مي شود كه از ما فراتر مي رود و اين پلان را بي همتا مي كند.

 

سیلویا با ئور (منتقد و فعال حقوق بشر)

"ملف گند"با ساختار هوشمندانه،تصویر درخشانی از هنر فیلمسازی است و با اتکای به همین هوشمندی و جسارت مثال زدنی فیلمساز اش است که در بازنمایی زنده تصاویر دهشتناک کودکی محمد در جنگ بی نظیر عمل می کند

زلاتینا رسووا (مستند ساز و مدیر جشنواره ملینیوم)

فیلمی به جشنواره آمد که در هیچ کتگوری ما نمی گنجید،با شیفتگی تیم فستیوال به خاطر نمایش وارد بخش مسابقه اش کردیم.هییت داوران با دیدن فیلم محمود شگفت زده شدند و با پیشنهاد آنها ،یک جایزه ویژه به خاطر ارژینال بودن به فیلم اهدا شد و از آن سال به بعد این جایزه ارژینال به جشنواره اضافه شد. که بین تیم فستیوال به مزاح می گویند جایزه "ملف گند"

 

محمود رحمانی در هنر و تجربه

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×