خبرها

ایناریتو با هشدار درباره ترامپ به استقبال افتتاحیه کن ۲۰۱۹ رفت

رییس هیات داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۱۹ در نشست مطبوعاتی پیش از شروع جشنواره از ترامپ به عنوان سیاستمداری یاد کرد که سعی دارد تا نحوه تفکر و پارانویای خود را گسترش ‌دهد.

به گزارش  دریچه سینما  به نقل از ونیتی فر، با وجود اینکه در نخستین روز فستیوال فیلم کن ۲۰۱۹ خورشید درخشان بود و مدیترانه برق می‌زد، ابری سیاسی بر فراز کنفرانس رسانه‌ای هیأت داوران به چشم خورد.

جشنواره کن امشب کارش را با نمایش فیلم جدید جیم جارموش شروع می‌کند، اما پیش از آن به رسم هر سال رئیسهیأت داوران و گروه داورانش در یک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

الخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردانی است که مسئولیت هدایت هیأت داوران امسال را بر عهده دارد و به این ترتیب نخستین باری است که یک فیلمساز اهل آمریکای لاتین در تاریخچه ۷۲ ساله این فستیوال این فرصت را دریافت می‌کند.

نوشته های مشابه

در کنفرانس مطبوعاتی کن از ایناریتو پرسیده شد چه حسی نسبت به این افتخار دارد، مخصوصاً با توجه به اینکه در آمریکای دونالد ترامپ یک جو سیاسی بسیار تفکیک‌شده شکل گرفته است. همین هفته پیش بود که پنتاگون از برنامه‌های خود برای بازتخصیص ۱.۵ میلیارد دلار شده جهت ساخت یک دیوار در مرز ایالات متحده و مکزیک رونمایی کرد.

ایناریتو گفت انتخاب او برای ریاست هیأت داوران «به نوبه خود یک بیانیه است که دنیای واقعی حقیقتاً چه نحوه تفکری دارد». او همچنین پروژه هنری واقعیت مجازی خود در سال ۲۰۱۷ با عنوان «Carne y Arena» که در آن مخاطبان به درون بدن مهاجری منتقل می‌شدند که دارد از مرز مکزیک و آمریکا عبور می‌کند را به عنوان واضح‌ترین پاسخ خود به این جو سیاسی شناسایی کرد.

او گفت: «برای من، آن اثر راهی برای نشان دادن این بود که گفتن آن حرف‌ها و مقصر دانستن شکننده‌ترین و فقیرترینافراد چقدر می‌تواند اشتباه، بی‌رحمانه و خطرناک باشد. این‌ها افرادی هستند که دارند از فقر، خشونت و تجاوز جنسیفرار می‌کنند و عملاً فقط تلاش برای زنده ماندن دارند. افراد جان‌شان را از دست می‌دهند و در شن و ماسه‌ها ناپدید می‌شوند».

ایناریتو گفت سیاستمدارانی مثل ترامپ «عملا دارند با خشم و عصبانیت حکمرانی می‌کنند و داستان‌سرایی می‌کنند و کاری انجام می‌دهند مردم باور کنند حرف‌شان حقیقت است. من سیاستمدار نیستم، اما به عنوان یک هنرمند می‌توانم با قلبیباز بیان کنم که از نظرم چه مسائلی درباره مهاجران حقیقت دارند. مشکل اصلی جهل و نادیده گرفتن است. مردمداستان آن‌ها را نمی‌دانند، بنابراین سیاستمداران به سادگی می‌توانند گول‌شان بزنند».

ایناریتو گفت یک فستیوال بین‌المللی مثل کن راهی برای مخاطبان است تا بتوانند وارد فرهنگ‌های مختلف بشوند وببینند دیگران دارند چطور زندگی می‌کنند. این فیلمساز گفت: «در ایالات متحده یا مکزیک که انزوای ملی دیده می‌شود، افراد فقط با امثال خودشان همذات‌پنداری می‌کنند که چیز بسیار خطرناکی است. چون آن وقت دیگران را در نظر نمی‌گیریم».

او گفت دونالد ترامپ با هر توییتی که می‌زند دارد به انزوای مردم اضافه می‌کند و نحوه تفکر و پارانویای خود را گسترش می‌دهد.

وی در عین حال از گروه داورانش حمایت کرد و ابراز امیدواری کرد که کن سالی پرهیجان را تجربه کند.

ال فانینگ بازیگر آمریکایی ۲۱ ساله جوان‌ترین داور تا به امروز در گروه داوران کن است. وی در این باره گفت: دقیقاً من جوان‌ترین داور کن هستم، ولی کار بازیگری را هم خیلی زود شروع کردم.

در واقع او نخستین‌بار در ۴ سالگی در برابر دوربین نقش‌آفرینی کرد.

ایناریتو که دوستی نزدیکی با آلفونسو کوآرن دارد که سال پیش فیلمش «رما» در کن به نمایش درنیامد، گفت: سینمامتولد شده تا تجربه مشترکی را رقم بزند.

در عین حال او از نتفلیکس دفاع هم کرد و گفت نتفلیکس فیلم‌هایی را خلق کرده که به زبان‌های بومی هستند و بهندرت در آمریکا و سینماهای جهان ساخته می‌شدند.

امسال فیلمی از نتفلیکس در بخش رقابتی جشنواره کن حضور ندارد؛ زیرا سینمادارهای فرانسوی معتقدند فیلم باید امکان نمایش در سینماهای فرانسه را داشته باشد تا بتواند راهی جشنواره شود. سال پیش فیلم‌های مهمی از جمله «رما» امکان نمایش در کن را به دست نیاوردند.

در حالی که سال‌های پیش رئیس هیأت داوران نقش مهمی در انتخاب یک فیلم داشتٰ ایناریتو قول داد رئیسی کاملاً منفعل باشد. وی گفت: هرگز هیچ چیز را کنترل نمی‌کنم. نه ست فیلم‌هایم راٰ نه خانواده‌ام را نه هیچ چیز دیگر را.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×