آموزش هنرهای تجسمی

انواع ترکیب بندی در پوستر

انواع ترکیب بندی در گرافیک پوستر و نحوه طراحی بهتر ان را اینجا بخوانید.

ترکیب بندی یا کمپوزوسیون به معنای تنظیم جایگاه عناصر یک اثر است که باعث ایجاد حس وحدت وتناسب بین اجزای اثر می شود.

تمامی هنر ها مانند موسیقی، معماری، نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، شعروداستان و…..دارای اجزاء و ترکیب بندی های متفاوتی هستند.

برای سفارش طراحی پوستر فیلم و نمایش خود اینجا کلیک کنید.

انواع ترکیب بندی در گرافیک

از عواملی که در کمپوزسیون به ان توجه می شود می توان به تقارن، تعادل و ریتم اشاره کرد.

ما با رعایت اصول ترکیب بندی می توانیم به چشم نوازی اثاربیفزاییم برای مثال:فضای مثبت و منفی، تقارن، تعادل نا متقارن، نسبت های طلایی و…

اگر عناصر تجسمی در فضای مورد نظر یک اثر در سطح دو بعدی یا سه بعدی به صورت منطقی قرار گیرد ان اثر دارای کمپوزوسیون است.

که این ترکیب بندی ها تحت قواعد و قوانین و محاسبات دقیق صورت می گیرد که پیوند منطقی ایجاد کند.

عناصر نسبت به فضایی که اشغال می کنند ودر ان قرار می گیرند معنا و مفهوم متفاوتی را انتقال می دهند.

علاوه بر این رنگ و بافت عنصر هم در مشخص کردن فضا و کیفیت بصری اثر نقش مهمی را ایفا می کند.

ترکیب بندی در پوستر

انواع ترکیب ها

  • ترکیب قرینه: ساده ترین نوع ترکیب است و مفهوم توازن را ایجاد میکند . این ترکیب معرف ارامش، تعادل و ایستایی است.
  • ترکیب عمودی:روحیه ای مثبت و ایستایی را ایجاد می کند.
  • ترکیب متقاطع: این ترکیب از تقاطع خطوط عمودی و افقی ایجاد میشود و ترکیب پویایی را ایجاد می کند.
  • ترکیب اریب : عدم ایستایی و تعادل را به نمایش می گذارد.
  • ترکیب مواج: ترکیب های مواج با توجه به قرار گیری انها در صفحه به دو صورت معرفی می شود؛ ترکیبی که التهاب و اضطراب را به نمایش می گذارد و دیگری ترکیبی است که موزون و حساب شده است.
  • ترکیب حلزونی : همانطور که از نام این ترکیب پیدا است شکل این ترکیب به مانند یک حلزون است؛ یک ترکیب بندی است که چشم انسان را به نقطه ای در صفحه هدایت می کند.

منبع

تایپوگرافی پوستر

تایپیوگرافی پوستر به نوع و استایل فونتی که در متون استفاده کرده‌اید مربوط است. یکی از عناصر بسیار مهم، و در عین حال دست‌کم‌ گرفته‌شده، در طراحی پوستر استفاده از حروف و فونت است. اینکه شما از فونتی نرم و انحنا دار استفاده می‌کنید و یا فونتی راست‌گوشه و صاف، در انتقال پیام به مخاطب نقش بسزایی دارد.

هرچند استفاده از چند فونت متفاوت در پوستر می‌تواند در انتقال پیام‌های مختلف به طراح گرافیک کمک کنند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که این فونت‌ها چه پیامی‌را و چگونه به مخاطب منتقل می‌کنند. در حال کلی استفاده از دو و یا سه فونت گوناگون در طراحی پوستر امری رایج است. فونت‌هایی که در عنوان پوستر استفاده می‌شوند بهتر است خلاقانه بوده و جذاب باشند؛ در سوی دیگر، فونت‌هایی که برای نوشتن توضیحات و جزییات مورد استفاده قرار می‌گیرد باید فونتی خوانا بوده و خواننده را درگیر نکند.

در انتخاب فونت‌ها دقت کنید که در عین تفاوت با یکدیگر به گونه‌ای هم‌خوانی هم داشته‌ باشند تا نظم و یکپارچگی کار را مختل نکنند.

تعادل در طراحی پوستر

هنگامی‌که عناصر پوستر از تعادل بصری برخوردار نباشند، ذهن مخاطب را دچار اغتشاش و ناراحتی می‌کند؛ بنابرین یکی از اصول کلیدی طراحی پوستر رعایت تعادل (Balance) در چیدمان عناصر است. در حالت کلی دو نوع تکنیک برای ایجاد تعادل در پوستر وجود دارد: چیدمان متقارن و چیدمان نامتقارن.

رنگ در طراحی پوستر

بدون توجه به اینکه برای چه کسی و یا چه سازمانی طراحی می‌کنید، رنگ عنصری است که در انتقال پیام نقش اساسی داشته و زبانی است که در همه جای دنیا شناخته شده است. شاید هدف شما در استفاده از رنگ تنها ایجاد وحدت و یکپارچی و ارتباط میان عناصر باشد، ولی باید دقت کنید که هر رنگی معنای خاصی داشته و پیام ویژه‌ای را می‌رساند.

ترکیب بندی در پوستر

لیست زیر به صورت خلاصه معنای هریک از این رنگ‌ها را توضیح داده است:

  • سیاه: راز آلود، پیچیده، زیبایی و اقتدار
  • آبی: صداقت، آرامش، سرما، اتکا و ناراحتی
  • قهوه‌ای: طبیعی و ارگانیک، زمینی بودن، غنی بودن
  • سبز: طبیعت، رشد، ثروت
  • نارنجی: گرما؛ فعالیت، بچگانه، تندی
  • بنفش: آینده، ثروت، خلاقیت
  • قرمز: عشق، هیجان، خطر، جذابیت، خشونت
  • سفید: صلح، خلوص، بی‌گناهی و تمیزی
  • زرد: گرما، ترس، خوشحالی، تخیل

تضاد و کنتراست در طراحی پوستر

هنگامی‌که از دو یا چند عنصر متضاد در کنار یکدیگر استفاده کنید، کیفیت تضاد یا کنتراست ایجاد کرده‌اید. کنتراست برای جلب توجه یکی از اساسی‌ترین عناصر طراحی گرافیک است.

ابزاری که می‌توانید برای ایجاد تضاد از آن‌ها استفاده کنید شامل شکل‌ها، رنگ‌ها، مفاهیم، اندازه‌ها و فضای منفی در چیدمان است.

شکل‌ها و هندسه در طراحی پوستر

شکل‌ها و هندسه‌های مختلف باعث هدایت مسیر حرکت چشم هنگام تماشای پوستر می‌شود. هم‌چنین، شکل می‌تواند هنگام تاکید به عنصری خاص در پوستر نیز به کمک طراح گرافیک بیاید. برای مثال، استفاده از دایره و یا کادر مستطیل اطراف قسمتی از عنوان می‌تواند در جلب توجه مخاطب موثر باشد.

شکل‌ها همچنین می‌توانند در شکل‌بخشی به حس کلی طرح نیز موثر باشند. شکل‌های انحنادار در ایجاد حس حرکت و راحتی تاثیر داشته و شکل‌هایی با خطوط شکسته حسی دیگر، مانند خشونت و یا نظم، را ایجاد می‌کنند.

منبع و

ایمیل خود را وارد کنید

رایگان

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

مطالب مرتبط

دکمه بازگشت به بالا
×