خبرها

اکران عید فطر در محاصره کمدی های آبکی، اما پرستاره

اکران عید فطر نزدیک است و پنج فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار، «سرخپوست» از نیما جاویدی، «دختر شیطان» قربان محمدپور، «ما همه با هم هستیم» ساخته کمال تبریزی و «زهرمار» نخستین فیلم جواد رضویان در این تایم روی پرده خواهند رفت. در این میان دو فیلم اول درام های تکان دهنده و غافلگیر کننده ای هستند که هر یک در طول نمایش در جشنواره فیلم فجر ۳۷ در بهمن پارسال، واکنش های گسترده ای را برانگیختند. از این دو، «سرخپوست» به مراتب با نقدها و واکنش های ستایش آمیزتری نیز مواجه شد که با توجه به حضور نوید محمدزاده در یکی از نقشهای اصلی آن، می توان به گیشه این فیلم درخشان بشدت امیدوار بود. هر چند فیلم آبیار هم با توجه به ارزشهای سینمایی، داستان بکر و بازیهای جذابش شانس فراوانی برای فتح گیشه دارد.

فیلم سوم هم دومین محصول مشترک سینمای ایران و بالیوود پس از «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور است که اکران آن از ۱۶خرداد در گروه سینمایی فرهنگ آغاز می‌شود.حمید فرخ نژاد، ایشا روات، جکی شروف، گلشن گروور، سیمران میشکروتی، محمدرضا شریفی نیا و فردین حفیظی از بازیگران اصلی فیلم هستند.

در سوی دیگر اما دو کمدی ایستاده اند. ژانری که در این چند سال اخیر اغلب خوب فروخته، اما به دلیل لطمه زدن به اعتماد سینماروها از ناحیه فیلمنامه های بی در و پیکر و توسل مطلق به شوخی های بی مزه و سطح پایین که در برخی موارد نیز از آنها به شوخی های جنسی تعبیر شده، به نظر آرام آرام از اولویتهای تماشاگران کنار می رود. کمدی هایی که نمی خندانند و عاجز از ایجاد عادی ترین موقعیت های طنز هستند، اما تلاش دارند این خلأ را با بهره گیری از چند ستاره سینما پر کنند و جذاب به نظر برسند.

نمونه اخیر این دست کمدی ها «تگزاس۲» است که پیش از اکران امید به رکوردشکنی آن می رفت، اما بعد از شش هفته تازه از مرز ۱۲ میلیارد گذشته است. این مسئله را در کنار ناکامی کمدی های روی پرده دیگری همچون «زندانی ها»، «ژن خوک» و «سامورایی در برلین» قرار دهید که در مجموع باعث شدند اکران نوروز و ماه رمضان چندان داغ نشود.

نوشته های مشابه

کمدی ها در عید فطر پارسال هم چندان خوش شانس نبودند. پارسال هفت فیلم سینمایی دشمن زن، خاله قورباغه، در وجه حامل، لازانیا، دلم می خواد و شماره ۱۷ سهیلا در عید فطر بر روی پرده سینما رفتند که سه کمدی از این بین فروشی معمولی را تجربه کردند و حتی مجموع فروششان به ۱۰ میلیارد هم نرسید.

با این پیش زمینه به نظر می رسد دو کمدی «ما همه با هم هستیم» و «زهرمار» را نیز باید از همین حالا در رده ناکامان قلمداد کنیم. البته برای اطمینان به این فرضیه، اما و اگرهایی را باید لحاظ کرد.

کمدی «ما همه با هم هستیم» با بازی چهره هایی چون محمدرضا گلزار، مهران مدیری، مهناز افشار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان و … بی شک یک فیلم پربازیگر است؛ اما آیا بازیگران می توانند همه نقایص یک فیلم را بویژه در ژانر کمدی جبران کنند. بدبینی به بامزه بودن فیلم کمال تبریزی فارغ از شائبه های پررنگی که درباره نحوه تأمین بودجه و منابع مالی ساخت آن وجود دارد، بیشتر از آنجا نشأت می گیرد که «مارموز» کمدی قبلی او که اواخر پاییز پارسال با تبلیغات زیادی اکران شد، تنها شش و نیم میلیارد تومان فروخت که در مقایسه با سایر کمدی های پرفروش، رقم قابل اعتنایی نبود. از سویی، مرور تصاویر و تکه فیلم های منتشر شده از «ما همه با هم هستیم» هم به عنوان احنمالاً جذابترین بخشهای آن، چندان نوید تماشای اثری جذاب در ژانر کمدی را نمی دهد.

بداقبالی تبریزی در گیشه صرفاً به ژانر کمدی محدود نبوده و او در چند سال گذشته با «امکان مینا» و «طعم شیرین خیال» گیشه بشدت سردی را تجربه کرده است. آخرین موفقیت او در گیشه به اواخر اسفند ۹۲ برمی گردد که فیلم کمدی «طبقه حساس» او حدود چهار میلیارد فروخت که در آن مقطع رقم خوبی محسوب میشد.

در طرف دیگر، «زهرمار» جواد رضویان یک فیلم بد و درنیامده به تمام معنی است. نکته ای که اکثر مخاطبان آثار به نمایش درآمده در فجر سال گذشته، روی آن اذعان داشتند. فیلمنامه پیمان عباسی شوخی کم دارد و سازندگان به نظر با تمرکز و امیدواری روی بامزه بودن تقابل مرد مذهبی با زن بی بند و بار، از پروراندن سایر اجزای قصه و فیلم غافل مانده اند.

در نهایت به نظر می رسد عید فطر امسال مواجهه دو کمدی معمولی با دو درام جذاب می تواند تکلیف ژانر به بیراهه رفته را حسابی روشن کند.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×