مصاحبه

با فیلمساز مستقل، سیامک احمدی

بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی ام در رشته بازیگری / کارگردانی تئاتر، شروع به کار حرفه ای کردم و تا به حال در چندین نمایش و فیلم در داخل و خارج از ایران به ایفای نقش پرداخته و در ضمن نویسندگی، کارگردانی چند نمایش و نوشتن فیلمنامه چند فیلم کوتاه و بلند را نیز برعهده داشتم. 

در خلال این مدت علاوه بر چاپ چهار عنوان کتاب برای رده ی سنی کودک و نوجوان و عضویت انجمن نویسندگان کودکان و نوجوانان ، مشغول کار روزنامه نگاری هم شدم و نزدیک به هشت سال نیز در چندین روزنامه و مجله به عنوان روزنامه نگار ، منتقد و دبیر سرویس در حوزه ادبیات، تئاتر و سینما فعالیت کردم.

چندی بعد در حوزه مینیمال و تاثیر این سبک در وادی هنر به خصوص ادبیات، تحقیق و پژوهش ام را شروع کرده و ماحصل این پژوهش، ارائه نظریه ای در باب داستان مینیمال و تعریفی برای داستان کوتاه کوتاه و بوجود آمدن سبکی تحت عنوان ساده گرای تفکر گرا گردید و علاوه بر این کتابی را نیز در این باب که شامل مقدمه ای در این باره و مجموعه ای از داستان های مینیمال است  به چاپ رساندم. 

در این راستا دو جشنواره ی داستان کوتاه کوتاه راه اندازی کردم و دبیری آن جشنواره ها را نیز به عهده داشتم و درکنار این فعالیت ها، شروع به تدریس کارگاهی در رشته های داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، بازیگری و کارگردانی تئاتر نمودم. 

نوشته های مشابه

 

 

 

2 – اولین فیلمتان چگونه جرقه خورد و چرا فیلمساز شدید؟

در ابتدا باید عرض کنم مانند کارهای دیگری که انجام دادم، علاقه و دغدغه ی کار هنری باعث شروع تمامی فعالیت هایم بوده است و فیلمسازی نیز یکی از علایق و دغدغه های من بوده و هست آن هم به خاطر دارا بودن نوع بیان خاص و ماندگاری آن، پس در کنار دیگر فعالیت هایم به فیلمسازی روی آوردم. از هشت سال پیش که کار نوشتن فیلمنامه و بازی در فیلم را شروع کرده ام تا به حال با مشکلات زیادی روبه رو شدم اما هیچ وقت ناامید نشدم و بعد مدت کوتاهی به این نتیجه رسیدم که من بایستی دغدغه، داستان و فیلم خودم را بسازم، پس تصمیم گرفتم که به مطالعات سینمایی ام در حد کتب دانشگاهی افزوده و دوره های کارگردانی سینما را بگذرانم و در تمام این مدت از هیچ مشق نظری و عملی روی گردان نبودم، تا در نهایت تصمیم به ساخت اولین فیلم کوتاه ام تحت عنوان «رویا» گرفتم . 

مدت ها بود که جمله ای در ذهنم مرور می شد : « .. و عشق را مرهمی دیدم در این شب تار» و قصد داشتم به گونه ای حرفم را بازگو کنم و در انتها به نتیجه رسیدم که بهترین شیوه برای بیان این جمله، نوشتن فیلمنامه ای بر این اساس و ساخت آن است و مثل همیشه کاملا مستقل و بدون داشتن هیچ گونه حمایت مالی شروع به ساخت اولین فیلم کوتاه ام کردم و به عبارتی اولین تجربه در زمینه فیلمسازی .. و در این راستا از دوستان خوبی که به من یاری رساندند بسیار ممنونم .  

 

 

 

3 – آیا تاکنون فیلم هایتان در جشنواره ای موفق به کسب عنوان شده اند؟ به همراه توضیح بفرمایید.

 

فیلم «رویا » در جشنواره کان آماتور لهستان اکران شده و همچنین فیلم «فضای محدود» نیز در جشنواره ی فیلم کوتاه شهر کرولای هندوستان، جشنواره بین المللی رشد و جشنواره سلامت نیشابور پذیرفته و اکران شد اما تاکنون موفق به کسب عنوانی نشده اند.

 

 

 

4 – تجربه های ملی و بین المللی خود را بفرمایید.

 

تجربه های ملی عبارتند از : 

نویسندگی نمایشنامه های من تغییر می کنم پس هستم، وهم مکافات، دستمال من کجاست دزدمونا، ایران ، نیمکت خالی، زندگی ام با امواج، نویسنده و کابوس آدمک ها ، روز رستاخیز ، کافه ای در ناکجاآباد و ..

نویسندگی فیلمنامه های کوتاه : رویا ، فضای محدود ، دست ها ، ترافیک ، فقط ، پارادوکس

نویسندگی فیلمنامه های بلند : بازگشت ، رویا در تهران ، نهال ، بستنی با طعم خون

نویسندگی فیلمنامه های انیمیشن : کلبه جنگلی ، بن بست دوستی ، گمشده در جنگ 

بازی در نمایش های : سهراب اسب و سنجاقک ، عکس خانوادگی ، هیهات، شب بیست و یکم ، سپنج رنج شکنج ، ببند اون دهنو ، کاکتوس ، تهرن ، اسب های پشت پنجره ، مرغ دریایی دایی وانیا و …

بازی در سریال ها و فیلم های : ارمغان تاریکی ، پروانه ، در اعماق خطوط ، ترم زمستانی ، آلزایمر ، گلوگاه ، میراث مرثیه ، نقاب نوژه ، صداهای خاموش و …

کارگردانی نمایش های : من تغییر می کنم پس هستم ، وهم مکافات ، خونیان و خوزیان ، کافه ای در ناکجا آباد

تجربه های بین المللی عبارتند از : 

بازی در نمایش دستمال من کجاست دزدمونا / ترکیه ، آنکارا  و نمایش سوفیای من / کشور چک ، پراگ

برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره آپاستروف / چک ، پراگ

 

 

 

5 – نظرتان درباره دریچه سینما چیست؟

من با دریچه ی سینما از طریق اینترنت آشنا شدم و بعد از صحبت با آقای بلال طاهری که ایشان فیلمسازی بین المللی و مدیر گروه پخش بین المللی دریچه سینما هستند، در جریان چند و چون و شیوه ی کار این شرکت قرار گرفتم و بعد از مدت کوتاهی ، شاید بهتر است بگویم در همان اولین قدم ها متوجه شدم که دریچه ی سینما به واقع سامانه جهانی ثبت فیلم ، ارسال فیلم به جشنواره های معتبر جهانی با کمترین هزینه است و از مدیریت بسیار خوبی برخوردار است ، چراکه با روشی بسیار حرفه ای و در سطح جهانی کار ثبت و پخش فیلم را در سایت ها و جشنواره های دنیا انجام می دهد و شاید بهتر باشد که از همان چند کلمه ای که این شرکت در تبلیغات خود استفاده می کند من هم بهره برده و نظر نهایی خود را ابراز دارم .. دریچه سینما، دریچه ای ست برای جهانی شدن.

 

 

 

6 – فیلم آینده تان چیست؟

خب .. فیلمسازی مستقل بسیار کار مشکلی ست آن هم به دلیل نبود سرمایه گذار و حمایت مالی اما نمی شود هم بیکار بود و کاری نساخت. در حال حاضر مشغول کارگردانی فیلم کوتاه انیمیشن «گمشده در جنگ» هستم که نویسندگی و تهیه کنندگی آن را نیز به طور مستقل بر عهده دارم  و علاوه بر این در فکر ساخت یکی از فیلمنامه های کوتاهم هستم تحت عنوان «دست ها» که از موضوعی اجتماعی برخوردار است و البته در این رابطه صحبت های اولیه را با آقای بلال طاهری در دریچه ی سینما برای ساخت و تولید این فیلمنامه کرده ام که امیدوارم بعد از انجام مراحلی که جزو قواعد کار است به نتیجه ای مطلوب برسیم و فیلمنامه ی «دست ها » ساخته شود.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×