آکادمی هنرنقد هنریویژه سینه پورت

چگونه فیلم های مامبل کور هالیوود را بهتر کردند؟

چگونه فیلم های مامبل کور هالیوود را بهتر کردند؟

مترجم: سمانه یداللهی

هدف فیلم ساختن، همیشه سرگرم کردن مردم با استفاده از منابع سمعی و بصری گوناگون و برخی تکنیک های سینمایی بوده است.

این سرگرمی از جهات مختلف پیشرفت کرده است و حالا به تصویر کاملا جدیدی از پخش آنلاین، تلویزیون و صنعت فیلم تغییر کرده است.
زمانی بود که مردم فیلم های صامت و بدون صدا، یا فیلم هایی با دیالوگ های کمتر تماشا می کردند.

سپس دوران فیلم های سیاه و سفید آمد. و حالا همه ی ما فیلم های رنگی تماشا می کنیم، فیلم هایی با ترانه ها و جلوه های ویژه و حتی فیلم های سه بعدی و انیمیشن.

امروزه پروژه های واقعیت مجازی نیز ساخته می شوند.

مستقل ها

جدا از فیلم هایی که امروزه کاملا بر اساس تکنیک و منابع مدرن ساخته می شوند، انواع دیگری از فیلم نیز وجود دارند.

این فیلم ها، فیلم های مستقلی هستند که به هیچ استودیوی خاصی برای تولید شدن نیاز ندارند. در واقع این فیلم ها به رویداد های بزرگ اهمیتی نمی دهند و ارتباطی با فیلم های استودیویی با بودجه های کلان ندارند.

فیلم های مستقل، اختیار امور را برای گفتن داستان خودشان می خواهند.
فیلم های مستقل، صدای واضح تری از فیلم ساز را دارند. هیچ دخالتی از جانب مدیران استودیو یا مدیران بالاتر در کار نیست.

تصور فیلم ساز، چیزی است که بر روی پرده ی سینما است. این فیلم ها می خواهند ناتورالیست تر باشند، از دیالوگ گرفته تا ژست.

این فیلم ها، حتی کمی از فیلم های استودیویی خام تر به نظر می آیند.
فیلم های مستقل برای به دست آوردن بیشترین مخاطب ممکن تلاش نمی کنند، بلکه جایگاه خاص خود را دارند. از آن جایی که این فیلم ها ناتورالیست تر هستند و داستان های خودمانی تر و شخصی تری را بازگو می کنند، از بازیگر استفاده نمی شود.

در عوض، فیلم سازان با مردم عادی برای گفتن دیالوگ های از پیش تعیین نشده (بداهه) کار می کنند تا بتوانند اجرای طبیعی تری ارائه دهند. این فیلم ها اغلب به جای فضاهای استودیویی، در لوکیشن فیلم برداری می شوند.

مامبل کور

بنابراین اگر شما به عنوان فیلم ساز پولی نداشته باشید، هیچ کدام از بازیگران حرفه ای را نشناسید و فقط بخواهید داستانتان را بگویید چه؟ جنبش فیلمی که به دنبالش هستید، مامبل کور است.
اصطلاح مامبل کور برای نوع ویژه ای از فیلم ها استفاده می شود که با فیلم های استودیویی با بودجه های کلان فرق می کنند.

فیلم های مامبل کور اساسا یک ژانر خاص از فیلم های مستقل هستند.

فیلم های مامبل کور کاملا با بازی خام و طبیعی و معمولا با دیالوگ های از پیش نوشته نشده یا بداهه فیلم برداری می شوند.

این فیلم ها، داستان هایی درباره ی زندگی واقعی، روابط شخصی و موضوعاتی غیر از موضوعات روز هستند.

فیلم های مامبل کور معمولا درباره ی جوانانی هستند که دهه ی سوم، چهارم یا پنجم زندگی خود را می گذرانند.
فیلم های مامبل کور بسیار کم هزینه نیز هستند (اگر خوش شانس باشید، معمولا چیزی میان هزار دلار تا چند میلیون دلار). این فیلم ها از جهات گوناگون کاملا با فیلم های نرمال استودیویی تفاوت دارند.

تاریخچه ی جنبش مامبل کور

اندرو بوجالسکی به عنوان خالق مامبل کور در نظر گرفته شده است. چرا که اولین فیلم مامبل کور به نام “چه بامزه ها ها” را کارگردانی کرد. پس از آن، فیلم های بسیاری با تم مشابه فیلم اندرو بوجالسکی ساخته شدند.

سپس این فیلم ها در جشنواره های فیلم به نمایش در می آمدند تا صاحب محبوبیت و تحسین شوند، چون به دست آوردن پخش گسترده در سینما ها به دلیل شخصی بودن داستان ها و عدم وجود ستاره در فیلم، سخت تر بود.
فستیوال فیلم ساوث بای ساوث وست در سال 2005 تعداد زیادی از فیلم های مامبل کور را برای اولین بار روی پرده برد و در همین فستیوال اصطلاح مامبل کور به این نوع فیلم ها تعلق گرفت.

اصطلاح مامبل کور توسط اریک ماسوناگا ابداع شد و به جا ماند. پخش این فیلم ها در ساوث بای ساوث وست توجه را به این نوع فیلم ها جلب کرد و فیلم سازانشان را مشهور کرد.

جنبش مامبل کور بسیار مدیون فستیوال ساوث بای ساوث وست است.
با این که چنین فیلم هایی خام بودند و با بودجه ی کمی ساخته می شدند و ستاره ی سینمایی نداشتند، تاثیر بزرگی بر صحنه ی فیلم های مستقل گذاشتند.

اسامی تعدادی از فیلم های برجسته ی مامبل کور را برای شما نوشته ایم:

2002
Funny Ha Ha
2003
The Utopian Society
2005
Kissing on the Mouth
2006
Dance Party USA
LOL
2007
Hannah Takes the Stairs
Pop Skull
2008
Baghead
In Search of a Midnight Kiss
Nights and Weekends
My Effortless Brilliance
2009
Alexander the Last
Humpday
The Exploding girl
Breaking Upwards
2010
Cyrus
You Won’t miss me
2011
Cold Weather
2012
Memory Lane
The Do-Deca-Pentathlon
The Color Wheel
Jeff, Who Lives at Home
Your sister’s sister
2013
Drinking Buddies
I Love You, apple, I Love You
Orange
The Sacrament
2014
Happy Christmas
Laggies
(Writers) SulemaniKeeda
2015
The Overnight
Digging for Fire
2016
Midnight Delight

منبع:
Indie Film Hustle

جهت عضویت در خبرنامه، ایمیل خود را وارد کنید تا اخبار و تخفیف ها را اولین نفر دریافت کنید

سمانه یداللهی

متولد ۱۳۷۶ هستم. در زمینه های داستان نویسی و مترجمی فعالیت می کنم و به عنوان نویسنده با سایت های سینمایی فیلم پن و دریچه سینما همکاری می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا
×