آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

فیلم کالت چیست؟ / نمونه های شاخص سینمایی

فیلم کالت فیلمی‌ست معمولاً جدا از جریان اصلی سینما با جامعه‌ای از طرفداران پروپاقرص که هواداران فرقه‌ای فیلم را تشکیل می‌دهند.

 

بخشی از جذابیت در فیلم های تعیین شده با وضعیت کالت این است که آنها بسیار متفاوت و تحریک پذیرتر از فیلم های پوپولیست جریان اصلی هستند.

تجربه فیلم کالت با جذابیت در حساسیت های منحصر به فرد ، چه در ضد فرهنگ ، فیلم های ژانر و چه در مخاطبان  ، با سینمای معمولی متفاوت است.

و با خوشحالی به محتوای تابو و موضوعات پیش بینی نشده ای می پردازند که با هجو ، تیزی ، استثمار یا / خطرات ایدئولوژیک قانونی یا محتوای بحث برانگیز دنبال می شوند.

معرفی سینمای کالت

برخی از فیلم ها با گذشت زمان مقبولیت خود را از دست می دهند

اما برخی دیگر نیز ، گذشت زمان هیچ تاثیری در جذابیت و دوست داشتنی بودن آن ها ندارد.

چنین فیلم هایی گرچه ممکن است بخش زیادی از جامعه دوستدار آن ها نباشد

اما به دلیل داستان های ساده و روزمره شان بازنمایی زندگی انسان های عادی هستند.

در فرهنگ سینما به برخی فیلم ها کالت (cult) گفته می شود که به معنای دین یا فرقه ای خاص است.

این فیلم ها جنبه های از دنیای سینما را با ورود خود تغییر داده و از دید مخاطب به زندگی نگاه می کنند.

با فیلم های کلاسیک کالت تاریخ سینما آشنا شوید.

 

درباره  ژانرهای سینما با کلیک‌بر اینجا مطالعه کنید.

سگ های انباری

فیلم «سگ های انباری» (Reservoir Dogs) ساخته ی کوئنتین تارانتینو، کارگردان متمایز و نابغه ی هالیوود، را به راحتی می توان ستون تریلرهای جنایتکارانه هالیوودی دانست به همین دلیل جای تعجب ندارد که آن را در صدر این فهرست قرار داده ایم.

داستان این فیلم از ذهن خلاق تارانتینو نشأت گرفته و در لس آنجلس رخ می دهد.

در واقع فیلم به شیوه ای جذاب و البته نامتعارف داستان های قبل و بعد از یک سرقت الماس را روایت می کند که کاملاً با شکست مواجه می شود …

این فیلم که به عنوان یک فیلم مستقل کالت شناخته می شود با بازی هنرمندانه ی استیو بوشمی، شان پن، مایکل مدسن، تیم روث و خود تارانتینو، پیچیدگی ها و ماجراهای دراماتیکی در موزد زندگی در میان افراد خلافکار و مافیا با همه چیز از خیانت و قتل های فجیع گرفته تا پلیس های مخفی و تلاش برای زنده ماندن را با زیبایی و تاثیر گذاری بی نظیری به تصویر می کشد.

تارانتینو که به گفته ی خود و به گواه آثارش از شیوه ی کارگردانی و فیلم سازی استنلی کوبریک الهام و تاثیر زیادی گرفته است این فیلم را نسخه ی خود از فیلم «کشتار» (The Killing) ساخته ی کوبریک می داند.

شب مردگان زنده

فیلم ترسناک «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) با تصاویر وحشتناک و کابوس آور خود، از زمان اکران در سال ۱۹۶۸ به عنوان یک فیلم کالت کلاسیک در ژانر وحشت و آخرالزمانی شناخته شده

و نسلی از تماشاگران شیفته ی فیلم های زامبی محور را در طول دهه های اخیر پرورش داده است.

این فیلم داستان خانواده ای را روایت می کند که خود را در یک خانه مزرعه ای در محاصره گروهی از مردگان زنده شده می بینند.

این خانواده برای فرار از دست زامبی های آدمخوار دست به هر کاری می زنند اما نجات برای آن ها بهای سنگینی دارد.

موفقیت فیلم باعث شد که ۵ دنباله از آن بین سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۰ ساخته شود.

این فیلم علیرغم بودجه ی ناچیز ۱۱۴٫۰۰۰ دلاری به فروشی ۱۲ میلیون دلاری دست یافت.

شاهکار جورج رومرو اولین فیلم زامبی محور شناخته می شود که باعث شد بسیاری به ساخت فیلم هایی با محوریت زامبی ها روی بیاورند.

این روزها شاهد پخش سریال تلویزیونی «مردگان متحرک» از شبکه ی ای ام سی هستیم

که یکی از پرطرفدارترین و پرتماشاگرترین سریال های تلویزیونی یک دهه اخیر به شمار آمده و ردپای فیلم «شب مردگان زنده» را می توان به خوبی در آن مشاهده کرد.

پرتغال کوکی

نمی توان از بهترین فیلم های جهان سخن گفت و نام استنلی کوبریک را نادیده گرفت.

فیلم کلاسیک و وحشت آور «پرتقال کوکی» (A Clockwork Orange) ساخته استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۲ بر اساس رمانی از آنتونی بورخس را هنوز هم پس از دهه ها یکی از ترسناک ترین و آزار دهنده ترین فیلم ها با داتانی نو و انقلابی می دانند.

ساعت این فیلم که داستان آن در پادآرمانشهری در آینده پر از تجاوز، جنایت، استعمال مواد مخدر و پر از گروه های خلافکار رخ می دهد.

دارای چرخ دنده هایی است که خشونت بی پایانی را بر پرده به نمایش می گذارد که با تغییر نسل کهنه نخواهد شد و همواره جوامع را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کوبریک با داستان پردازی بی نقص خود داستان تکامل تدریجی الکس، از جوانی لاابالی، بدکردار و عاشق موسیقی به یک زندانی منحرف رار به تصویر می کشد

که با بازپروری از طریق روش مشمئز کننده ی نفرت درمانی که به اجبار بر روی او اجرا شده است باعث آزاد شدن نسل جدید از انسان های بیمار در جهان می شوند …

تصاویر آزار دهنده اما تاثیر گذار فیلم باعث شد که «پرتقال کوکی» در چندین بخش نامزد جایزه اسکار شده و همچنان به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما شناخته شود.

کلوب صبحانه

 

 

 

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×