رویداهای سینمای ایران در هفتهای که گذشت / از نامگذاری سینمایی تا ردهبندی سنی فیلمها
سید رضا صائمی در یادداشتی به بررسی رویدادهای مزتبط با سینمای ایران در هفته ای که گذشت پرداخت. در این یادداشت آمده است؛
خیابان جمشید مشایخی رسما نامگذاری شد
پلاک خیابان زندهیاد جمشید مشایخی با حضور خانوادهی این هنرمند و جمعی از اهالی سینما و مسوولان رسما نامگذاری شد.
مراسم آئین رونمایی از سردیس جمشید مشایخی و پلاک خیابان به نام این هنرمند فقید برای تغییر اسم خیابان «ج» در منطقه یک تهران (در ابتدای خیابان مقدس اردبیلی) عصر ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار شد.در این مراسم تابلوی خیابان استاد جمشید مشایخی توسط پیروز حناچی (شهردار تهران) رونمایی شد. سردیسی که رضا حسنزاده آن را ساخته است و طبق اعلام برگزارکنندگان برنامه، انتخاب تصویر این سردیس نیز براساس انتخاب و نظر خانواده این هنرمند فقید بوده است. در کنار سردیس جمشید مشایخی این شعر از هوشنگ ابتهاج آمده است:
تا اشارات نظر نامهرسان من و توست / نشود فاش کسی آنچه میان من و توست
گوش کن با لب خاموش سخن میگویم / پاسخم ده نگاهی که میان من و توست
درجهبندی سنی، کیفیت فیلمها را بالاتر میبرد
در هفته گذشته به دلیل حاشیههایی که بر سر توقیف فیلم رحمان ۱۴۰۰ پیش آمده بود، مساله ردهبندی سنی در سینمای ایران داغ شد و بحثهای زیادی پیرامون آن شکل گرفت و آییننامه جدید درجهبندی سنی فیلمها سینمایی از طرف سازمان سینمایی ابلاغ شد.
در این آییننامه که بعد از امضاء حسین انتظامی ابلاغ شده است، چگونگی اجرایی شدن درجهبندی سنی فیلمها و نحوه برخورد با خاطیان مشخص شده که از روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت برای تمامی سینماها، تهیهکنندهها و پخشکنندهها لازمالاجرا است.
پوران درخشنده درباره ابلاغ آییننامه درجهبندی سنی فیلمها بیان کرد: در همه جای دنیا این ویژگی برای فیلمها وجود دارد. مخصوصاً تأکید بسیار زیادی بر روی شناسایی فیلمهای خانوادگی است و به این ترتیب مشخص میکنند که چه فیلمی را چه کسی میتواند ببیند. اگر ما هم چنین چیزی داشته باشیم قطعاً شرایط بهتری از نظر سلامت روانی برای مخاطبان لحاظ میشود.
نائب رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به تاثیر این آییننامه بر فیلمسازان نیز توضیح داد: با اجرای چنین قوانینی فیلمساز هم متوجه میشود مخاطب خاص اثرش چه کسی است و با توجه به آن، نکات لازم معیارها و انگارهها را رعایت میکند. طبیعتاً وقتی فیلمساز بداند برای چه کسی فیلم میسازد، فیلمش سمتوسوی خاص خودش را میگیرد و با کیفیتتر و پژوهشیتر عمل خواهد کرد و اینچنین شاید برای آنکه تعداد مخاطب بیشتری جلب کند و فیلمش فروش بیشتری داشته باشد به معیارها توجه ویژهای بکند.
تغییری در رویه بازبینی فیلمهای کمدی ایجاد نشده است
پس از توقف اکران فیلم سینمایی رحمان۱۴۰۰، گمانهزنیهای فراوانی در خصوص سختگیریهای جدید شورای پروانه نمایش برای صدور مجوز اکران فیلمها به ویژه کمدیها در سینما مطرح شد.با اینحال ابراهیم داروغهزاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در خصوص سرنوشت فیلمهای کمدی و گمانهزنیهای موجود درباره سختگیری شورای پروانه نمایش گفت: «هیچ تغییری در رویه بازبینی فیلمها ایجاد نشده است و ملاک اعضای شورای پروانه نمایش انجام دقیق قانون است.
برای آگاهی از آخرین خبرها
ایمیل خود را وارد کنید
رایگان