فراخوان ادبیفراخوان جشنواره داخلی

جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت

عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت:

به‌همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  فراخوان «جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت»  با رویکرد وحدت اسلامی و با هدف ترغیب و تشویق داستان‌نویسان کشور برای استفاده از مضامین آیات، احادیث و روایات برای خلق آثاری فاخر در حوزه ادبیات داستانی و بهره‌مندی عموم جامعه از زبان هنری داستان برای دریافت نکات سبک زندگی قرآنی و سیره‌ی نبوی منتشر شد.

وی افزود:

پیوند ادبیات و قرآن و حدیث، از دیرباز در فرهنگ و ادب ایرانی به استواری برقرار شده و از رهگذر این پیوند، شعر و نظم فخیم و صاحب‌جمال فارسی، بار و ثمر گرفته و کمال پذیرفته است.

نوشته های مشابه

ادبیات، ظرف است و اندیشه، محتوای آن، و محتوای قرآن، ازلی و ابدی است، بهره‌گیری از قرآن و بازتاب آن در داستان، پیوند زدن اثر، با جاودانگی است و در اثر این پیوند است که اثر و در نتیجه صاحب اثر، به جاودانگی می‌رسد.

کشمیری ادامه داد:

پیوند ادبیات و قرآن و حدیث، از دیرباز در فرهنگ و ادب ایرانی به استواری برقرار شده و از رهگذر این پیوند، شعر و نظم فخیم و صاحب‌جمال فارسی، بار و ثمر گرفته و کمال پذیرفته است.

ادبیات، ظرف است و اندیشه، محتوای آن، و محتوای قرآن، ازلی و ابدی است، بهره‌گیری از قرآن و بازتاب آن در داستان، پیوند زدن اثر، با جاودانگی است و در اثر این پیوند است که اثر و در نتیجه صاحب اثر، به جاودانگی می‌رسد.

وی افزود: دنیای معاصر در دهه‌های اخیر تغییرات بسیاری کرده است. انسان امروز، مجالی اندک دارد و این‌ها بر پدیده‌های مختلف، اثر گذاشته و هنر و ادبیات نیز از این دایره بیرون نماندند. مینیمال، رویکردی بوده که در مقام پاسخ‌گویی برآمده است.

جهان امروز، جهان دیجیتال است، ابزار ارتباط و اطلاع، در این دنیا به‌طور کل با گذشته متفاوت است. فضای مجازی، امکان تازه‌ای را پیش روی انسان گشوده است. استفاده از زبان هنر و ادب و نیز کمینه‌گرایی، دو ویژگی بسیار مهمِ تولید محتوا در فضای مجازی است.

کشمیری گفت:

«جشنواره  ملی داستانک قرآن و عترت» در ادامه پیوند مبارک و سنت نیکِ جاری در همیشه ادب فارسی و پاسخی به نیازِ انسان تنگ‌مجال و کم‌حوصله امروز و نیز در راستای تولید محتوا برای استفاده در فضای مجازی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در تبیین و تشریح دیگر اهداف جشنواره، گفت:

بهره‌گیری از زبان شیوا و جذاب ادبیات برای انتقال آموزه‌های قرآن و عترت، تشویق داستان‌نویسان به بهره‌گیری از قرآن و عترت برای محتوابخشی به آثار، بسترسازی تولید آثاری فاخر با محتوای قرآن و عترت در قالب داستانک و  تولید محتوای مینی‌مال با مضامین قرآن و عترت، مناسب نشر در فضای مجازی از اهداف جشنواره است.

موضوعات جشنواره

وی درباره موضوعات جشنواره نیز، اظهار کرد:

مفاهیم و مضامین قرآن و حدیث با رویکرد وحدت اسلامی و سبک زندگی اسلامی اعم از (گذشت، مهربانی، احسان به والدین، کسب روزی حلال، ولایت، قناعت، اسراف و تبذیر، ریا، توکل، عبادت، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، ایثار و شهادت، رستگاری، عفاف و حجاب، اقتصاد مقاومتی، کار و تلاش، نیکوکاری، مسجد و … از موضوعات فراخوان است.

کشمیری ادامه داد:

داستان های قرآنی و عترتی با رویکرد وحدت اسلامی و اقتباس از داستان‌های قرآن کریم، زندگی و سیره پیامبر اسلام(ص) و دیگر پیامبران الهی از منظر قرآن، زندگی و سیره معصومین(ع)، زندگی و سیره دیگر شخصیت‌های قرآنی، تمثیل‌های قرآنی و عترتی(ع)، گفتار و آموزه‌های پیامبر رحمت (ص) و سنت و سلوک شخصی و اجتماعی حضرت، مطابق با منابع معتبر از دیگر موضوعات جشنواره است.

 وی با اشاره به اینکه وحدت اُمّت اسلامی از منظر قرآن کریم و دیدگاه پیامبر اعظم (ص) موضوع ویژه جشنواره است، درباره شرکت در این رویداد قرآنی و ادبی، گفت:

جشنواره ملی بوده و داستان‌نویسان سراسرکشور می‌توانند در آن شرکت نمایند و هر نویسنده می‌تواند یک تا پنج اثر داستانک منتشرنشده خود را برای شرکت در مسابقه ارسال کند.

الزامات اثر

کشمیری افزود:

درج آیات و احادیثی که از آن اقتباس شده است در ابتدای اثر الزامی است و درصورت عدم درج، داوری نخواهد شد.

شرکت در این جشنواره به‌منزله اجازه صاحب اثر به دبیرخانه جشنواره برای درج آثار ارسالی در کتاب مجموعه آثار برگزیده جشنواره است.

همچنین دبیرخانه جشنواره ملی داستانک قرآن و عترت مجاز است در صورت نیاز آثار انتخاب شده برای چاپ را ویرایش نماید.

وی ادامه داد: داستان‌هایی که بدون مشخصات نویسنده ارسال شود، پذیرفته نخواهد شد و دبیرخانه از پذیرش قالب‌هایی به‌جز داستانک معذور است و آثاری جز داستانک را در رقابت شرکت نخواهد داد.

کشمیری با تاکید بر اینکه مسئولیت اصالت آثار به عهده شرکت‌کنندگان است و در صورت نقض آن، ارسال کننده مسئول بوده و هیچ گونه مسئولیتی متوجه دبیرخانه جشنواره نخواهد بود، گفت:

تصمیم گیری در خصوص موارد پیش‌بینی نشده و اعلام نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است و شرکت در جشنواره به منزله‌ی پذیرش کلیه شرایط و مقررات جشنواره می‌باشد و کلیه شرکت‌کنندگان می‌بایست، آثار خود را در محیط برنامه word با فونت (B Nazanin 14) ارسال نمایند.

جزییات

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی ادبی داستانک قرآن و عترت 20 آذر ماه سال جاری بوده و 20 اسفند ماه برای آیین اختتامیه پیش بینی شده است.

وی ضمن دعوت از اهل قلم و داستان نویسان سراسر کشور برای شرکت در این جشنواره، درباره  نحوه ارسال آثار، گفت:

بارگذاری در سایت جشنواره به‌نشانی www.litgol.ir یا ارسال به پست الکترونیک جشنواره به نشانی dastanakgolestanfestival@gmail.com و نیز ارسال آثار به شماره 09117244266 در پیام‌رسان‌های واتساپ، تلگرام یا سروش، راه های ارسال داستان ها ویژه این جشنواره است.

کشمیری در پایان درباره جوایز نخستین جشنواره ملی ادبی داستانک قرآن و عترت، گفت:

به داستانک‌های برگزیده به انتخاب هیئت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی (رتبه اول تا هفتم) اهدا می شود. همچنین در بخش ویژه (وحدت اُمّت اسلامی از منظر قرآن کریم و دیدگاه پیامبر اعظم) به یک نفر  هم لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم خواهد شد.

نحوه ثبت نام

یادآوری می شود علاقه مندان به شرکت در  نخستین جشنواره ملی ادبی داستانک قرآن و عترت می توانند به منظور کسب آگاهی بیشتر  به دبیرخانه جشنواره واقع در

استان گلستان، شهرستان گرگان، بلوار شهید شکاری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مراجعه

و یا با شماره های تلفن دبیرخانه:

89-32243088 – 017 ( داخلی 306) همراه 09117244266 تماس بگیرند.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×