در گفتگو با جمیل مفاخر؛ ” برایت انار دان کرده بودم ” ادامه خودم است
«برایت انار دان کرده بودم» عنوان تازه ترین فیلم جمیل مفاخری فیلمساز جوان کردستانی است. این فیلم آن گونه که مفاخری گفته در واقع یک تله فیلم است و تمام تلاش کارگردان این است که چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ محتوایی آن را به یک اثر سینمایی نزدیک کند؛ این فیلم داستان زندگی پیرمرد و پیرزنی را به تصویر می کشد که رودخانه سیروان، روستای آنها را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. آنان به خاطر چگونگی مرگ پسرشان جدا از هم و هرکدام در یک سمت رودخانه زندگی می کنند و نوه آنها تلاش دارد این دو را با هم آشتی دهد.
کارگردان فیلم " برایت انار دان کرده بودم " گفت: ما برای پیدا کردن لوکیشن های این فیلم تقریبا همه جای استان حتی استان های مجاور را دیدیم، اما به خاطر خاص بودن لوکیشنی که در فیلمناه مشخص شده بود، نتوانستیم ان را پیدا کنیم. در نهایت تصمیم گرفتیم که در روستا های بلبر، سلین و ژیوار آن را فیلمبرداری کنیم.
مفاخری می گوید: هورامان به خاطر معماری، موسیقی و فرهنگ غنی لوکیشن لوکیشن های خاص دارد و می توانست داستان ما را به خوبی تعریف کند، هرچند فیلمنامه هم برای همین لوکیشن نوشته شده است.
با توجه به پبشینه شاعرانگی و داستان نویسی، به نظر می رسد کارگردان نگاهی شاعرانه و دراماتیک به آثار تولید شده خود دارد.
وی در این خصوص گفت: طبیعی است که من ادامه خودم هستم؛ همان جمیل مفاخری که داستان می نوشت و شعر می سرود. من تلاش دارم جهان را از روزنه کوچک خودم ببینم و با متر خودم همه چیز را اندازه بگیرم. من معتقدم آدم های اطراف ما داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند، فقط تنها فرق بعضی از آنان این است که هنوز شیوه ای برای تعریف کردن داستان هایشان پیدا نکرده اند. من هم مثل دوستان فیلم سازم تلاش دارم شیوه صحیح ادا کردن داستان هایم را پیدا کنم. شاید به قول شما نگاهی شاعرانه و جزئی اما نگران به هستی باشد.
مفاخری گفت: هدف اولیه پخش در تلویزیون است، اما ما قصد داریم که این فیلم را در جشنواره های مختلف شرکت دهیم. همچنین می خواهیم در چند سینمای محدود مناطق کردنشین ان را اکران کنیم. ناظر کیفی این فیلم علی مرادی و تصوری بردار آن نیز حسن اصلانی است. «برایت انار دان کرده بودم» را ارسطو مفاخری صدابرداری کرده و مدیریت تولید آن برعهده علی ملایی است. عثمان محمدی برنامه ریزی این پروژه را مدیریت می کند و شیما ملایی نیز به عنوان دستیار کارگردان، جمیل مفاخری را در این فیلم یاری می دهد. همچنین جلیل بشتام، فرشید گویلی، شب بو سلیمانی، محمد سعید محمدی، فرمیسک سلیمانی و محمد سلطنت بازیگران اصلی این فیلم اند.
وی در خصوص موانع فیلمسازی در کردستان می گوید: اینقدر در مورد مشکلات فیلم سازی نوشتیم و داد زدیم و نشست برگزار کردیم و فغان ها کردیم و کسی به دادمان نرسید، که دیگر تصمیم گرفتیم در مقابل چنین پرسشهایی فقط مظلومانه لبخند بزنیم تا کسی نفهمد که چه بلایی بر سرمان آمده است.
مفاخر تصریح کرد: ساخت فیلم در صدا وسیما در عین دشواری، کار راحتی است چون برای ساخت هر فیلم بودجه ای مشخص و تعریف شده است و تو بر اساس بودجه ات تجهیزات و افراد متخصص استخدام می کنید، هرچند بودجه های شهرستانی با بودجه های مرکز اختلاف نجومی دارند و همین بودجه ها هستند که سطح کیفی آثار را تعیین می کنند.
بحث مفاخری اما راجع به سینماست. می گوید: خودتان می دانید که بچه های ما با چه اشتیاق و مشقتهایی فیلم می سازند؛ آن هم با پس اندازهای شخصی و وامهای بانکی با سودهای سرسام آور. در این میان اگر از سوی دلسوزی در ارگانی کمکی بشود یا نشود..
من در عین این که جزئی از بچه های سینما جوان هستم، اما یک مهم را برای خودم تعریف کرده ام و آن ساخت سریال تلویزیونی در کردستان است. متاسفانه خیلی از بچه های فیلمساز هیچ توجهی به این مهم ندارند. من معتقدم سریال های تلویزیونی ما باید پا به پای سینمای ما رشد کند. خوشبختانه دوستان دلسوزی در مرکز کردستان وجود دارند که با وجود آنان اگر پروژه دیگری وجود داشته باشد، همکاری خواهم کرد..
وی در خصوص برنامه های خود برای فیلمسازی در کردستان گفت: چند سال استکه در تلاشم اولین فیلم بلندم که فیلمنامه آن آماده است را بسازم. چندین تهیه کننده و سرمایه گذار تا پای قرارداد هم پیش آمده اند، اما هر بار به خاطر هزینه سنگین آن، کار از همان شروع، متوقف شده است. اکنون کار بر روی فیلمنامه ای با بودجه محدودتر را با یکی از سرمایه گذاران شروع کرده ایم. وی افزود: همچنین پیشنهاد یک سریال تاریخی را دارم که مشغول نوشتن پنج قسمت اولیه این سریال هستیم تا مجری طرح تصمیم قطعی اش را برای ساخت بگیرد
«برایت انار دان کرده بودم» عنوان تازه ترین فیلم جمیل مفاخری فیلمساز جوان کردستانی است. این فیلم آن گونه که مفاخری گفته در واقع یک تله فیلم است و تمام تلاش کارگردان این است که چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ محتوایی آن را به یک اثر سینمایی نزدیک کند؛ این فیلم داستان زندگی پیرمرد و پیرزنی را به تصویر می کشد که رودخانه سیروان، روستای آنها را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. آنان به خاطر چگونگی مرگ پسرشان جدا از هم و هرکدام در یک سمت رودخانه زندگی می کنند و نوه آنها تلاش دارد این دو را با هم آشتی دهد.
کارگردان فیلم " برایت انار دان کرده بودم " گفت: ما برای پیدا کردن لوکیشن های این فیلم تقریبا همه جای استان حتی استان های مجاور را دیدیم، اما به خاطر خاص بودن لوکیشنی که در فیلمناه مشخص شده بود، نتوانستیم ان را پیدا کنیم. در نهایت تصمیم گرفتیم که در روستا های بلبر، سلین و ژیوار آن را فیلمبرداری کنیم.
مفاخری می گوید: هورامان به خاطر معماری، موسیقی و فرهنگ غنی لوکیشن لوکیشن های خاص دارد و می توانست داستان ما را به خوبی تعریف کند، هرچند فیلمنامه هم برای همین لوکیشن نوشته شده است.
با توجه به پبشینه شاعرانگی و داستان نویسی، به نظر می رسد کارگردان نگاهی شاعرانه و دراماتیک به آثار تولید شده خود دارد.
وی در این خصوص گفت: طبیعی است که من ادامه خودم هستم؛ همان جمیل مفاخری که داستان می نوشت و شعر می سرود. من تلاش دارم جهان را از روزنه کوچک خودم ببینم و با متر خودم همه چیز را اندازه بگیرم. من معتقدم آدم های اطراف ما داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند، فقط تنها فرق بعضی از آنان این است که هنوز شیوه ای برای تعریف کردن داستان هایشان پیدا نکرده اند. من هم مثل دوستان فیلم سازم تلاش دارم شیوه صحیح ادا کردن داستان هایم را پیدا کنم. شاید به قول شما نگاهی شاعرانه و جزئی اما نگران به هستی باشد.
مفاخری گفت: هدف اولیه پخش در تلویزیون است، اما ما قصد داریم که این فیلم را در جشنواره های مختلف شرکت دهیم. همچنین می خواهیم در چند سینمای محدود مناطق کردنشین ان را اکران کنیم. ناظر کیفی این فیلم علی مرادی و تصوری بردار آن نیز حسن اصلانی است. «برایت انار دان کرده بودم» را ارسطو مفاخری صدابرداری کرده و مدیریت تولید آن برعهده علی ملایی است. عثمان محمدی برنامه ریزی این پروژه را مدیریت می کند و شیما ملایی نیز به عنوان دستیار کارگردان، جمیل مفاخری را در این فیلم یاری می دهد. همچنین جلیل بشتام، فرشید گویلی، شب بو سلیمانی، محمد سعید محمدی، فرمیسک سلیمانی و محمد سلطنت بازیگران اصلی این فیلم اند.
وی در خصوص موانع فیلمسازی در کردستان می گوید: اینقدر در مورد مشکلات فیلم سازی نوشتیم و داد زدیم و نشست برگزار کردیم و فغان ها کردیم و کسی به دادمان نرسید، که دیگر تصمیم گرفتیم در مقابل چنین پرسشهایی فقط مظلومانه لبخند بزنیم تا کسی نفهمد که چه بلایی بر سرمان آمده است.
مفاخر تصریح کرد: ساخت فیلم در صدا وسیما در عین دشواری، کار راحتی است چون برای ساخت هر فیلم بودجه ای مشخص و تعریف شده است و تو بر اساس بودجه ات تجهیزات و افراد متخصص استخدام می کنید، هرچند بودجه های شهرستانی با بودجه های مرکز اختلاف نجومی دارند و همین بودجه ها هستند که سطح کیفی آثار را تعیین می کنند.
بحث مفاخری اما راجع به سینماست. می گوید: خودتان می دانید که بچه های ما با چه اشتیاق و مشقتهایی فیلم می سازند؛ آن هم با پس اندازهای شخصی و وامهای بانکی با سودهای سرسام آور. در این میان اگر از سوی دلسوزی در ارگانی کمکی بشود یا نشود..
من در عین این که جزئی از بچه های سینما جوان هستم، اما یک مهم را برای خودم تعریف کرده ام و آن ساخت سریال تلویزیونی در کردستان است. متاسفانه خیلی از بچه های فیلمساز هیچ توجهی به این مهم ندارند. من معتقدم سریال های تلویزیونی ما باید پا به پای سینمای ما رشد کند. خوشبختانه دوستان دلسوزی در مرکز کردستان وجود دارند که با وجود آنان اگر پروژه دیگری وجود داشته باشد، همکاری خواهم کرد.
وی در خصوص برنامه های خود برای فیلمسازی در کردستان گفت: چند سال استکه در تلاشم اولین فیلم بلندم که فیلمنامه آن آماده است را بسازم. چندین تهیه کننده و سرمایه گذار تا پای قرارداد هم پیش آمده اند، اما هر بار به خاطر هزینه سنگین آن، کار از همان شروع، متوقف شده است. اکنون کار بر روی فیلمنامه ای با بودجه محدودتر را با یکی از سرمایه گذاران شروع کرده ایم. وی افزود: همچنین پیشنهاد یک سریال تاریخی را دارم که مشغول نوشتن پنج قسمت اولیه این سریال هستیم تا مجری طرح تصمیم قطعی اش را برای ساخت بگیرد