آکادمی هنر

کارگردان : راهنمای کامل کارگردانی برای شروعی حرفه‌ای (مناسب مبتدیان)

کارگردان شاید جذاب‌ترین نقش صنعت سینما است. دانستن دقیق کارهایی که یک کارگردان در هر مرحله از چرخه فرآیند تولید انجام می‌دهد برای موفقیت شما در این صنعت بسیار حیاتی است.

توضیحات شغل کارگردانی شامل مشارکت در تمام فازهای یک پروژه است. زیرا بصیرت و دید او تا حد زیادی بر تولید نهایی اثر می‌گذارد.

او به صورت نزدیک با مدیران اصلی مجموعه و تکنسین‌ها همکاری می‌کند. در واقع وظایف این نقش بسیار است. اما نگران نباشید که ما همه چیز را برای شما تهیه کرده‌ایم. بیایید وقت را تلف نکنیم و به سراغ تجزیه و تحلیل این شغل جذاب برویم  .

کارگردان باید کلاه‌های مختلفی را روی سر بگذارد!

درک وظایف روزانه یک کارگردان فیلم به بیش از یک تعریف مختصر نیاز دارد. و البته اگر فرد مورد نظر در تلویزیون کار کند وظایف او کمی تغییر هم می‌کند.

بنابراین در اینجا ما در درجه اول به تعریف کارگردان فیلم خواهیم پرداخت.

یک کارگردان فیلم چه کاری را انجام می‌دهد؟

یک کارگردان فیلم جنبه‌های خلاقانه تولید را مدیریت می‌کند. آن‌ها ساخت فیلم را با تجسم فیلمنامه پیش می‌برند. در حالی این امر صورت می‌گیرد که کارگردان مشغول راهنمای بازیگران و عوامل فنی فیلم برای تصور صحنه است. آن‌ها جنبه‌های نمایشی و هنری فیلم را کنترل می‌کنند.

یک کارگردان از آغاز تا پایان چه کاری انجام می‌دهد؟

  • تفسیر فیلم‌نامه
  • تنظیم لحن فیلم
  • همکاری با مسئول هر بخش
  • همکاری با مسئول انتخاب بازیگر برای پیدا کردن استعداد
  • کارگردانی بازیگران و دوربین
  • همکاری با تدوینگر برای جمع کردن فیلم
  • همکاری با عوامل صدا و موسیقی

حالا شما با یک طرح کلی از کارهای یک کارگردان آشنا هستید. اگر چه او در تمام مراحل فیلمسازی شرکت دارد اما گاهی اوقات نقش او در هر یک از مراحل تولید ممکن است بد فهمیده شود.

به عنوان مثال مرحله توسعه اغلب با مرحله پیش تولید اشتباه گرفته می‌شود. به طور معمول مرحله توسعه توسط نویسندگان و تهیه‌کنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد. کارگردان در پیش تولید وارد فرآیند تولید می‌شود.

این همیشه صادق نیست. به خصوص زمانی که خود او فیلنامه را نوشته باشد. در واقع او همواره نظرات، ترفندها و تغییراتی را در فیلم ارائه می‌دهد. با این حال واقعا پیش تولید جایی است که کارگردان نقش اصلی خود را ایفا می‌کند.

پیش تولید

به یاد داشته باشید اثر بخشی یک کارگردان در اجرای ایده‌ها در دوران پیش تولید به همان اندازه باعث کاهش بودجه و تجزیه فیلنامه می‌شود که هدف هنری او باعث این امر می‌شود.

ایجاد تغییرات در فیلمنامه

خواه این فیلمنامه را کارگردان نوشته باشد یا نه وظیفه دارد که در طول پیش ‌تولید کل پیش‌نویس را بررسی کند تا مشخص شود چه مقدار از آن به بازنویسی یا تجدیدنظر نیاز دارد. در واقع یک تعامل بسیار خوب بین او و نویسنده وجود دارد. و در این بین ایده‌های خود را با هم مبادله می‌کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسند.

کار با مسئولان بخش

قبل از شروع فیلمبرداری باید تکلیف لحن فیلم مورد توجه و بحث قرار بگیرد. کارگردان حرف اول و آخر را در این باره می‌زند و اجرا بر عهده آنهاست.

چطور؟ با برقراری ارتباط با رئیس هر بخش، از فیلمبردار گرفته تا طراح تولید. کل عوامل باید در یک طرف قرار داشته باشند تا بتوانند ایده‌ کارگردان را عملی کنند. ناخوشایندی از استخدام عوامل فیلم تاثیر بدی بر روند فیلم خواهد گذاشت.

طرح داستان و لیست نماها

طرح داستان و لیست نماها به کارگردان کمک می‌کنند تا لحظه به لحظه ایده خود را پیاده کند.

برای برقراری ارتباط ظاهری و دلخواه با طراح تولید، او باید طرح داستان خود را به اشتراک بگذارد. از این طریق مسئول هر بخش می‌تواند تغییراتی ایجاد کند. حتی نظراتی هم در این زمینه بیان کند.

هر بخش شامل اطلاعات مربوط به قاب‌بندی نما، زاویه دوربین و حرکات آن است که فیلمبردار می‌تواند از آن برای برنامه‌ریزی فیلمبرداری از قبل استفاده کند.

آیا قصد دارید طرح خود را ایجاد کنید؟ قبل از هر چیزی باید اصول را بدانید. توصیه می‌کنیم که مرحله به مرحله در مورد چگونگی ایجاد طرح داستانی خود مشورت کنید.

اگر قرار است با بودجه کم کار خود را شروع کنید نمی‌توانید هزینه‌ای برای ارزیابی بپردازید. این جایی است که لیست‌های شما به کمکتان می‌آیند. آن‌ها به کارگردان و تهیه‌کننده کمک می‌کنند که فرآیند ارزیابی را خودشان جلو ببرند.

هنرآزمایی و انتخاب بازیگر توسط کارگردان

برای انتخاب بازیگر که به بهترین وجه ممکن متناسب شخصیت‌های موجود در فیلمنامه باشند کارگردان و تهیه‌کننده برخی از برگزیده‌ها را انتخاب می‌کنند. در واقع افرادی که توانستند از مرحله اول انتخاب بازیگر عبور کنند.

هنرآزمایی از این نقطه آغاز می‌شود. می‌توانید برای درک بیشتر این جلسات از طریق اینترنت چند جلسه هنرآزمایی را آنلاین بررسی کنید.

در نهایت، بازیگران شرکت‌کننده در هنرآزمایی متنی که به آن‌ها داده شده است را می‌خوانند. هنگامی که کارگردان حرف آخر را برای اینکه چه کسی برای نقش بهتر است بزند، فرآیند انتخاب بازیگری کامل شده است.

آماده‌ شدن کارگردان برای فیلمبرداری

در بخش نهایی پیش تولید کارگردان و تهیه‌کننده باید اطمینان حاصل کنند که فرآیند تولید بیمه شده است. برای تهیه تجهیزات فیلمبرداری با فیلمبردار همکاری کنید. یک برنامه‌ دقیق هم برای فیلمبرداری بچینید.

هر کدام از عوامل مسئولیت انجام کارها را بر عهده می‌گیرد. اما اگر اشتباهی پیش بیاید در نهایت کارگردان است که سرزنش خواهد شد.

کارگردان و تهیه‌کننده این موارد از لیست پیش‌تولید، بازیگران و خدمه را در آخر باید بررسی کنند تا آماده شروع تولید شوند. در بخش بعدی ما نقش او را در حین تولید بررسی خواهیم کرد. حالا واقعا کار در نقطه‌ای است که با تمام آمادگی باید رو به جلو بروید.

تولید

کارگردان، بازیگر و دوربین

این شاید خلاقانه‌ترین بخش توصیف کارگردانی باشد. این کارگردان است که وظیفه دارد کشف کند که چگونه بازیگران دوست دارند کار کنند و متناسب با آن تنظیم شوند تا بهترین عملکرد را از خودشان نشان دهند.

نکات و تکنیک‌های اضافی را می‌توانید در سایر یادداشت‌های ما مشاهده کنید.

کارگردان اول : نکاتی برای کارگردان‌هایی که قرار است اولین اثر هنری خود را خلق کنند.

پس‌تولید

کارگردان و تدوین‌گر

در مرحله پس‌تولید کارگردان ممکن است یادداشت‌هایی را در اختیار تدوین‌گر بگذارد. در واقع تدوین‌گر در این فرآیند فعال‌ترین نقش است. او با تدوین‌گر برای کات‌ها هماهنگ است. او همچنین قبل از اتمام کات نهایی باید حتما با تهیه‌کننده مشورت کند.

گروه صدا

به محض مشخص شدن تکلیف تدوین نهایی فیلم کارگردان باید به سراغ گروه صدا برود. در این بخش گروه صدا با حضور او در جلسات  و ارائه بازخورد، کارها را پیش می‌برند.

کارگردان و آهنگساز

کارگردان همچنین با آهنگساز برای موسیقی متن و تنظیم آن با کات نهایی باید همکاری کند.

احتمالا شاید ساده‌ترین بخش این قسمت انتخاب موسیقی متن باشد. درج آهنگ محبوب و متناسب برای تاثیرگذاری در یک صحنه همان چیزی است که نقش یک سوزن برای انتقال احساس را ایفا می‌کند.

منابع:

What Does a Director Do? The Film Director’s Job Description

این مطلب به صورت اختصاصی برای سایت سلام ثبت نام تهیه و ترجمه شده است.

هرگونه کپی برداری از آن غیرقانونی است.

نظرات و سوالات خود را برای ما بنویسید.

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

رضا

یک مترجم علاقه‌مند به هنر به خصوص فیلم و موسیقی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. علت اصلی که قبل از اتمام کات نهایی باید حتما کارگردان با تهیه‌کننده مشورت کند چیست ؟؟؟

    1. سلام. چون امکان دارد تهیه کننده نظراتی درباره نحوه چینش یا نسخه های خروجی، نظرات سرمایه گذاران و … داشته باشد که بعد از دیدن تدوین، می تواند با فضای ذهنی و تصویری کارگردان کاملا آشنا شده و نظر خود را طبق آن بگوید.

  2. سلام برای ساخت فیلم و پخش آن در سینما باید چه کار کرد و به چه چیزهایی نیازمند است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×