آکادمی هنر

پیچینگ برنامه تلویزیونی برای جذب سرمایه‌گذار و نحوه ایجاد کتاب مقدس فیلم / بخش اول

در این نوشته درباره پیچینگ برنامه تلویزیونی و جذب سرمایه صحبت خواهیم کرد. اینکه چطور کتاب مقدس فیلم که راهنمای همیشگی ما خواهد بود را ایجاد کنیم.

می توانید مقاله دیگری که درباره ارائه صحیح محتواهای ویدیویی هست را نیز مطالعه کنید.

بخش دوم این مقاله هم از لینک در دسترس شماست.

 

شما برای ساخت یک برنامه‌ تلویزیونی یک ایده‌ی محشر دارید. به همین دلیل است که دارید این مطلب را می‌خوانید.

شما می‌دانید که پیلوت چگونه خواهد بود؛ گره پایان فصل یک. فصل دوم چه؟ و فصل سوم و چهارم؟ اسپیناف چطور؟ پیش‌درآمد؟ فیلم؟

برنامه‌ی تلویزیونی شما یک پروژه‌ی عظیم است. اما مسئله این است که تنها توی سر شماست!

پس چگونه می‌توانیم کاری کنیم که مدیران، ایجنت‌ها، تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان این همه پتانسیل را درک کنند؟

 

نحوه‌ پیچینگ برنامه تلویزیونی

 

این مطلب به شما کمک می‌کند برای برنامه تلویزیونی خود یک طرح بنویسید.

قصد داریم نقشه راه یک پیچینگ موفق را با شما درمیان بگذاریم. شما به عنوان نویسنده، تنها کسی هستید که پنهان‌ترین گوشه‌های سریال خود را می‌دانید.

بعضی چیزها درباره‌ی کاراکترها، فضای سریال و محرک داستان، هرگز در یک اپیزود بیان نمی‌شود.

در Game of Thrones هر یک از شخصیت‌های داستان “اسرار”ی دارند. تنها کسی که این رازها را می‌دانست، نویسنده‌ی کتاب، جورج آرآر مارتین بود.

نویسندگان سریال به این دلیل حق نمایش را به دست آوردند که این اسرار را به درستی حدس زدند.

این اسرار بعدها تبدیل شدند به قسمت‌هایی از متن سریال. اما هیچ یک از بینندگان از این اسرار مطلع نبودند.

 

جان اسنو از رازها خبر نداشت

جان اسنو هم چیزی از اسرار خودش نمی‌دانست. اما متن سریال همه چیز را می‌دانست.

 

قدم ها

قصد نداریم توصیه کنیم به نوشتن یک متن سنگین یا رمانی حجیم برای سریال خود اما در نظر داشته باشید که روی عمق، جزئیات و جهان درونی سریال خود با تلاش بسیار کار کنید.

در این صورت است که می‌توانید یک برنامه عالی و یک متن برازنده داشته باشید.

پیچینگ یک برنامه تلویزیونی شامل قدم‌های متعددی است.

بسیاری از آن‌ها توسط شما و در برابر تولیدکنندگان و تهیه‌کننده‌ها اجرا می‌شود.

به هر ترتیب و با هر ابزاری، هدف این است که ایده‌ی خود را در اتاق بفروشید و پیچینگ یک سریال تلویزیونی کار چندان ساده‌ای نیست.

برای انجام این کار، باید برنامه‌ی خود و زیر و روی جهان درون آن را به خوبی بشناسید.

باید بتوانید به هر سؤالی که درباره‌ی آن می‌پرسند، پاسخ دهید و در عین حال، کانسپت را متقاعدکننده نگه دارید.

حتی اگر برای پیلوت یک متن خیلی عالی نوشته باشید، ممکن است کافی نباشد زیرا  تمام نکات ظریف برنامه را شامل نمی‌شود و معلوم نمی‌کند که برنامه چه مسیری را طی می‌کند و به کجا می‌رسد.

یک نقشه پیچینگ خوب به شما کمک می‌کند نمایشتان دچار چنین سرنوشتی نشود و همچنین باید شامل عناصری باشد که به سرمایه‌گذار نشان دهد که برنامه شکست نمی‌خورد.

 

قالب پیچینگ برنامه تلویزیونی

این قالب به شما یاد نمی‌دهد که برنامه خود را چگونه ارائه دهید یا چگونه یک برنامه تلویزیونی بنویسید. بلکه به شما کمک می‌کند که از ارائه و متن خود در کنار هم، بیشترین بهره را ببرید.

باید ابتدا بیرون و درون مفهوم برنامه‌ی خود را بسازید و به این صورت، خواهید دانست که چگونه آن را ارائه دهید. همچنین خواهید دانست که آن را چگونه بنویسید.

 

لحن برنامه

قبل از هر چیز باید به مقلوله لحن بپردازیم. یک رویکرد این است که ارائه را با لحن پیشنهادی خود برنامه بنویسیم. که همیشه هم جواب می‌دهد.

جوری بنویسید که حرف می‌زنید. جوری بنویسید که شخصیت‌هایتان حرف می‌زنند. مانند جهان خودتان بنویسید.

یک بخش کامل را به لحن اختصاص دهید.

می‌توانید یک بخش از ارائه‌ی خود را به لحن اختصاص دهید. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، آن را در انتهای ارائه و کاملاً مختصر و مفید انجام دهید. از لحن بصری و مثال نیز استفاده کنید.

در پیچینگ برنامه تلویزیونی باید بهترین و قانع‌کننده‌ترین جنبه‌های مفهوم موردنظر خود را ارائه دهید. همچنین باید جزئیاتی را لحاظ کنید که آن مفهوم را توضیح می‌دهد.

ساختن ارائه‌ی یک صفحه‌ای

پیچینگ نوشتاری شما نباید بیش از یک صفحه باشد و حتی شاید بتوان آن را در کم‌تر از یک صفحه ارائه داد.

این صفحه، شانس شما برای بیان خلاصه‌ی همه چیز است اما باید ایده‌های بزرگ و مفاهیم مهم را شامل شود. این صفحه را قانع‌کننده و ساده بنویسید.

به طور خلاصه: کاری کنید که خواننده بتواند به سرعت از این قسمت عبور کند و دلش بخواهد بیشتر بداند. باید تلاش کنید روی خواننده اثر فوری بگذارید.

باید بتوانید در یک صفحه مخاطب را قانع کنید که از چیز بسیار بزرگتری صحبت می‌کنید.

چیزی خارق‌العاده و فریبنده. چیزی که مخاطب احساس کند دوست دارد آن را تماشا کند. این باید هدف شما از نوشتن این یک صفحه باشد.

چیزی که باعث شود خواننده بتواند حس سریال و پیلوت شما را درک کند. چیزی که شگفت‌زده می‌کند و گیراست.

اگر نمی‌توانید مفهوم خود را در یک صفحه یا کم‌تر بیان کنید، پس باید دوباره روی آن کار کنید. همین موضوع در مورد لاگ‌لاین نیز صدق می‌کند.

لاگ‌لاین

حالا که توانسته‌اید مفهوم برنامه تلویزیونی خود را در یک صفحه بیان کنید، قدم بعدی این است که آن را در یک جمله بنویسید.

برای انجام این کار باید به اساسی‌ترین عناصر داستان خود بپردازید. اساسی‌ترین عناصر هر داستان شخصیت‌های اصلی و تعارض و گره‌هایی است که در صدد رفع آن هستند.

مفهوم لاگ‌لاین را در یک مطلب مجزا آموزش داده‌ایم. لطفاً همینجا دست نگه دارید، روی این مطلب کلیک کنید و دوباره به همین صفحه برگردید.

 

محرک داستان

در پیچینگ برنامه تلویزیونی باید طرح کلی سریال و هر قسمت از آن را ارائه دهید. اما چگونه می‌شود این کار را انجام داد؟ با چیزی که به آن محرک داستان می‌گوییم. محرک داستان مکانیزمی است که می‌تواند طرح هر اپیزود را یکی پس از دیگری ادامه دهد.

در اصل، محرک داستان نشان می‌دهد که مفهوم برنامه شما “پایدار” است. مفهوم نمایش شما احتمالاً جالب است.

پیلوت ممکن است نشان از نبوغ شما داشته باشد. اما برای ساخت برنامه‌ تلویزیونی به چیزهای بیشتر و بهتری نیاز دارید.

آیا برنامه تلویزیونی شما می‌تواند در طول تمام فصل‌ها عالی پیش برود؟ باید این مسئله را ثابت کنید.

برای اثبات این مسئله به یک محرک داستان بسیار مستحکم نیاز دارید. محرک داستان شما ممکن است دستخوش تغییر شود.

در سریال‌های خوب هم این اتفاق می‌افتد. سریال‌های زیادی هستند که در پایان، از شروع خود فاصله‌ی زیادی گرفتند.

تیمی از نویسندگان جمع می‌شوند. استعدادی که تصور می‌کردید کانون هر چیزی است، خواهید دید که اینگونه نیست. تولیدکنندگان تغییر می‌کنند. ستاره‌ها برنامه را ترک می‌کنند (و تقریباً همیشه پشیمان می‌شوند).

برنامه‌های تلویزیونی معمولاً در طول ساخت شکل خود را پیدا می‌کنند. این موضوعی است که در مطلب دیگری می‌آموزید.

امروز و در حین نوشتن ارائه‌ی برنامه تلویزیونی خود، روی یک روش تکرارشونده تمرکز می‌کنید که به شما اجازه می‌دهد داستان‌های تازه بنویسید. می‌خواهیم چاهی حفر کنیم که هرگز خشک نمی‌شود.

اینفوگرافی فیلمنامه

ساخت یک محرک داستان برای پیچینگ برنامه تلویزیونی

تصور کنیم که مفهوم برنامه تلویزیونی شما یک ماشین است که قصد فروشش را دارید. ممکن است خریدار از ظاهر ماشین و طراحی داخلی خوشش بیاید. اما هیچ‌ یک اهمیتی ندارد اگر ماشین به خوبی حرکت نکند.

محرک داستان به نوعی همان چیزی است که شما در لاگ‌لاین ایجاد کرده‌اید. درام یا کمدی میان شخصیت و تعارضی است که می‌تواند وضعیت یا اپیزود‌های تازه ایجاد کند.

لاگ‌لاین شما می‌تواند به این صورت باشد:

«یک دختر مجرد نادان، با سه پسر مجرد نادان همخانه می‌شود.» بنابراین، محرک داستان شما به این صورت خواهد بود:

«اپیزودها روی این مسئله تمرکز دارد که جس تلاش می‌کند پسرها از عواطف خود حرف بزنند تا بتوانند به‌جای فرار با مشکلات پیش‌رو مواجه شوند. به‌جز مواقعی که بهتر است با چیزها روبرو نشوی.»

به بیان دقیق‌تر، محرک داستان این است که جس و پسرها در تلاشند به شیوه‌های مختلفی با جهان پیرامون خود مواجه شوند. اما این کار را با هم انجام می‌دهند و از یکدیگر می‌آموزند.

به این صورت است که می‌توانید با کمک محرک داستان، وعده‌ی چیزی بیش از یک داستان یا یک اپیزود بدهید. یک مسئله‌ی اضافی، یک شخصیت جدید یا یک وضعیت جدید در داستان ایجاد کنید و اپیزودها را ادامه دهید.

 

 ادامه این مطلب را در قسمت دوم بخوانید.

 

ترجمه اختصاصی از سارا قائدی

منبع:

https://www.studiobinder.com//

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا