نقد فیلم

نقد فیلم آشوب مدام Chaos walking هرج و مرج گام برمی‌دارد

‍ نقد فیلم آشوب مدام Chaos walking هرج و مرج گام برمی‌دارد/ آشوب خام پناهنده‌ها

نام انگلیسی: Chaos Walking
نام فارسی: آشوب مدام
محصول: ۲۰۲۱
امیتاز: ۱.۵ از ۴ – 〇〇◐⬤


ژانر (موضوع) : علمی-تخیلی, ماجراجویی

امتیاز : 5.7 از 6,205 رای در سایت IMDb

زبان : انگلیسی

نوشته های مشابه

سال انتشار : 2021

محصول کشور : آمریکا

کارگردان : Doug Liman

بازیگران : Tom Holland, Daisy Ridley, Demián Bichir

آشوب خام پناهنده‌ها

آشوب مدام یا هرج‌ومرج گام برمی‌دارد فیلمی آمریکایی در سال ۲۰۲۱ در ژانر علمی–تخیلی و مهیج به کارگردانی داگ لیمان و نویسندگی چارلی کافمن، جیمی لیندن، پاتریک نس، لیندزی بیر، گری اسپینلی و جان لی هنکاک است.

فیلمنامه نهایی را پاتریک نس به همراه کریستوفر فورد به نگارش درآورده‌است. 


به قلم مصطفی ملکی


همین چند وقت پیش بود که از اثر جدید داگ لیمان نوشتیم؛ فیلم «قرنطینه» که به‌نوعی اولین اثر سینمایی و استودیویی با بازیگران مطرح در دوران هجوم ویروس کووید-۱۹ بود.

حال دومین اثر جدید او با نام «آشوب مدام» نیز مقابل دیدگان مخاطب سینما قرار گرفته است.

داگ لیمان از آن دسته از کارگردان‌هایی به‌شمار می‌رود که می‌داند چگونه با ستاره‌های سینمایی پروژه‌ی خود را تبدیل به اثری کند که در مرکز دید مخاطبان سینما قرار گیرد.

اعتماد استودیوهای فیلم‌سازی به او باعث شده که دیگر چندان عمقی به اثر خود ندهد و سعی کند با ایده‌هایی که از همان ابتدا مخاطب را درگیر خود می‌کنند اثرش را پیش ببرد.

ایده فیلم

در فیلم جدید نیز با چنین ایده‌ای مواجه هستیم.
در روانکاوی و فلسفه نام‌های زیادی روی صداهای درون ذهن که دائم در حال کشمکش با «من» بیرونی هستند گذاشته‌اند؛ برخی آن را «دیگری» گذاشته‌اند و برخی دیگر ناخودآگاه انسان را پشت این واگویه‌های درون‌ذهنی تصور می‌کنند.

اما این صداها وجود دارند و هر کدام از ما در طی روز و هر بار که سکوت می‌کنیم، به خواب می‌رویم یا حتی در حین مکالمه با دیگران، دائم در حال صحبت با این بخش پنهان از دیگران هستیم.

این صداها همان زیرمتن‌های هویتی یک انسان در مواجهه با جهان اطراف هستند.

حال داگ لیمان زمان فیلم خود را به ۲۰۰ سال بعد برده و انسان را تبدیل به یک پناهنده‌ی بی‌نام‌و‌نشان در سیاره‌ای دیگر کرده است.

کلونی‌های کوچک انسانی در جای‌جای این سیاره شکل گرفته‌اند و هرکدام باورهای خود را دارند.

فیلم از درون یکی از این کلونی‌ها و با حضور کاراکتر «تاد» به‌عنوان یکی از اعضای جوان آن اجتماع آغاز می‌شود.

نقد فیلم آشوب مدام

به‌نظر شیوه‌ی روایی جزء‌به‌کل می‌تواند بر جذابیت اثر بیفزاید. البته که همین‌گونه هم می‌شود.

اما در این کلونی و ظاهراً به‌محض عبور از جو آن، طنین‌های ذهنی فقط در مردان به‌وجود می‌آیند و زن‌ها دور از این طنین‌ها هستند.

مسلماً چنین تفاوتی می‌تواند حتی یک کلونی را عاری از زنان کند و در اجتماعی که تاد در آن زندگی می‌کند، همین اتفاق هم افتاده است.

روایت


فیلم به‌لحاظ روایی حلقه‌ی گمشده‌ای دارد و آن هم چیزی نیست جز پایه‌های ساخت یک پادآرمان‌شهر در آینده.

گویا داگ لیمان از تنهایی‌ها و آشوب انسان در فیلم‌های گذشته‌ی خود خسته شده و سعی داشته ایده‌های خود را در قالب یک اثر تینیجری به‌خورد مخاطب گسترده‌ی نوجوان خود دهد.

در فیلم جدید او دیگر خبری از یک کاراکتر عاصی در دنیای غیرقابل اطمینان اطراف نیست.

شاید در ظاهر این جمله را بتوان در همین فیلم یافت، اما هویت و جنس آن در این اثر دچار فرسودگی‌ای از جنس ساده‌لوح‌ا‌نگاری شده است.

شاید لیمان باید کمی به خود استراحت دهد تا بلکه بتواند شم تیز خود در یافتن ایده‌های بکر را مانند گذشته در قالب یک روایت محکم به‌نمایش بگذارد.


فیلم «آشوب مدام» برگرفته از کتابی با همین نام که در اصل یک سه‌گانه به قلم پاتریک نس است.

تاد هیویت و ویوالا در این سه‌گانه با آشوب‌هایی که نوع بشر به‌لحاظ اخلاقی درگیر آنهاست مواجه می‌شوند و هر بار با چالش جدید مواجه هستند.

اما فیلم، حتی اگر شروعی بر یک چندگانه‌ی سینمایی باشد، نتوانسته معرفی خوبی برای این کتاب و شخصیت‌های آن باشد.

| @OnefilmOnelife | مطالب و نقدهای ارزشمند دیگر را در کانال محترم یک فیلم یک زندگی دنبال کنید.

نقد فیلم آشوب مدام

یک فیلم یک زندگی

مروری بر تاریخچه سینما مرور سینمای کشورها مرور آثار روز سینما تلفیق شعر و موسیقی با سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا