فرهنگمناسبت هنری

دلیل نام گذاری روز سینما

دلیل نام گذاری روز سینما چیست؟ 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد. در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود.

مظفرالدین شاه در سال 1279 اولین دوربین فیلمبرداری را وارد ایران کرد و این شروعی بود برای شکل‌گیری سینمای ایران که امروز به یکی از معتبرترین سینماهای دنیا تبدیل شده است.

دوربین خیلی زود وارد ایران شد، سال 1279 یا سال 1900 میلادی زمانی بود که سینما هنوز شکل و شمایل مشخصی به خود نگرفته بود و تنها 5 سال از اختراع سینماتوگراف توسط برادران لومیر می‌گذشت. با توجه به اینکه ما خیلی زود صاحب دوربین شدیم، می‌توانستیم از همان زمان صاحب سینما باشیم.

30 سال پس از ورود دوربین به کشور اولین فیلم سینمایی ایرانی توسط اوانس اوگانیانس با عنوان «آبی و رابی» ساخته شد. در این زمان که سال‌های ظهور فیلمسازان بزرگی چون «الکساندر دووژنکو»، «لوییس بونوئل»، «آلفرد هیچکاک»، «رائول والش»، «جان فورد» جوزف فون اشترنبرگ»، «اف. دبلیو. مورنائو»، «سم وود» و… بود.

نوشته های مشابه

سینمای ایران می‌توانست با معرفی فیلمسازی مهم در تاریخ سینما جایگاه ویژه‌ای داشته باشد اما متأسفانه علی‌رغم پیشرو بودن ما در ورود مصالح فیلمسازی در هنر فیلمسازی چندان پیشرو نبودیم. و جایگاه چندانی را برای ایران در تاریخ شکل‌گیری سینما نمی‌توان متصور بود اما قطعاً ایران از اولین کشورهایی است که صاحب سینما شده و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل قدرتی است که سینمای ایران دارد.

اولین ها

در سال 1312 اولین فیلم ناطق سینمای ایران با عنوان «دختر لر» آماده نمایش شد و این فیلم با نمایش در سینما نایاک خیابان لاله‌زار موفقیتی چشم‌گیر کسب کرد. که این موفقیت شروعی بر تولید و اکران فیلم‌های سینمایی در ایران شد. «دختر لر» به کارگردانی عبدالحسین سپنتا ساخته شد که از روزنامه‌نگاران مطرح آن زمان به حساب می‌آمد و روزنامه‌ای با عنوان «دورنمای ایران» را در سال 1307 منتشر می‌کرد.

اما قطعاً موفقیت سینمای ایران در عرصه جهانی به طوری که بتوان آن را تأثیرگذار در تاریخ سینما دانست به دهه اواسط دهه 1360 و 1370 برمی‌گردد و از آن زمان تا امروز می‌توان گفت که ایران توانسته اکثر جوایز سینمایی دنیا را از آن خود کند.

در سال 1379، پیشنویس قانون سینما ارائه شد که در آن دادگاه صالحه براى رسیدگى به خطاهاى سینمایى پیش‌بینى شده است. همچنین استراتژى سینماى ایران در برنامهٔ پنج سالهٔ سوم توسعه انتشار یافت. ویژگى و مشخصهٔ این دوره که به سینماى بعد از دوم خرداد مشهور است، بحث سنت و مدرنیته مى باشد.

دلیل نام گذاری روز سینما

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×