آموزش سینما و فیلمسازیآکادمی هنر

آنچه که هر فیلمساز درباره نورپردازی فیلم باید بداند

در این نوشته نکاتی که هر فیلمساز درباره نورپردازی فیلم باید بداند را بیان می کنیم.

 

نورپردازی یکی از مهمترین جنبه های فیلم سازی را نشان می دهد.

خواه در حال فیلمبرداری فیلم کوتاه ، مستند یا حتی مصاحبه باشید، نورپردازی می تواند هر تصویری را به بهترین نحو ایجاد یا خراب کند.

و اگر سبک خاصی از نورپردازی را برای پروژه خود در نظر داشته باشید ، حتی می توانید آن را در ارائه به تهیه کننده  عنوان کنید.

نوشته های مشابه

تولید با یک چشم انداز منحصر به فرد ، کلید جمع آوری بودجه برای پروژه های شما است.

همیشه حضور یک مدیر فیلمبرداری با تجربه در صحنه فیلمبرداری به شما کمک می کند.

اما دانستن اصول تنظیمات نورپردازی به شما در هنگام نوشتن ، تهیه کنندگی و کارگردانی بسیار کمک می کند.

توانایی تجسم صحنه ها کلیدی است.

پس باید شما هم درباره نورپردازی اطلاعات داشته باشید‌.

فیلم ، در هسته اصلی خود ، یک رسانه تصویری است و نورپردازی در شکل ظاهری فیلم نقش بسیار زیادی دارد.

همه چیز در فیلم مهم است ، اما نورپردازی بد همیشه باعث تولید یک محصول مرده از یک کارگردان آماتور است!

بنابراین مهم است که درک کنید چگونه صحنه ها را روشن و نور بدهید.

نکات نورپردازی

 

نورپردازی سه نقطه ای

در این نوشته ، شما در مورد یکی از انواع اصلی و سبک های نورپردازی ، نحوه ایجاد  و تأثیرات آن بر صحنه خواهید خواند.

ما همچنین نحوه دستیابی به این سبک ها را در هنگام کار با بودجه های بسیار کم بررسی خواهیم کرد.

با توجه به همه خرج هایی که ممکن است در صحنه داشته باشید ، نمی توان هنگام تنظیم صحنه های خود از اهمیت نور چشم پوشی کرد.

جنبه اصلی که باید در مورد روشنایی به آن فکر کرد این است که نور های خاصی با توجه به یک موضوع قرار می گیرند.

و سوژه در موضوعات مختلف باید نورهای متفاوتی داشته باشد.

از خود بپرسید:

چگونه سوژه خود را روشن می کنید؟

چه حال و هوایی این سوژه باید داشته باشد؟

نورپردازی کلاسیک فیلم و عکس را نورپردازی سه نقطه ای می نامند که از:

یک نور کلیدی  Key Light

یک نور پر کننده Fill Light

یک نور پشتی Back Light

تشکیل شده است.

 

نور کلیدی Key Light

نور کلیدی یا اصلی معمولاً در کنار دوربین قرار گرفته و سوژه را روشن می کند.

نور اصلی هنگامی که به سایه افکنی و تضاد نور در مقابل تاریکی مربوط می شود مهم است چرا که عمق ایجاد می کند و به فیلم احساس سینمایی می دهد.

بسته به داستان خود ، باید مطمئن شوید که صحنه های خود را خیلی روشن نمی کنید. مراقب سایه ها باشید ، چراکه ایجاد سایه های غیر عمدی می تواند صحنه را خراب کند.

فاصله نور کلیدی شما از سوژه و همچنین میزان قدرت روشنایی نور نیز در تصویر کلی تأثیر می گذارد.

 

نور پرکننده Fill Light

دومین نوری که در نورپردازی سه نقطه ای در نظر خواهیم گرفت ، نور پر کننده است که  تاریکی باقی مانده از نور کلیدی را “پر می کند”.

نوری پر قدرت است ، اما به اندازه نور کلیدی قدرتمند نیست.

نور پرکننده به ایجاد نور ملایم با سایه های نرمتر کمک می کند High light

نور پردازی از بالا نوعی سبک تر از روشنایی است که سایه های کمتری دارد و نور بیشتری به سوژه تابانده می شود.

این نوع نورپردازی اغلب در فیلم های کمدی ، عاشقانه و تبلیغات تجاری یافت می شود.

همیشه مطمئن شوید که سبک نورپردازی شما عمدی است و با داستانی که می خواهید بگویید مطابقت دارد ، هرچه که باشد.

نور کم  نقطه مقابل نورپردازی کلیدی است.

با کم بودن نور پرکننده ، سایه ها بیشتر و در نتیجه عمق بیشتر می شوند و صحنه را دراماتیک تر می کنند.

یک گزینه عالی برای داشتن نور پرکننده  هنگام کار با بودجه کم ، استفاده از دیفیوزر یا بازتابنده است.

یک پخش کننده نور Diffuser را از نور پرکننده می گیرد و با یک ورق نازک بازتابی کار می کند تا نور را به طور مساوی بر روی موضوع پراکنده کند.

بازتابنده Reflector به طور مشابه کار می کند، اما به جای یک ورق و نور پرکننده ، نور از نور طبیعی یا نور کلیدی به طور یکنواخت روی موضوع منعکس می شود.

 

نور پشتی Back Light یا Hair Light

سومین نور در نورپردازی سه نقطه ای ، نور پشتی است.

نور عقب دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: پشت سوژه شما را روشن می کند.

گاهی اوقات مردم آن را “نور مو” می نامند ، زیرا اغلب برای برجسته کردن موهای فرد استفاده می شود.

این نور برای روشن كردن پشت سوژه و دادن جلوه لبه به بدن به دور بدن او مهم است (با فرض اینكه سوژه شما یك فرد واقعی باشد).

نکته مهمی که باید در مورد نور پشت توجه داشته باشید:

اگر از نورپردازی ویدیویی مستقل و خودساخته استفاده می کنید ، نور طبیعی از پنجره می تواند جایگزین بسیار خوبی برای یک نور واقعی عقب باشد – فقط مطمئن شوید که به درستی در معرض نور پنجره قرار گرفته اید.

این سه نور مهمترین نورهایی هستند که باید به عنوان یک فیلمساز درباره آنها بدانید.

منبع

نورپردازی فیلم

دریچه سینما

بعد از چندین سال فعالیت به صورت سنتی، در سال 88 همزمان با روز ملی سینما وبسایت گروه ما متولد تا قدیمی ترین منبع مستقل انتشار فراخوان های بین المللی باشد. سعی می کنیم بهترین مطالب و رویدادهای هنری جهان رو معرفی کنیم و راه موفقیت هنرمندان را هموار کنیم. سلام ثبت نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا